تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت دوشنبه 4 عقرب

کابل باختر/ 4/ عقرب
شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار وگزارشهای را در باره رویداد های جاری منطقه و جهان نشر کرده اند.
روزنامه جامعه باز سر مقاله ای شماره امروزی را زیر عنوان ، باکی گفتگوکنیم نوشته و آورده است در روزهای گذشته و به موازات تشدید برخورد های نظامی بازهم سخن از روند سازش برزبان ها افتاده است در آخرین مورد گفته می شود که محمد نواز شریف و بارک اوباما به توافق رسیده اند که پاکستان زمینه گفت وگوی مستقیم میان گروه طالبان و حکومت افغانستان مهیا سازد واکنش حکومت افغانستان به این توافق هنوز روشن نیست . دفتر ریاست جمهوری تنها به بیان این نکته بسنده کرده است با کسانی که به کشتار مردم افغانستان مبادرت می کنند مصالحه نخواهند کرد درمورد توافق میان شریف و اوباما درچند نکته ضرورت است .
جامعه باز با جزئیات به این مساله پرداخته اما در صفحه دوم زیر عنوان سد راه دوستم سپر انسانی طالبانی درشمال نوشته عبدالرشید دوستم معاون رییس جمهور درششمین روز عملیات تصفیه ای درجوزجان گفته است که پناه بردن افرادگروه طالبان به خانه ها نبرد نیروهای امنیتی با این گروه را به چالش کشیده است.
دوستم گفته است که عملیات با هماهنگی نیروهای ترکمنستان ادامه دارد و شماری از طالبان در نتیجه افزایش حمله های نیروهای امنیتی از میدان نبرد فرار کرده اند و ده ها تن آنان نیز درجزیره آمویا محاصره شده اند.
به گفته معاون اول رییس جمهور درجریان عملیات دیروز یکشنبه 3 عقرب درولسوالی خم آب 20 تن از اعضای گروه طالبان که دریک خانه جا به جا شده بودندکشته و 7 تن آنان اسیر شده اند.
روز نامه جامعه باز به همین ترتیب ادامه دارد و در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه انصار برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان مشارکت شش ملیون زائر درمراسم عزاداری امام حسین (ع) درکربلا آغازکرده و درمطلب دیگر زیر عنوان تروریست سنگر به سنگر عقب نشستند روزهای آشفته باز مانده گان یزید درعراق و شام نوشته این روزها در حال و هوای ماه محرم الحرام و در حالی که عاشقان حضرت اباعبدا….. الحسین ( ع) در رثای آن اما همام و یاران با وفای ایشان به سو گواری مشغول هستند بازماندگان یزید که امروز درقالب داعش و النصره و دیگر گروههای تکفیری درعراق و شام حضور دارند یک به یک به خاک ذلت افتاده و به هلاکت می رسند آزاد سازی بیجی از شر تروریستان مسلمان نما از یک سو و آغاز عملیات بزرگ آزاد سازی حلب ازسوی دیگر و انهدام مرکز عملیات داعش در دیرالزور جملگی نماد های اضمحلال تکفیری هاست ، تکفری های که به تاسی از تفکر یزیدی و البته در سایه حمایتهای اربابان خود درصدد تجزیه جهان اسلام هستند.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده در صفحه اول و سایر صفحه ها مطالب بیشتری را نشر کرده است.
اما روزنامه آرمان ملی در برگ نخست از قول حامدکرزی رییس جمهور پیشین افغانستان عنوان کرده که مردم اماده فصل های جدید جنگ باشد.
این روزنامه همچنان درصفحه اول خبر داده بودجه دفتر رییس جمهور پیشین ازسوی مجلس نماینده گان رد شد ارمان ملی همچنان درصفحه اول ازقول وزارت دفاع ملی کشور خبرداده که 760 طالب مسلح در هلمند کشته شده اند.
آرمان ملی همچنان درصفحه اول و دیگر صفحه ها مطالب بیشتر نشر کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا