تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۱۹ جوزا /باختر
واقعات مثبت ویروس کرونا در کشور از بیست هزار واقعه بیشتر شده است و به این ترتیب ثابت شده است که کرونا با ما شوخی نمی کند،مگر مردم هنوز هم این بیماری را جدی نمی گیرند.
مفسرآژانس باختر می نگارد؛ وقایع مثبت ویروس کرونا در افغانستان ار مرز بیست هزار وقعه گذشته است ، مقامات وزارت صحت عامه کشور در گام نخست بی پروایی مردم را عامل رشد سریع این ویروس می دانند و تا کید دارند که مردم قبل از وقت دوره قرنطین را شکستند و آن را نا دیده گرفتند. اگر به اصل ماجرای کرونا در افغانستان دقیق شویم در می یابیم که بیشترین مشکل به مردم بر می گردد زیرا مردم بیشتر سنتی و بدوی فکر کردند و تصمیم گرفتند. بیشتر کرونا تخیلی سنجش شد تا سرحدی که گفته می شد کرونا با مسلمانان سر و کار ندارد وبیشتر به شایعات گوش دادند. بی مسوولیتی و بی پروایی مردم از یک سو و بی هماهنگی میان نهاد های دولتی از سوی دیگر مشکل را پیچیده کرد و زمانی دچار مشکل شدند به شفاخانه و داکتر مراجعه کردند و وقت که بیمار شان را از دست دادند به لت وکوب داکتر پرداختد و آنانی را که نجات دهندگان انسان اند توهین وتحقیر کردند مردم باید بدانندکه مسوولیت حکومت به تنهایی ایجاد و بستر و شفاخانه نبوده است،دولت خود در این قسمت دچار مشکلات معین است که باید همکاری شود،نه آن که به مشکلات افزوده شود. دید سنتی وباور های نا پسند مشکلات صحی را در کشور پیچیده کرده است .
در چنین شرایطی بهتر است از شایعات دوری کنیم معقول فکر کنیم و دستگاه صحی را تقویت کنیم و نگذاریم که کشور واردبحران ناشی از کرونا شود و این زمانی ممکن است که ما از شایعات به واقعیت ها رو آوریم ، به دستگاه صحی کمک کنیم. بهترین کمک، رعایت طرح تازه حکومت برای مقابله با کرونا است دولت انتظار همکاری مردم را دارد در کشور های دیگر این مردم اند که زمینه تحقق برنامه های ملی را مساعد می کنند. امید این است که برای معرفی بیشتر کرونا ،منابر ورسانه ها صدای شان را واحد سازند و اضرار کرونا و پیامد خطرناک این ویروس کشنده را برای مردم بیان کنند. 
به خصوص منابر باید چنان کار کنند که مردم از دید بدوی و سنتی کنار آیند و درک کنند که کرونا یک بیماری همه گیر است مسلمان و غیر مسلمان را نمی شناسد بر خورد و کلان رحم نمی کند.
کرونا زمانی نابود خواهد شد که مردم معقول فکر کنند و معقول تصمیم بگیرند و درک کنند که تدابیر و اقدامات دولت برای رفاه و سلامتی آنان و خانواده های شان است . این درست است که قرنطین نفس گیر است مگر برای بقای نسل ما و کشور ما یک نیاز است که باید رعایتش کرد. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا