جامعه

درشهرکابل یک ملیون نهال غرس میشود

کابل باختر/ 2/ حوت

شاروال کابل میگوید که امسال نزدیک به یک ملیون نهال در کابل غرس میشود.

 انجنیر محمد یونس نواندیش شاروال کابل که دراین مورد با خبرنگار آژانس اطلاعاتی باختر صحبت میکرد افزود که دردو سال گذشته حدود یک ملیون و شش صد هزار نهال در ساحات مختلف کابل غرس شد و نتیجهء بسیار خوبی بدست آمد و امسال نیز برنامه های وسیعی برای سرسبزی بیشتر کابل روی دست است .

وی که برای سرسبزسازی کابل بیشتر از پیش مصمم به نظر میرسید ، گفت که به خاطر نیل به این هدف ادارات دولتی و موسسات خصوصی، نهادهای تعلیمی و تحصیلی و تمام شهروندان را به همکاری دعوت کرده اند تا در نهال شانی سهم فعال بگیرند.

انجنیر نواندیش خاطر نشان کرد که امسال برنامه نهال شانی را با شعار"یک نهال برای خودم و یک نهال برای وطنم" آغاز مینمایم و از مسوولان مساجد و مکاتب کابل دعوت کرد که مطابق ضرورت برای سرسبز سازی اطراف و صحن مساجد و مکاتب از شاروالی کابل نهال زینتی را بدست بیاورند.

 سا ل قبل انجنیر محمد یونس نواندیش گفته بودکه در بلندی های کوه شیردروازه با غرس نهال های مثمر و زینتی و زرع ارغوان آن محل را به یک مکان تفریحی برای شهروندان مبدل مینماید.

او دراین مورد گفت که درسال گذشته علاوه از آن که نهال های مثمر و زینتی غرس گردید و ارغوان زرع شد ، یک ذخیره آب که در حقیقت امر حوض آببازی نیز خوانده میشود ساخته شد و از آنطریق نهال ها و بته نهال های ارغوان آبیاری گردید.

شاروال کابل افزودکه امسال نیز در ساحاتی از آن کوه حدود سی هزار اصله نهال مثمر و زینتی غرس میگردد.

شاروال گفت تمام ساحات مرتفع و هموار شهر را با نشاندن نهال ها سرسبز و زیبا خواهد ساخت و تصریح داشت ،نهال هایی که در کمبود آب مقاومت بیشتر دارد بیشتر در تپه ها و دامنه های کوه ها غرس میگردد.

 انجنیر نواندیش بیان داشت که برای تهیه نهال با متخصصان عرصه زراعت وزارت زراعت آبیاری مشوره نموده تا نهال هایی را خریداری کند که مقاوم و سازگار با خاک و هوای ساحات مورد نظر باشد.

 درگذشته نهال ها را از تجار ملی بدون مشوره با متخصصان عرصه زراعت و آبیاری تهیه میکردند اما امسال دراین مورد توجه بیشتر خواهد شد .

 به گفته وی نهال ها نمبر زده میشوند تادر صورت ضایعات عوامل آن واضیح گردد.

دیپلوم انجنیر محمد یونس نواندیش یکبار دیگر از تمام مالداران خواست تا از ورود مواشی خود درساحات سبز جلوگیری نماید.

و در صورتی که مواشی باعث تخریب و ازمیان بردن نهال ها شود جریمه نقدی و یا دو راس مواشی آنان ضبط میشود.

او ازدکانداران، مالکان شرکت و متصدیان رستورانت ها و سایر اصناف خواست تا درمقابل دکان ها و مغازه هاو محلات فعالیت شان نهال های زینتی را غرس نمایند.

 انجنیر نو اندیش خاطر نشان کردکه دراین مورد اصناف مکلف خواهند شد تا به این امر تن دردهند.

وی از تمام شهروندان خواست تادرمطابقت به شعاری که نهال شانی آغاز میگردد یک نهال برای خود ویک نهال برای وطن غرس نمایند و ازاین فرصت برای سرسبزسازی کابل و جلوگیری ازآلوده گی محیط زیست استفاده مناسب نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا