تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات روزنامه های دولتی 20 سنبله که درپایتخت به چاپ میرسند

کابل باختر/ 20/ سنبله
روزنامه های اصلاح ، هیواد و انیس درشماره های امروزی شان علاوه به نشر اخبار و گزارش های داغ روز به چاپ مطالب دینی ، سیاسی ، اجتماعی ، نظامی ، هنری ، ادبی وورزشی نیز پرداخته اند.
سرمقاله اصلاح زیر عنوان " افغانستان گرفتار جنگ داخلی نه ، بل قربانی توطیه و تروریزم است درصفحه دوم تحریر یافته و نویسنده آن نگاشته که پس از یازدهم سپتامبر موجی که از اثرحمله بربرجهای مرکز تجارت جهانی وکشته شدن هزاران نفر درآن جهان را فراگرفت ، جهان را متوجه خطر تروریزم و دهشت افگنی کرد که برای نابودی بشریت و امنیت بین المللی درمنطقه و به ویژه افغانستان خانه کرده بود.

امارت اسلامی طالبان میزبان هزاران جنگجوی متعلق به سازمان القاعده و شبکه های تروریستی آسیای مرکزی و چیچین انگوش و گروه های تندرو و افراطی پاکستانی و کشمیری و …..بودند که نه تنها ظلم بزرگی را علیه مردم افغانستان به اجرا گذاشته بودند ، بلکه با هر چه مظاهر مدنیت بود ، سردشمنی را در پیش گرفته بودند  و جهان را ازاین ناحیه تهدید مینمودند.
نویسنده در قسمت دیگر مقاله نگاشته بدین ترتیب دیده میشود و از دید هیچ انسان منصفی پوشیده نیست که جنگ برمردم افغانستان تحمیل شده و عوامل جنگ هم چیزهای است که از بیرون ازکشور تدارک شده .
درهمین صفحه اصلاح مصاحبه واعظی مشاور رییس جمهور دراموردینی پیرامون شهید ازدیدگاه اسلام منتشر شده سایر مطالب اصلاح زیرعناوین منتشرشده اند . افغان ها قبل از یازدهم سپتمبر نیز با دهشت افگنان مبارزه میکردند ، قهرمان ملی احمد شاه مسعود از تولد تا شهادت و حضور پرشکوه احمدشاه مسعود درجهان معاصر " دیدگاه شخصیت های پنج قاره جهان ".
صفحات 4-5و 6 اصلاح به موضوعات فرهنگی و هنری و سپورتی اختصاص یافته .
سرمقاله هیواد زیر عنوان " ازبین بردن دشمن مشترک تلاش مشترک میطلبد" در صفحه دوم  آن تحریر یافته و نویسنده آن نگاشته که پس از مدت ها نشست های مشترک مقامات افغانستان و پاکستان دوباره آغاز شده است.
دیروز حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان با هیئت مجلس سنای پاکستان که به کابل سفر کرده است و سناتورمشاهد حسین ریاست آنرا به عهده دارد دیدار کرد درهیئت مجلس سنا که سفر کرده اند ، نماینده های پنج حزب سیاسی آنکشور نیز شامل میباشند.
حامدکرزی یکبار دیگر در دیدار با این هیئت افغانستان و پاکستان را دوکشور برادر خواند و افزود که مردم هردو کشور با هم برادر با تهدید های مشترک امنیتی مواجه اند و از نظر تروریزم و افراطیت زیان های بزرگ انسانی و مالی را متحمل شده اند که بخاطر ازبین بردن این تهدید ها باید هردو کشور گام های متین و استوار بردارند.
سایر مطالب هیواد زیراین عناوین تحریر یافته اند ازهفته شهید باید چگونه بزرگداشت گردد ، مردم مجاهد افغان لشکر سرخ شوروی وقت را شکست دندان شکن داد و مشروعیت انتخابات درگروتامین امنیت ، راه مناسب بخاطر حکومت داری خود.
صفحه سوم هیواد به مطالب صحی و صفحه های چهار، پنج و شش هیواد به موضوعات ادبی ، فرهنگ، هنر ، اقتصاد و جامعه و نیز اخبار و مطالب سپورتی اختصاص یافته است.
درصفحه هفت هیواد مطلبی زیر عنوان ، حادثه دلخراش یازده سپتمبر تحریر یافته است .
سرمقاله انیس زیرعنوان طالبان افغان نیستند ، تحریر یافته و درآن نگاشته شده مردم افغانستان که سال هاست رنج جنگ و نا امنی رابا گوشت و پوست خویش لمس نموده و هنوزهم می نمایند ، ازعملکرد مخالفان مسلح به ستوه آمده اند وروزی نیست که مردم بیگناه درگوشه و کنار کشور ازسوی آنان مورد حملات انتحاری و انفجاری قرارنگیرند .
دولت اسلامی افغانستان که به منظور ختم جنگ ، نا امنی و تامین صلح سراسری درکشور تلاش های پیگیر را آغاز نموده است ، همواره از مخالفان مسلح میخواهد که به روند صلح بپیوندند و بیشتر از این به اشاره دشمنان افغانستان باعث خرابی و بربادی میهن و مردم خود نشوند .
صفحه دوم انیس به مناسبت هفته شهید و شهادت قهرمان ملی کشور شهید احمد شاه مسعود اختصاص یافته و در صفحه سوم انیس مطالبی زیر این عنوان ها به چشم میخورند ، وجود هشت شرکت ادویه سازی دوکشور یک گام مثبت است .
حمله به مساجد و اماکن مقدسه ، کار دشمنان اسلام درجهت ایجاد تفرقه میان مذاهب اسلامی است اردوی ملی افغانستان روزتاروز نیرومند میشوند.
همچنان صفحات چهارم و پنجم انیس به هفت شهر هنر اختصاص یافته است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا