تبصره و مرور بر مطبوعات

مرورمطبوعات روز نامه های غیر دولتی چاپ کابل

کابل باختر/ 19/ دلو
روزنامه های امروز چاپ کابل  که بدسترس قرار گرفته، درآن مطالب و اخباری پیرامون انکشافات افغانستان و منطقه به چشم میخورد .
روزنامه 8 صبح دربرگ نخست خود زیرعنوان ایجاد سه گروه کاری برای تطبیق موافقت نامه های امنیتی نگاشته است .
کمیسیون مشترک برای تطبیق موافقتنامه های امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده امریکا و ناتو درنخستین نشست خود روی ایجاد سه گروه کاری توافق کرده است.
معصوم ستانکزی سرپرست وزارت دفاع ملی و جنرال جان کمبل ، فرمانده نیروهای بین المللی درافغانستان پس از نخستین نشست کمیسیون مشترک دیروز دریک نشست خبری درکابل گفتندکه درنخستین نشست دوجانبه روی طرزالعمل های مشخص و ایجاد کمیته اجرایی کمیسیون مشترک توافق صورت گرفت.
سرپرست وزارت دفاع همچنین گفت، این کمیسیون هر شش ماه یک بار نشست خواهد داشت.
وزارت دفاع میگوید، گروه های سه گانه کاری برای تطبیق توافق نامه های امنیتی به منظور رسیدگی به امور مالی افغانستان، ارزیابی تهدیدات و اقدامات مشترک دربرابر آن و برای رشد و ارتقای ظرفیت و توانمندی های نیروهای دفاعی ، امنیتی تامینات مادی و تخنیکی افغانستان به وجود آمده اند.
روزنامه ماندگار درصفحه اول تحت عنوان آگاهان محیط زیست به رهبران روند تغییر اقلیم را شوخی تصور نکند نوشته است.
تغییرات اقلیمی ونباریدن برف و باران درفصل زمستان سبب نگرانی مردم افغانستان شده است.
شماری از شهروندان کشور با نگرانی ازاین وضعیت میگویند اگر باران و برف درکشور نبارد درسال آینده دروضعیت بدی قرارخواهیم گرفت.
همچنان روزنامه ماندگار مطلب دیگری تحت عنوان وزارت امورداخله ، پایگاه های طالبان دردند غوری نابود شده است به نشر رسانیده است.
بیش از سیزده روز از عملیات نظامی کشور دربغلان میگذرد عملیات نظامی که تمرکز بیشتر اش دند غوری بغلان است محلی که گفته میشود به پایگاه بزرگی از شورشیان طالب مبدل شده بود.
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله میگوید بخشی از مواضع و خط دفاعی هراس افگنان از بین رفته و نبرد تازمانی دردند غوری ادامه میابد که هراس افگنان بگونه کامل ازبین بروند.
روزنامه عدالت و توسعه دربرگ نخست تحت عنوان فرمانده نیروهای ناتو: به طالبان اجازه بازگشت به قدرت نمی دهیم نگاشته است.
جنرال جان کمبل ، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو درافغانستان اعلام کرد که هدف این است که دیگر اجازه داده نشود تاگروه طالبان باردیگر درافغانستان به قدرت برسد.
روزنامه آرمان ملی درصفحه اول تحت عنوان حکومت دانست مقصر جنگ دربغلان کیست نوشته است حدود بیست روز است که شهروندان کابل در بیشترین مناطق این شهر از نعمت برق محروم شده اند ودرتاریکی به سر میبرند ، هرچندان زمستان امسال بی برف بود و تاحال سردی قابل توجهی نداشته است ولی با آن همه همانند سال گذشته نبود .
جنگ همین اکنون در منطقه ادامه دارد منطقه دند شهاب الدین درروزهای جنگ کندز با حوالی آن به دست طالبان درآمده بود درحالی که دند غوری و حاشیه های آن نیز دردست طالبان قراردارد .
به همین سان روزنامه های دیگر چاپ کابل با نشر مطالب گوناگون درخصوص مسایل جاری کشور و منطقه به بحث پرداخته اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا