سیاست

ولسی جرگه گزارش کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی را شنید

کابل باختر25 سنبله
درجلسه امروزی ولسی جرگه، گزارش اختصاصی چگونگی کارکرد کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی ، شنیده شد .
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ولسی جرگه به آژانس باختر: در جلسه ای که به ریاست عبدالروف ابراهیمی برگزار گردید،اعضای ولسی جرگه در اوقات امتیازی نگرانی شدید شان را از حادثۀ اخیر ولایت غزنی ابراز داشته ، خاطرنشان ساختند که با وجود اطلاع قبلی ریاست امنیت ملی در پیوند به فرار زندانیان، مسئولین زندان ولایت غزنی بی توجهی نموده اند .
وکلاء تأکید نمودند که ولسی جرگه باید در پیوند به فرار زندانیان از محبس ولایت غزنی، موضع گیری مشخص داشته ،هیئتی را بخاطربررسی موضوع به ولایت غزنی اعزام بدارند.در همین حال خاطر نشان شد که   وزیرداخله بخاطر وضاحت پیرامون موضوع به جلسه عمومی فراخوانده شود .
در جلسه موضوعاتی چون عدم اشتغال زایی حکومت برای جوانان بخاطرجلوگیری از فرارجوانان ازکشور ، دادن تقاعد برای اشخاص کارمندان واجد شرایط ازسوی وزارت های مربوطه ،عملی نشدن و وجود فساد گسترده در کار معادن بخاطربهبود در زیربنا های کشور ، ناامنی در ولایت های فاریاب و سرپل و نبود افراد مسلکی دربخش های صحی و معارف این ولایت ،انتقاد از حضور نیافتن وزیرامور داخله به کمیسیون امنیت داخلی جهت وضاحت پیرامون حادثه زندان ولایت غزنی ، ارسال  بودجه سال مالی 1395 به وقت و زمان معین آن  بخاطربهبود وضعیت نابسامان اقتصادی مردم از سوی حکومت ، انتقال وسایل مدرن از مرکزبه زون های کشور بخاطراخذ پاسپورت ازسوی وزارت امور داخله ،کم کاری شاروالی کابل بخاطرجمع آوری کثافات از کنارجاده های عمومی و متهم شدن وزیرسرحدات بخاطرتمویل طالبان درولایت بغلان ولسوالی دهنه غوری این ولایت نیز مطرح گردید.
سپس عبدالروف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه به خاطر فرارجوانان ازکشور به کمیسیون مربوطه وظیفه سپرد تا موضوع را بررسی کرده و نتیجه کاری شانرا به مجلس عمومی ارایه بدارند ونیزبه منظورجمع آوری کثافات به کمیسیون اختصاصی تاکید نمود تا شاروالی کابل را به جلسه کمیسیون فراخواند.
همچنان رئیس مجلس بخاطربررسی دقیق فرارمحبوسین از زندان ولایت غزنی هیئتی را از اعضای ولسی جرگه به آن ولایت توظیف نمود تا به ولایت غزنی سفر نموده،قضیه را دقیق بررسی نماید.
ابراهیمی همچنان از حکومت خواست تاهرچه عاجل در مطابقت به احکام قانون اساسی بودجه سال اینده را بخاطربحث وتصویب به شورای ملی ارسال بدارند.
سپس مطابق آجنداء اسدالله سعادتی عضو ولسی جرگه و عضو کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی گزارش کارکرد کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی را  ارائه نمود.
دراین گزارش ده مورد پیشنهاد گردیده که ازآن جمله 7 مورد آن توسط فرمان ریاست جمهوری مورد قبول قرارگرفته و 3 مورد دیگر آن بخاطربحث بیشتر به آینده موکول گردیداست .
متعاقبا شماری از وکلا ایجاد این کمیسیون خلاف قانون انتخابات بازگو نموده ،اظهارداشتند که نفس فرمان ریاست جمهوری درزمینه منتفی میباشد اما تعدادی ایجاد این کمیسیون را برای جلوگیری از فساد و اصلاح نظام انتخاباتی  صلاح کشور بیان داشتند .
همچنان شماری از وکلا نقش ندادن احزاب را درانتخابات به مثابۀ زیرپا نمودن دموکراسی دانستند .
در همین حال،شماری زیادی از نمایندگان یگانه راه جلوگیری ازفساد و اصلاح انتخاباتی را وابسته به توزیع شناسنامه الکترونیکی از سوی حکومت خواندند.
سپس عبدالروف ابراهیمی رئیس مجلس درجمع بندی امروز مجلس ایجاد این کمیسیون را خلاف قانون انتخاباتی دانسته گفت : اگر حکومت دربرابرمردم صادق است باید نظام  انتخابات را اصلاح ساخته وروند توزیع  تذکره الکترونیکی نیز هرچه عاجل اغازگردد.
همچنان حکومت مکلف است تا درخلال یک ماه تمام فرمان های تقنینی خودرا به شورای ملی ارسال نماید ونیزدرزمینه هیچ استثنای وجود نخواهد داشت .
رئیس ولسی جرگه افزود که در قانون انتخابات مشکل وجود ندارد بلکه مشکل اصلی در کارکرد کمیشنرهای کمیسیون های انتخاباتی بوده است که باید در این زمینه اقدام مناسب روی دست گرفته شود.ختم .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا