امنیت

تفسیربرخبر: ملل متحد : کشت خشخاش و تولید موادمخدر درافغانستان کاهش یافته است

کابل باختر/ 25/ قوس
ملل متحد درطول چند سال گذشته برای اولین بار درگزارش خود از کاهش زرع خشخاش درافغانستان یاد آور شده است.
این گزارش نشان میدهدکه درافغانستان درسال 2015 حدود بیست درصد زرع خشخاش و پنجاه درصد درتولید تریاک کاهش بوجود آمده است .
اداره مبارزه با قاچاق موادمخدر وجرایم سازمان یافته ملل متحد دراین گزارش علت کاهش را کمبود آب و کاهش مرغوبیت زمین های زراعتی عنوان کرده است .
درهمین حال مسوولین وزارت موادمخدر نیز تائید کرده است که این اولین کاهش در سطح اراضی زرع خشخاش بعداز سال 2009 درافغانستان میباشد.
به گفته آنان سطح زرع خشخاش درکشور درسال 2015 حدود نوزده درصد کاهش یافته و از دوصدو بیست وچهار هزار هکتارزمین به یکصدو هشتادو سه هزار هکتار زمین زیر کشت خشخاش قرار داشته است .
گزارش های منابع بین المللی همواره افغانستان را درسطح بالادرتولید موادمخدر معرفی کرده است دراین گزارشها آمده است که افغانستان تولیدکننده بیش از نوزده درصدمواد مخدر جهان است و این موادمخدر توسط قاچاقبران از طریق کشورهای همسایه افغانستان به سراسر جهان انتقال داده میشود.
درحالیکه افغانستان باربار از کشورهای همسایه ومنطقه خواسته است که باید با تنفیذ قانون ردیابی و دستگیری قاچاقبران منطقه را بیشتر کنیم تا بتوانیم دراین راستا تغییراتی را بوجود بیاوریم و از سوی دیگر دادن بدیل معیشت زرع خشخاش درافغانستان را کاهش دهیم اما درچند سال گذشته ارایه بدیل معیشت درزرع خشخاش تغییراتی در محصولات این پدیده ایجاد نکرده است.
درهمین رابطه سیگار یا اداره نقش مرکزی ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان نیز هشدار داده بودکه زرع خشخاش در افغانستان بیشتر شده و این خطر وجود دارد که این کشور به یک دولت موادمخدر تبدیل شود.
درحالیکه یکی از اهداف ائتلاف جهانی به رهبری امریکا درافغانستان مبارزه با موادمخدر بودکه امریکا و بریتانیا کشورهای محوری درامرمبارزه با موادمخدر درافغانستان بودند.
که بیشترین هزینه را دراین راستا به مصرف رساندند اما نتایج مثبت درقبال نداشت و روز بروز ساحات زرع خشخاش بیشتر میشد و شماری قاچاقبران بین المللی نیز افزایش یافت یکنفر قاچاقبربین المللی هم گرفتار نشد و مواد خام که برای تهیه تریاک از کشورهای همسایه و منطقه وارد افغانستان میشد مورد پیگرد قرارنگرفت .
اما یافته های این گزارش تازه سازمان ملل متحد نشان میدهدکه کمبود آب برای آبیاری مزارع خشخاش درتصمیم برخی از دهقانان درعدم کشت خشخاش نقش ایفا کرده است و باوجود آنکه صرف ازکاهش تولید و قاچاق موادمخدر که افغانستان است رییس سیگار با احتیاط حرف میزند او میگوید ما باید این ارقام را با احتیاط بررسی نمایم زیرا این نهاد اعلام میدارد شیوه سرشماری خود را بین سال های 2014 و 2015 اصلاح کرده این نهاد از منابع اطلاعاتی بهره مند است آنچه را ما درمحل مشاهده میکنیم و آنچه را تصاویر ماهواره بیان میکند برخی کارشناسان غربی به این باور اندکه پس از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان درسال 2014 آزادی بیشتری بر قاچاقبران موادمخدر مهیا شده زیرا قبل برآن قاچاقبران موادمخدر در ولایات که زرع خشخاش صورت میگرفت  زیرنظارت نیروهای خارجی قرارداشتند.
امادرحال حاضر مبارزه با این پدیده شوم بدون همکاری کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای منطقه برهمکاری جامعه جهانی غیر ممکن است زیرا یگانه راه تمویل و تجهیز گروه های دهشت افگن زرع خشخاش درمناطق نا امن افغانستان است و مبارزه با مواد مخدر درکشور یک امر ضروری برای رسیدن به صلح و ثبات دراین کشور است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا