تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از رو زنامه های چاپی غیرحکومتی

کابل باختر9 دلو
شمار محدود از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرار گرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی درکشور پرداخته اند ونیز اخبار و گزارش های را در باره رویداد های جاری منطقه وجهان نشر کرده اند .
روزنامه آرمان ملی درصفحه اول خبرداده که اولین کار خانه پروسس برنج در ولایت ننگرهار افتتاح  شد، به نوشته این روزنامه: اولین کارخانه پروسس برنج به هزینه 5/1 میلیون دالر که پانزده درصد آن از سوی اداره توسعه  بین المللی امریکا کمک شده است درولایت ننگرهار افتتاح گردید.
این روزنامه  با توجه به 28 مین سالگشت قتل عام مردم سالنگ از قول والی پروان عنوان کرده : جنگ امروز دشوار تر از دوران جهاد ومقاومت است .
به همین گونه از قول داکتر عبدالله عبدالله درپیوند به عنوان فوق آورده است، پراگنده گی ما سبب جرأت دشمنان می شود. این روزنامه  همچنان  درهمین مورد از قول محمد یونس قانونی آورده است مردم می خواهند در قدرت سهم داشته باشند .
آرمان ملی جزئیات بیشتر دراین باره ارائه کرده اما در مطلب دیگر زیر عنوان چرا مقامات فاسد محاکمه نمی شوند؟ نوشته: نهاد شفافیت جهانی افغانستان را در سال 2016میلادی هشتمین کشور فاسد جهان شناخت در حالی که درسال 2013 دومین ، درسال 2014 وسال 2015 سومین کشور فاسد جهان شناخته شده بود .
اما مسوول دیده بان شفافیت می گوید که این تغییر قابل ملاحظه نیست زیرا که تعداد کشور ها دراین رده بندی بیشتر شده وبه همین دلیل جایگاه افغانستان کمی تفاوت شده است .
این نهاد اشاره کرده است که حکومت افغانستان در برخورد با فساد سیاسی عمل کرده به همین منظور درکاهش فساد تغییر چشمگیری نیامده  است، این تغییر جایگاه فساد کشور با استقبال برخی از آگاهان و حتا کار بران شبکه های اجتماعی مقابل شد و امیدوار هایی را به و جود آورد ولی پرسش است که چرا با این همه لاف وگزاف رهبران حکومت وحدت ملی وایجاد نهاد های متعدد مبارزه بر ضد فساد ، فساد درکشور کاهش قابل ملاحظه نمی یابد وهنوز هم صدای آن در ادارات دولتی بلند است .
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده ودرصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است .
اما روزنامه ماندگار دربرگ نخست از قول دیده بان شفافیت افغانستان درپی گزارش سازمان شفافیت بین المللی آورده است افغانستان بحر فساد است، این روزنامه درمطلب دیگر زیرعنوان ترامپ وفصل مامول در دموکراسی افغانستان درصفحه دوم نوشته : یک مرور سریع اما دقیق برتاریخ پانزده سال اخیر مان به روشنی این نکته تلخ را برجسته می سازد که تحولات سیاسی افغانستان وکنش های صورت گرفته زیر نام دموکراسی دراین کشور همه ریشه از منافع استراتیژیک جهان به ویژه ریشه از مشوره های اتاق های فکر امریکا گرفته اند .
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده درهمین صفحه مطلبی را زیرعنوان ، دولت غرق در بی اعتمادی مردم ، نشر کرده است ماند گار در صفحه سوم خبرداده که روسیه به دنبال در برابر یکدیگر قرار دادن گروه های افراطی در افغانستان است .
این روزنامه درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است، اما روزنامه هشت صبح در برگ نخست عنوان کرده است روشن نگر روشن گر، این روزنامه  زیرعنوان فوق به سومین سالگشت استاد قسیم اخگر اولین مدیر مسوول این روزنامه توجه  کرده درصفحه چهارم پیرامون آن نوشته است .
عدم پاسخ گویی اداره های گمرک ، شهرداری ومستوفیت هرات به خبرنگاران، عنوان مطلب دیگری می باشد که این روزنامه  درصفحه اول به آن پرداخته است .
افزایش جرایم جنایی، عنوان مطلب دیگری می باشد که این روزنامه درصفحه دوم نشر کرده ودرهمین صفحه از خبر داده که صندوق بین المللی پول ، خواستار کمک به مهاجران بازگشت کننده افغانستان شد.
برشنا: تقاضای انرژی برق زیاد و عرضه آن محدود است، عنوان مطلب می باشد که این روزنامه  درصفحه سوم نشر کرده است .هشت صبح در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا