سیاست

رییس اجراییه در روز جهانی مهاجر: رسیده‌گی به مشکلات مهاجرین اولویت ماست

کابل  27 قوس باختر
داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه امروز در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی مهاجر، گفت : رسیده‌گی به مشکلات مهاجران افغانستان را در اولویت کاری حکومت وحدت ملی قرار داده‌ایم.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه به آژانس باختر، رییس اجراییه کشور گفت که مهاجرت در عصر امروزی یک امر طبیعی و شناخته شده است و هرچند مهاجرت دورشدن از خانواده و وطن را در پی ‌دارد، اما آشنایی به فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و تعامل میان آنان از پیامدهای خوب مهاجرت است.
داکتر عبدالله عبدالله در ادامه سخنانش اظهار داشت: افغانستان در چهار دهه‌ پسین با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و این امر سبب شده است که شمار زیادی از هم‌وطنان مان مهاجر شوند.
رییس اجراییه کشور در بخشی از سخنان‌اش از تلاش‌های وزارت مهاجرین و نهادهای همکار بین‌المللی سپاس‌گزاری نموده افزود: هرچند کارهای خوبی در راستای حل مشکلات مهاجران و فراهم کردن سهولت برای آنان در کشورهای دیگر صورت گرفته است؛ اما این تلاش‌ها به معنای رضایت کامل نیست و باید هرچه بیشتر به این پدیده‌ مهم توجه شود.
داکتر عبدالله عبدالله هم‌چنان از جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی پاکستان و کشورهایی که مهاجران افغانستان را در خود جا داده و با آنها سهولت فراهم کرده است، تشکری نموده، آرزوی برگشت مهاجران افغانستان را به کشورشان نمود تا بتوانند در روند بهبود وضعیت و ساختن کشور سهم لازم را گیرند.
انجنیر محمدخان معاون اول ریاست اجراییۀ جمهوری اسلامی افغانستان، در این محفل گفت: نام گذاری این روز به نام مهاجر نشان‌دهندۀ حرمت گذاشتن به جایگاه مهاجر است. معاون رییس اجراییه نا امنی و موجودیت گروه‌های مسلح غیرمسوول را عامل اصلی مهاجرت و بی‌جاشدن مردم دانسته افزود: شماری از جوانان دانش‌آموختۀ افغانستان مجبور شده‌اند تا از کشور بیرون شوند.
در این محفل، سیدحسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کننده‌گان گفت: نزدیک به پنج میلیون شهروند افغانستان در حال حاضر در مهاجرت به سر می‌برند. آقای بلخی هرچند از وجود مشکلات فرا راه مهاجران افغانستان یاد کرد و گفت که با تلاش‌هایی‌که این وزارت در همکاری با نهادهای خارجی انجام داده وضعیت مهاجران بهبود یافته است.
او گفت: روند ثبت نام مهاجران بدون مدرک در جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان جریان دارد. بحران مهاجرت در اروپا بسیاری از مهاجران افغانستان را با مشکلات جدی رو به رو ساخته بود که با تلاش‌های این وزارت، از برگشتاندن زیاد آنان جلوگیری شد.
وزیر مهاجرین و عودت‌کننده‌گان ابراز داشت که مشکل پاسپورت در کشورهای عربی نیز حل شده است. وی از تلاش‌های پی‌گیر دیگر نیز در زمینۀ حل مشکلات مهاجران سخن گفت. نثار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا