سیاست

سخنرانی پانزده روزه حامدکرزی رییس جمهوری اسلامي افغانستان 7جدی 1391

 

کابل باختر/ 8/ جدی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین وصلواة و سلام علی خاتم النبین

هموطنان عزیز ، خواهران و برادران گرامی !

اسلام علیکم ورحمت الله و برکاة!

طی یازده سال گذشته یکی از دستاورد های عمده مردم ما گسترش و توسعه معارف است و الله الحمد امروز ملیون ها فرزند وطن غرض آموزش و تعلیم به مدرسه ، مکتب و موسسات تخنیکی و مسلکی میروند.

درکنار توسعه و گسترش تعلیم ، درسراسر کشور ، ما به بهبود نظام تعلیمی نیز نیاز جدی داریم .

دراین صحبت درباره بهبود کیفیت نظام تعلیمی کشور بخصوص نظام تعلیمی موسسات تعلیمی خصوصی باشما هموطنان عزیز سخنان چندی دارم .

هموطنان عزیز!

دراین مدت یازده سال ، تاسیس مدارس ، مکاتب ، دارالمعلمین ها و موسسات تعلیمات تخنیکی و حرفه یی خصوصی دراکثر ولایات کشور درگسترده گی و توسعه معارف ما موثریت داشته، امروز ما صدها مکتب ، مدرسه ، دارالمعلمین و نهاد آموزش حرفه ها درسراسر کشور داریم . رشدکمیت معارف ازسوی دولت و نهادهای  خصوصی هردو مایه خوشی هر هموطن ما است . ولی موثریت این همه ، وسعت معارف زمانی به خیر ما میشود که شاگردان ما از آموزش های کسب کرده شان برای بهبود و زندگی خود استفاده کرده بتوانند و زمینه ساز برای تعلیمات عالی و بالاتر شان شود و این شرایط زمانی برای فارغان مکاتب ، مدارس و دیگر نهادهای تعلیمی ما میسر شده میتواند که تمام نظام تعلیمی ما چه دولتی و چه خصوصی دارای کیفیت عالی باشد.

خواهران و برادران،

خانواده های که اطفال و نوجوانان شانرا به مکاتب، مدارس ونهادهای تعلیمی و تخنیکی خصوصی برای تعلیم می فرستند و دربدل آموزش ، فیس می پردازند باالمقابل از مکاتب و موسسات خصوصی توقع آنرا نیزبرحق  دارند که اولاد شان تعلیم معیاری کنند و مهارت های زیادی فراگیرند . بنابران ، وظیفه موسسات تعلیمات خصوصی این است که شرایط تعلیم و معیار برابری را برای فرزندان وطن آماده نمایند. مانند معلم مسلکی ، صنف و وسایل درسی مناسب و نصاب با معیار که از واجبات تعلیم و تربیه امروزی است .

 صاحبان موسسات خصوصی وظیفه دارندکه معیارهای تعلیمی معاصر را همسان باخواسته های جامعه ما به فرزندان وطن آماده سازند.

 موسسین محترم تعلیمات خصوصی ! ازاینکه شما برای تعلیم و تربیه اولاد وطن سرمایه گذاری کرده اید ، از شما قدردانی می کنم . اما درکنار آن ، مردم ازشما آرزو دارند و می طلبند که ارزش معنوی کار شما نسبت به جنبه تجارتی آن ، بسیار بیشتر باشد . شما باید مطابق به موازین و مقررات، کارهای تعلیمی تان را تنظیم نمائید که از آغاز تاسیس نهاد تعلیمی خود به وزارت معارف تعهد نموده اید و از این راه برای خود عاید مشروع وبرای اولاد وطن تعلیم درست و به درد بخور برابر نموده باشید.

 تا صحبت آینده خدا نگهدارتان شاد و آباد باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا