تبصره و مرور بر مطبوعات

فرا رسیدن ماه رمضان و مسوولیت اجتماعی مسلمانان

کابل / 4 ثور/ باختر
فردا، 5 ثور روز اول ماه مبارک رمضان است. رمضان افزون بر آن که بنای سوم دین مبین اسلام است، از تبرک،  شکوه، جلال و بزرگی ویژه یی در میان مسلمانان نیز برخوردار است. قرآن کریم به عنوان کتاب الهی در همین ماه مبارک نازل شده است.
همۀ مسلمانان جهان و به ویژه مردم مسلمان افغانستان در شرایط نهایت دشواری از این ماه مبارک، ماه طاعت و عبادت استقبال می کنند. متاسفانه، گسترش ویروس کرونا بر همۀ ابعاد زندگی مردم سایه افگنده است و آمادگی ها برای ماه رمضان را نیز به گونۀ قابل ملاحظه یی متاثر کرده است؛ اما ارادۀ مردم مسلمان ما برای ادای این فریضۀ بزرگ دینی خلل ناپذیر است. در شرایط دشوار کنونی، ماه رمضان مسوولیت های ویژۀ اجتماعی را متوجه همۀ مردم به ویژه ثروتمندان، تاجران و متشبثان کشور می کند که آنان باید این مسوولیت های شان را ادا کنند.
مفسر آژانس باختر به مسوولیت های اجتماعی در ماه مبارک رمضان پرداخته است و می نگارد:
ماه رمضان، ماه طاعت و عبادت است، ماه تزکیۀ نفس است. در این ماه مسلمانان راستین به امر الهی گردن می نهند و از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب از خوردن و نوشیدن امتناع می کنند و چنان عملی مرتکب نمی شوند  که خلاف احکام و ارشادات اسلامی باشد. اگر به عمق فلسفی ماه رمضان نگاهی افگنده شود، دیده می شود که این ماه از یک سو بیانگر عاجزی و درماندگی انسان دربرابر خداست و از سوی دیگر بیانگر عدالت اجتماعی است. اگر دارا است یا نادار، ثروتمند است یا غریب، پول فراوان دارد و یا محتاج یک لقمه نان است، همه و همه حق ندارند و نمی توانند از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب چیزی بخورند و یا بنوشند. این خود نمود و تجلی عدالت اجتماعی است. پس می توان گفت که ماه مبارک رمضان در حقیقت ماه تامین عدالت اجتماعی است و عدالت اجتماعی از همۀ  مسلمانان می طلبد که در برابر دیگران احساس  مسوولیت کنند.
آنانی که ثروتمند اند و می توانند بر سفرۀ خود انواع خوردنی ها و نوشیدنی ها بگذارند، باید در روزهای متبرک ماه رمضان به حال و احوال آنانی فکر کنند که دنبال یک لقمه نان خشک از بام تا شام سرگردان اند؛ ثروتمندان باید خود را ازحال غریبان آگاه کنند و بر آنان دل بسوزانند و کمک کنند. تاجران و دکانداران باید در این ماه از دریافت سود و عاید بیشتر پرهیز کنند و نرخ مواد خوراکی را بلند نکنند. آنان باید بدانند که بلند بردن نرخ مواد خوراکی به بهانۀ ماه رمضان در حقیقت تخطی از احکام دین اسلام و به ویژه آداب ماه رمضان است. ماه رمضان، ماه دریافت سود بیشترمادی نیست، ماه پرکردن خرجین ها نیست، بل ماه کسب سود بیشتر معنوی است، ماه دریافت ثواب است و ماه کمک به غریبان و نیازمندان است.
ن.ش.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا