سیاست

روسیه وطالبان همکاری های اطلاعاتی دارند

کابل باختر 31 حمل
مقامات رسمی تائید کرده اند که تماس های آنکشور با گروه طالبان افزایش یافته است .
ضمیرکابلوف دیپلومات روسی که به حیث نماینده رئیس جمهوری آنکشور برای افغانستان کارمیکند به خبرگزاری رسمی کشورش گفته است که مسکو با طالبان تبادله اطلاعاتی دارد  او روابط وعلایق روس ها وطالبان را در برابر داعش یکسان معرفی کرده است.
داعش گروه تروریستی که مبدا وریشه آن درعراق  وسوریه است، دربخش های شرقی افغانستان نیز نفوذ کرده وشماری از شهروندان کشورهای آسیای میانه ، چیچینا وایغورهای چین را به سوی خود کشانده است ،داعش به صورت و اضح اهداف خود را در برابر روسیه بیان داشته ورفتن به آسیای میانه را انکار نمی کند.
داعشی ها در طول چند ماه اخیر در سوریه آماج حملات هوایی روسیه بودند این حملات به تضعیف داعش در سوریه منتج شد .
باید گفت که طرح همکاری های طالبان وروسیه چندماه قبل از سوی ضمیرکابلوف مطرح گردید او داعش را دشمن مشترک طالبان و روسیه خواند.
گفته های این دیپلومات روسی خبرساز شد و واکنش های را درکابل و واشنگتن درپی داشت، وزارت خارجه امریکا خواستار توضیحات از سوی مقامات روسی شد وسفیر روسیه درکابل هم به مسوولان خارجه افغانستان این گفته کابلوف را توضیح داد و تاکید کرد که رسانه هاگفته های کابلوف راتحریف شده نشر کرده اند.سفیر روسیه بر حمایت کشور از دولت افغانستان تاکید کرد.
روسیه به سوی داعش به عنوان یک پروژه استخباراتی نگاه میکند که از سوی کشورهای مشخص ایجاد شده است که هدف آن به محاصره کشاندن متحدین روسیه در کشور های عربی ، شرقمیانه وآسیای میانه است، از دیدگاه روسیه طراحان داعش قصد دارند تا افغانستان را به دهلیز عبور داعش به سوی آسیای میانه  تبدیل نمایند .
روسیه کشور های آسیای میانه وسرحدات شوروی سابق را زون امنیتی خود میداند.
مگر همکاری طالبان وروسیه میتواند  سوال برانگیز است زیرا دولت افغانستان از فعالیت های تروریستی این گروه دچار مشکل است روسیه با دولت این کشور به سطح سفیر رابطه دارد ، تماس با مخالفان مسلح وگروه های تروریستان میتواند نیات مسکو را در رابطه به مسایل منطقه یی دچار شک سازد.
واین مساله را بازگو میکند که تعریف از تروریزم سلیقوی وروی منافع خاص صورت میگیرد درحالیکه دولت افغانستان تاکید دارد که جهان بایدازتروریزم تعریف یکسان داشته باشد.
شایعاتی وجود دارد که طالبان روابط نزدیک با مسکو ایجاد کرده اند حتا حرف ازملاقات ملامنصور رهبر این گروه وو لادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه وجود دارد  حرف که هم از سوی مسکو وهم از سوی طالبان رد شده است .
باید گفت که گروه طالبان یا از مجاهدین سابق که سابقه جهادوجنگ با روسیه را دارندو یاهم ازفرزندان این مجاهدین شکل یافته است وهمکاری طالبان با کشور که سالهاآن را متجاوز وکافر میخواند سوالاتی را خلق کرده است وطالبان را یک گروه معامله گر معرفی داشته است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا