اقتصاد

مسوده بودجه ملی در جلسۀ ریاست محمد کریم خلیلی به بحث گرفته شد

کابل/6/عقرب/باختر
مسوده بودجه ملی سال مالی 1393، قبل از ظهر امروز در جلسه ای به ریاست محمد کریم خلیلی معاون رییس جمهور و شرکت اعضای کابینه به بحث و بررسی گرفته شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر: در ابتدا، معین وزارت مالیه در مسوده بودجه ملی سال آینده مالی به جلسه معلومات داده سپس وزرات های معارف و فواید عامه نظریات خویش را در مورد مشکلات خود، چگونگی طرح بودجه یاد شده و جلوگیری از مشکلات احتمالی مالی در بخش های مربوطه مطرح نموده و خواستار توجه لازم در این زمینه شدند. همچنین وزرات زراعت، آبیاری ، وزرات امور شهر سازی، وزارت مبارزه با مواد مخدر و وزارت انرژی وآب نیز در مورد اولویت های اساسی خود در طرح مسوده بودجه سال آینده و مشکلات موجود دراین زمینه نظریات و دیدگاه های خود را ارائه نمودند.
در این جلسه وزارت های تحصیلات عالی، دفاع ملی، اطلاعات و فرهنگ، معادن، ترانسپورت و هوانوردی ملکی، امور زنان، اداره محیط زیست، اکادمی علوم و  دفتر رییس جمهور، در خصوص طرح بودجه ملی سال آینده مالی مطالبات و خواسته های خودرا مطرح نمودند. سپس معین وزارت مالیه با اشاره به سقف بودجه و مشکلات مالی، بخش از خواسته ها و مطالبات ادارات را پذیرفته و اظهار داشت که واحد های بودجوی نیز می توانند با درنظر داشت اولویت های که نزد آنها موجود است، در داخل بودجه خود تغییرات را به میان آورند که وزارت مالیه در این زمینه باآنان همکار خواهند بود. وی همچنین گفت در جریان سال مالی نیز در حدظرفیت، به بخش از نیازمندی های بودجودی ادارات پاسخ گفته خواهد شد.
در این جلسه به وزارت های مالیه و معارف نیز وظیفه سپرده شده تادر خصوص افزایش تشکیلات وزارت معارف راه حلی را جستجو نمایند.
همچنین محمدکریم خلیلی معاون رییس جمهور، ضمن تاکید برتوجه بیشتر وزرات مالیه به تخصیص بودجه در ولایات کمتر انکشاف یافته از طریق یک میکانیزم شفاف، تامین بودجه اعمار شاه راه چغچران- هرات به عنوان یکی از برنامه های مهم ملی را که به گفته وی می تواند رشد اقتصادی و سهولت های بسیاری در بخش ترانسپورت به دنبال داشته باشد، مطرح نموده و از وزارت مالیه خواست تا اقدامات لازم را درین زمینه روی دست گیرد.
سپس معین وزرات مالیه با بیان اهمیت اعمار شاه راه چغچران – هرات،  و تلاش های موجود دراین زمینه، اظهار داشت که طی چن روز آینده خبرهای امید وار کننده در این زمینه خواهیم داشت.
در این جلسه تاکید شد که طرح بودجه سال آینده مالی به گونه ترتیب و تنظیم گردد که بتواند به اولویت های اساسی و برنامه های زیر بنایی در فرایند توسعه و تحول، اقتصاد پایدار، ازدیاد عواید وکاهش فقر و بیکاری، حامل پیام واضح و قناعت بخش برای مردم افغانستان باشد.
جلسه مسوده بودجه ملی سال مالی 1393 را مورد تصویب قرار داده و فیصله نمود که پس از درج نظریات و دیدگاه های شرکت کنندگان در بودجه، این سند به شورای ملی فرستاده شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا