تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره // ممنوعیت بر ورود لاری های پاکستانی، حرکت در راستای ایجاد یک تجارت متوازن با پاکستان

کابل باختر 1 قوس
مقامات در وزارت ترانسپورت میگویند که ممنوعیت بر ورود لاری های حامل کالا های پاکستان به زودی اجرا میگردد.
رئیس جمهور غنی در اواخر ماه میزان سال جاری حکم مبنی بر ممنوعیت ورود این وسایط صادر کرده است.
مفسر آژانس باختر مینگارد: مقامات وزارت ترانسپورت میگویند که حکم رئیس جمهور مبنی بر ممنوعیت به ورود لاری های پاکستانی به داخل افغانستان به زودی اجرا خواهد شد.
مطابق این حکم لاری های پاکستان باید در گذرگاه های مرزی تورخم و بولدک تخلیه و ذریعه لاری های افغانی به مناطق مورد نظر انتقال یابند.
آگاهان سیاسی این اقدام رئیس جمهور غنی را یک حرکت بالمثل در برابر پاکستان دانسته و از آن حمایت کرده اند.
پاکستان به لاری های حامل امتعه افغانی به خاک آنکشور اجازه ورود نداده است.
این آگاهان میگویند که پاکستان از تجارت و ترانزیت در برابر افغانستان برداشت سیاسی دارد و همیشه مشکل و مزاحمت ایجاد میکند حرکت بالمثل میتواند راه تنبه پاکستان باشد.
کارشناسان امور اقتصاد هم از این اقدام رئیس جمهور استقبال کرده  اند و آن را حرکت بسوی حمایت از سکتور خصوصی عنوان داشته اند.
آنها تاکید دارند که ممنوعیت ورود لاری های پاکستانی فرصت های کاری را ایجاد و منجر به اشتغال زایی و بهبود اقتصادی کشور خواهد شد.
وضع ممنوعیت بر ورود لاری های پاکستانی بر علاوه موارد که آگاهان سیاسی و کارشناسان اقتصادی ازآن یاد کردند در بخش امنیتی و جلوگیری از تخریب بیشتر جاده ها و شاهراه های کشور نیز موثر میباشد.
نیروهای امنیتی بار ها موارد انفجاری، اسلحه ، مهمات، مواد مخدر و دهها قلم دیگر اجناس تجارتی غیر مجاز را بدست آورده اند که ذریعه لاری حامل کالا ها پاکستانی وارد افغانستان شدند. نمونه بارز از این چنین خلاف کاری ٬ورود واسطه تانکری فضلاب است که از ان  به روز هشتم ماه مبارک رمضان گذشته  در یک حمله انتحاری در ساحه چهار راه زنبق شهر کابل استفاده شد. این تانکر از آن طرف خط دیورند به افغانستان آمده و شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان خود به آن اعتراف کرد
در کنار آنکه لاری های پاکستان افزار و وسیله برای گروه های تروریستی در امر انتقال مواد انفجاری و تروریستان اند از لحاظ اقتصادی نیز برای افغانستان مشکل آفرین میباشند . اکثریت مطلق این لاری ها بالاتر از ظرفیت بارگیری میشوند و این باعث تخریب جاده ها و شاهراه های کشور گردیده است.
در حالیکه حکومت پاکستان، مالکان  شرکت های ترانسپورتی آنکشور و رانندگان لاری های پاکستانی هیچگاهی در این خصوص مسئوولیت پذیر نبوده و هیچ نوع همکاری نکرده اند.
بر علاوه٬ ورود لاری های پاکستانی به افغانستان و گشت و گزارآزادانه آنها ٬در افغانستان ٬حرکت یک جانبه از سوی پاکستان بوده در حالیکه  آنکشور هیچگاه اجازه ترانزیت به افغانستان و هندوستان را از مسیر آنکشور نداده و هیچگاه حاضر نشد تا لاری های افغان به بندرواگه برسد.
پس این حرکت رئیس جمهور یک حرکت شایسته در امر تجارت متوازن با پاکستان است که نباید از ان عقب نشینی شود.  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا