اقتصاد

با ایجاد خانه سبز حاصلات دهقانان دو برابر مفاد کرده است

چاریکار/ باختر/ 11/ حوت
دهقانان پروان با استفاده از خانه های سبز از حاصلات خود چندین برابر مفاد بدست میاورند.
با آنکه اکثر محصولات کشاورزی درفصل های بهار و تابستان کشت و به بازار عرضه میگردد اما دربعضی از مناطق که دارای آب و هوایی مناسب باشد کشت های زمستانی درآن نیز صورت میگیرد.
ولایت پروان از ولایت های سرد سیر کشور است که اکثریت مردم آن به زراعت مصروف هستند درحالیکه فصل سرما یا زمستان برای کشت دراین ولایت مساعد نیست اما دراین اواخر درنتیجه تلاش های ریاست زراعت، آبیاری و مالداری پروان شماری از زارعین از خانه ها سبز استفاده میکنند و چندین برابر مفاد بدست می آورند.
عبدالرقیب احمدی آمر امورزراعت ریاست زراعت پروان به خبرنگارآژانس باختر گفت: با تدابیر پیشگیرانه و موثر کشت انواع نباتات به ویژه سبزی های خانه های سبز نتیجه خوب داشته و باعث شده که از زمین کم حاصل زیاد بدست آورد.
وی افزود : خانه های سبز درفصل زمستان انواع سبزی ها کشت میشود که دهقانان حاصل خوب بدست میآورند.
احمدی تفاوت کشت درفضای باز و خانه های سبز را در آبیاری قطره یی وکشت به گونه قطار که در خانه های سبز صورت میگیرد میداند و  تاکید دارد که آنان تلاش دارند تا این دو روش را درفضای باز نیز تطبیق نمایند که نتایج موثری درپی دارد.
آمرامور زراعت ریاست زراعت پروان میگوید، حاصل کشت در خانه های سبز پنج برابر فضای بازمیباشد و دهقانان میتوانند با استفاده از روش فرا آورده های زراعتی به ویژه سبزی ها را درهر فصل سال به بازار عرضه کنند.
درهمین حال محمد صابر یک تن از زارعان میگویدکه قبل ازاین با آنکه درکشت زراعت زحمات و تلاش می نمودیم اما چندان مفاد بدست نمیاوردیم اکنون که به همکاری ریاست زراعت پروان خانه های سبز ایجاد کردیم دریک موسم از کشت محصولات زیاد بدست میاوریم طور مثال قبلاً ازچهارصد متر مربع زمین حدود بیست هزار افغانی محصول میشد، اکنون هشتاد الی صد هزار افغانی حاصل میشود.
هم اکنون چندین قطعه از خانه های سبز نمونه یی در ریاست زراعت پروان به منظور آموزش کشت برای کشاورزان وجود دارد .
آگاهان امور کشاورزی به این باور هستند که هرگاه وزارت زراعت درراستای نهادینه شدن این روش درمیان کشاورزان تلاش کند درکنار اینکه از زمین کم حاصل زیاد بدست میاید، ازسوی دیگر در دسترخوان کشاورزان نیز تغییر رونما میشود.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا