تبصره و مرور بر مطبوعات

مروی به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت چهارشنبه اول قوس

 

کابل باختر/ 1/ قوس

شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را در مورد رویدادهای جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

 آرمان ملی درسرمقاله ای شماره امروزی زیر عنوان ، سرما رسید دولت توجه کند نوشته : نشانه هایی از شدت یابی سرما از دیروز در پایتخت کشور آشکار شده است . آب را یخ بست و این نشان می دهدکه هوا دیگر بیشتر ازاین سرد میشود و همراه با آن مشکلات مردم درکشور افزایش می یابد.

 این یک امر طبیعی است ولی از یاد نبریم که دولت ها و نهادهایی درهرکشوری دراین رابطه وظایف و مسوولیت های ویژه ای دارند از همه مهمتر برای مردم این است که مواد سوخت از قبیل چوب ، گاز ، نفت ، زغال ارزان به دسترس داشته باشند. سرمقاله به همینگونه ادامه یافته اما درعنوان دیگر داکتر رمضان بشر دوست دیروز مهمان ژورنالیستان آرمان ملی بود به همین گونه این روز نامه در مطلب دیگر از قول جنرال محمد ایوب سالنگی نوشته : پولیس ازتمام امکانات غرض تامین امنیت روزهای عاشورا استفاده میکند.

آرمان ملی در مطلب دیگر در صفحه اول زیر عنوان ، مذاکرات پشت درهای بسته در وزارت دفاع افغانستان نوشته ، مقامات بلند پایه نظامی افغانستان ، پاکستان و انگلستان دیروز باهم ملاقات نمودند.

 به نوشته این روزنامه جنرال پرویز اشفاق کیانی لوی درستیز قوای مسلح پاکستان ، جنرال سردوید ریچارد لوی درستیز قوای نظامی بریتانیا دیروز پشت درهای بسته با جنرال بسم الله محمدی وزیر دفاع ملی و جنرال شیر محمد کریمی لوی درستیز افغانستان ملاقات نمودند.

به همین ترتیب روزنامه آرمان ملی در صفحه های دیگر شماره امروزی به نشر سایر مطالب پرداخته است اما روزنامه ماندگار در برگ نخست زیر عنوان ، از شانزده زندانی محکوم به اعدام هشت تن اعدام شدند ، به این موضوع پرداخته و در صفحه ششم شماره امروزی نوشته دادستانی کل افغانستان روز گذشته هشت زندانی را در بازداشتگاه پلچرخی اعدام کرده است .

رحمت الله نظری معاون دادستانی کل ناوقت شب گذشته به روزنامه ماندگار گفت که ریاست جمهوری افغانستان حکم اعدام هشت تن را به آنها فرستاده بود که آنرا عملی کردند . اما دفتر ریاست جمهوری می گوید که رییس جمهور کرزی حکم اعدام 16 زندانی را صادر کرده است.

 کشت مواد مخدر افزایش یافته است عنوان مطلب دیگری میباشد که این روزنامه در صفحه اول نشر کرده و نوشته سازمان ملل متحد در گزارش تازه یی گفته است که کشت کوکنار در افغانستان درسال روان افزایش یافته است . اما دراین گزارش آمده که به دلیل آفات نباتی و آب و هوای بد ، تولید مواد مخدر درافغانستان 36 درصد کاهش خواهد یافت .

ماندگار همچنان در صفحه اول خبر داد که نیروهای فرانسوي ازکاپیسا خارج شدند.

"در صورت تکرار تقلب در انتخابات، افغانستان ازهم می پاشد " عنوان مطلب دیگر است که روزنامه ماندگار در صفحه اول نشر کرده به همین گونه ماندگار در برگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است .

روزنامه سروش ملت در برگ نخست عنوان کرده ، امضای حکم اعدام 16 تن از مجرمین، رییس جمهور جدی به نظر میرسد . این روزنامه این موضوع را در صفحه دوم دنبال کرده اما در صفحه اول مطالبی را زیر عنوان ، مشکلات کودکان و بی برنامه گی ، کشت مواد مخدر در کشور افزایش یافته است . جزئیات قرار داد استخراج معدن مسن عینک باید نشر شود . لوی حارنوالی افغانستان حکم اعدام بالای هشت تن عملی گردید.

امریکا و چین برای تقویت رشد اقتصادی جهانی مسوولیت خاص دارند نشر کرده است.

به همین ترتیب روزنامه سخن درصفحه اول به بررسی ضعف ها و قوت های اردوی ملی پرداخته  مطلبی را زیر عنوان قوت و ضعف اردوی ملی با اطمینان از امنیت داخلی و نگرانی از تهدید های خارجی نشر کرده است.

سخن جدید در برگ نخست مطالبی را زیر عناوین برگزاری شب شعر عاشورایی "نی نوا" لغو عضویت خارجی ها درکمیسیون سمع شکایات انتخابات ، رسانه ها اعمال وحشیانه اسرائیل را افشا کند را نشرکرده است .

به همین ترتیب روزنامه های انصاف ، وحدت ، تک و دیگران درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا