تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل   ۲۹  دلو  باختر
وضعیت امنیتی در شهرکابل همچنان شکننده ونگران کننده است وشهریان سوال می کنند که چرا مسوولان با وجود تعهد ووعده شان نتوانسته اند وضعیت را کنترول کنند.
مفسرٖآژانس باختر می نگارد: کابل را چالش های جدی در عرصه های مختلف تهدید می کند در این میان چالش های امنیتی برازنده تر و مشهود تر از هر مشکل دیگر است و با تاسف مسوولان با وجود برنامه ریزی ها ووعده هایی که دادند نتوانستند٬ وضعیت را کنترول کنند وعوامل جرم وجنایت را در پایتخت مهار کنند.
باآن که مشکلات امنیتی کابل از گذشته ها وجود دارد مگر وقایعی که در اوایل جدی در کابل اتفاق افتاد و عملکرد نهاد های امنیتی را زیر پرسش برد.باعث شد تا مسوولان به تحرک آیند و چنان با جدیت برای بهبوداوضاع کار را آغاز کردند که شهریان در صفحات اجتماعی به آن جنبش پولیس نام نهادند. مگر سقف جنایات در کابل همچنان بلند است.
در ماه جدی حوادث اسفباری در کابل رخ داد که قتل دسته جمعی یک خانواده در ساحه جنگلک کابل و قتل علی سینا محصل پوهنتون  در ساحه دشت برچی درد دهنده ترین جنایات بود که درکابل اتفاق افتاد.
به تعفیب این حوادث وزارت داخله برنامه های امنیتی یک ماهه و سه ماهه را روی دست گرفت و مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله به سیزدهم جدی  از اجرایی شدن طرح جدید امنیتی کابل که برای یک ماه برنامه ریزی شده بود خبر داد و سخنگوی آن وزارت از طرح سه ماهه وزارت داخله سخن گفت.
در هر دو طرح بر مهار شدن عوامل جرم و جنایت در کابل و اصلاحات پولیس تاکید شده بود.
معیاد اجرایی شدن طرح اول تکمیل شده است و معیاد طرح دومی که تکمیل کننده طرح اولی بود به نصف رسیده است مگرنشانه هایی که حکایه از بهبود وضعیت امنیتی در شهر کابل داشته باشد به چشم نمی خورد.
در تازه ترین مورد٬ نه نفردر ناحیه ششم شهر کابل به گونه مرموز کشته شدند ٬ شهریان کابل همچنان از قتل‌های هدف‌مند و سرقت‌های مسلحانه‌٬رهزنی های خیابانی که در شهر اتفاق می‌افتد، شکایت دارند.
تامین امنیت شهروندان، کاهش جرایم جنایی در سطح شهر، فساد اداری، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر٬خرید و فروش اسلحه٬مهارافراد زور گو و قانون شکن٬ حفظ تأسیسات دولتی… به عنوان چالش های دوامدار دربرابر پولیس قرار دارد.
باشندگان می گویند که در کنار بیکاری ٬افزایش روز افزون معتادان مواد مخدر(قشرمحتاج که با کمترین پول حاضر اند دست به هر جنایت بزنند) فعالیت وسیع شبکه های مافیایی و باند های تبهکاروجذب افراد نیازمند از سوی این باند ها٬دسترسی آسان به انواع اسلحه… عواملی است که باعث بروز جرایم جنایی در پایتخت می شود.
با تاسف مسوولان به جای کار٬ بیشتربه توجیه فعالیت های شان تمرکز دارند و بیشتر برنامه های شان را تبلیغ می کنند.
کارشناسان نظامی و امور امنیتی به این باور اند که٬ کمبود اطلاعات استخباراتی ٬ دخالت‌ سیاسی در بخش های امنیتی٬ کمبود وسایل تخنیکی٬ موجودیت ادارات موازی٬ نبود هماهنگی میان ادارات و نهاد های مسوول ٬عدم تطبیق روند اصلاحات در دستگاه پولیس و یا هم برخورد سلیقه یی با این مساله… مواردی است که باعث شده است وضعیت امنیتی در کابل همچنان شکننده باقی بماند و سقف جرایم بالا برود.
برای غلبه بر این معضل که سخت نگران کننده است و پیامد های مخرب با میزان وسیع دارد ٬لازم است که در گام نخست اصلاحات در دستگاه پولیس و سایر نهاد های امنیتی در کابل ادامه یابد.
افراد پولیس در خط مقدم قرار دارند آنان در هر  شرایطی کار می کنند فقط نیاز به مدیریت ٬سوق و اداره منظم دارند.
باید کسانی د ر راس قرار داشته باشند که برای بهبود وضعیت و بیرون رفت از معضل کنونی طرح و برنامه داشته باشند و توان مدیریت داشته باشند.
در وجود یک مدیر قوی و یک برنامه جامع٬ می توان در برابر فروشنده مواد مخدر٬معتاد که دست به جنایت می زنند٬ در برابر فروشنده اسلحه٬ زور گوی و قانون شکن ایستاده شد.
کابل وضعیت حساس امنیتی دارد٬امنیت و ثبات پایتخت بازگو کننده ٬هویت و قدرت دولت است٬ حراست و دفاع از این  دو ارزش برای نظام یک امر ضروری است که باید مسوولان در انجام آن خود را پیدا کنند و دست به کار شوند. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا