تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره // ( مستقل عمل میکنم ) تعهد رئیس جدید کمیسیون انتخابات!؟

کابل باختر 16 دلو
در حالیکه بی اعتمادی و بی باور ها نسبت به کمیسیون مستقل انتخابات همچنان وجود دارد رئیس جدید آن کمیسیون میگوید که دقیق کار میکنم و مستقل عمل می نمایم.
مفسر آژانس باختر مینگارد: گلا جان عبدالبدیع صیاد که تازه به سمت ریاست کمیسیون مستقل انتخابات برگزیده شده است تعهد نموده که دقیق کار می کند و مستقل عمل می نمائید.
این گفته های آقای صیاد امیدواری های زیادی را به بار آورده است که بالاخره نهاد و ارگان که مسئوولیت برگزاری انتخابات در کشور را به عهده دارد و در گذشته نسبت به عملکرد ٬ضعف مدیریت و خلا های دیگری کاری که داشت با  انتقاد و بی باوری  زیادی مواجه بود در مسیر درست قرار میگیرد و از انتخابات که یک روند ملی است به خوبی نظارت خواهد کرد.
برگزاری چند انتخابات که  در گذشته در کشور انجام شد مشکلات معین و مشخص خود را داشت که بیشتر از بی مدیریتی و خلا کاری و در حالات هم از دیدگاه سلیقوی مسوولان کمیسیون منشا میگرفت حرف ها و ایراد های زیادی را در پی داشت مگر حالا رئیس کمیسیون متذکره از کار دقیق و استقلال در عمل  سخن میگوید. مردم هم آرزو دارند که کمیسیون مستقل انتخابات، مستقل عمل کند و فاصله بی اعتمادی میان کمیسیون و مردم از میان برداشته شود.
آنچه در گذشته در خصوص برگزاری چند انتخابات در کشور به وقوع پیوسته اجتماع و سیاست در افغانستان را متاثر ساخته ضربه جدی بر کار کمیسیون وارد نموده است.
امروز مردم و سیاسیون کشور نسبت به کمیسیون انتخابات سخت بی باور و بی اعتماد اند چنانکه در بسیاری از محافل شخصی و سیاسی گفته شده که در وجود چنین بی اعتمادی مشکل است آنها در انتخابات آینده شرکت نمایند.
از طرف دیگر چالش های چون  گسترش نا امنی ، کمبود امکانات مالی، کمبود ظرفیت کاری در کمیسیون ٬نفوذ پذیری کمیسیون … چنان جدی است که حتا اعضای کمیسیون خود میگویند که احتمالا انتخابات پارلمانی در وقت معین شده آن که ماه سرطان سال آینده پیشبینی شده با تاخیر برگزار خواهد شد
پس در وجود چنین چالش ها، آقای صیاد چگونه مصمم به کار دقیق و مستقلانه است؟
شماری از آگاهان سیاسی، فعالان مدنی و نهاد های نظارت بر انتخابات به این باور اند که بدون شک رئیس جدید کمیسیون انتخابات خوب و بد کمیسیون را درک کرده و از چالش های موجود تعریف دقیق دارد و میداند که هیچ کاری به جز از کار دقیق و مستقلانه نمی تواند گذشته کمیسیون انتخابات را جبران کند او درک کرده که انتخابات تمثیل دموکراسی و مردم سالاری است و او ٬ خود به عنوان جزی از مردم با ایده و آرزو مردم همگام میشود.
امید مردم این است که با چنین  طرز تفکر که در وجود آقای بدیع و همکاران او زنده است امور کمیسیون بهبود خواهد یافت  نه آنکه او کارش را با اشتهار و تبلیغات آغاز کرده باشد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا