تبصره و مرور بر مطبوعات

مروري به نشرات برخي از روزنامه هاي چاپي غيرحكومتي درپايتخت چهارشنبه 24 جوزا

كابل باختر/ 24/ جوزا

شماري از روزنامه هاي چاپي غير حكومتي درپايتخت كه بدسترس قرارگرفته اند ، در شماره هاي امروزي به بحث روي مسايل مختلف سياسي و نظامي دركشور پرداخته اند و نيز اخبار و گزارش هايی را در مورد رويدادهاي جاري كشور و منطقه نشر كرده اند.

روزنامه آرمان ملي سرمقاله اي شماره امروزي را زير عنوان ، مادر ،روزت گرامي باد ، نوشته و چنين آغازكرده است.

ارج گذاري به مقام مادر چيز نوي درزمان مانيست .

 مادر از بدو هستي يا بي بشر مورد احترام بوده است و تا انسان و انسانيت درجهان باقيست ، اين احترام گذاري پا برجا خواهد ماند.

 امروز كه درتقويم كشورمان به نام روز مادر ناميده شده است ما نيز به گونه معمول ازاين روز درروز نامه خود گراميداشت بعمل مي آوريم .

به اين مناسبت هم از خود و هم از هريك شما مي پرسيم كه آيا ما تا هنوز به جايگاه و منزلت اين موجود پاك و مقدس كه مادراست ، در نزد خود انديشيده ايم ؟ اين انديشه را براي آن ضرور ميدانم كه براي مسلمانان ، تامل درمورد والدين و احترام گذاشتن به آنها از وجايب ديني و مسووليت هاي اخلاقي است و يا ما به اين مسووليت بزرگ رسيده گي كرده ايم ؟ وقتي خداوند در قران كريم امر مي كندكه غير خدا ( ج) را نپرستد و به والدين خود احسان كنيد ، معلوم است كه اهميت اين دو موضوع برابر دانسته شده است .

همچنان روز نامه آرمان ملي دربرگ نخست خبرداده كه هيات لوي حارنوالي به زودي به جوزجان مي رود و در ادامه از قول لوي حارنوالي نوشته ،جنرال دوستم در صورت اثبات اتهام اعدام خواهد شد . به نوشته اين روزنامه لوي حارنوالي گفته است كه اين اداره به زودي هيئتي را غرض بررسي وجمع آوري اسناد و شواهد به ارتباط ادعايي كه بالاي جنرال عبدالرشيد دوستم رهبر جنبش اسلامي افغانستان شده است به ولايت جوزجان ميفرستد.

به نوشته اين روزنامه رحمت الله نظري معاون لوي حارنوالي به رسانه ها گفته است اگر اين اتهامات برجنرال دوستم ثابت شود ، جزايش در قانون حبس ابد و يا اعدام است. طيارات امريكايي اجازه بمباردمان پاكستان را دريافت كردند ، عنوان ديگري است كه روزنامه در صفحه اول نشر كرده است اما روزنامه هشت صبح در برگ نخست از قول حامدكرزي نوشته كه جنرال دوستم متهم به جنايت ملي نشده است اين روزنامه اين موضوع را درصفحه نهم دنبال كرده است .

هشت صبح همچنان در صفحه اول خبرداده كه تلفات زمين لرزه در بغلان به نودتن خواهد رسيد.

 فرار اشخاص متهم به فساد به خارج از كشور واكنش جامعه مدني افغانستان در پي اعدام مهاجران افغان در ايران از جمله مطالب است كه اين روزنامه در صفحه اول نشر كرده است.

اما روزنامه اي سخن جديد در صفحه اول زيرعنوان تورا بورا ، جاذ به اي گردشگردي كشور نوشته ، درحاليكه بيش از يك سال ازحمله ي كماندو هاي امريكايي به مخفيگاه اسامه بن لادن – رهبر گروه القاعده و مرگ وي ميگذرد ، مقامات صنعت گردشگردي كشور قصد دارند تامخفيگاه وي دراين كشور را به جاذبه اي جديد گردشگردي افغانستان تبديل كنند.

به همين ترتيب سخن جديد از قول رييس جمهور مطرح كرده است كه مخالفت سياسي باحكومت ، مشروع است ، به نوشته اين روزنامه رييس جمهوركرزي درنشست خبري روز گذشته اش مخالفت سياسي باحكومت را در تمام دنيا يك امر مشروع و معمول دانسته گفت ، اپوزيسيون حكومت حق انتقاد را دارند.

وجود زمينه ي انعقاد همكاري هاي استراتيژيك ميان افغانستان وايران ، سرخكان در دايكندي قرباني ميگيرد ازجمله مطالب ديگري است كه روز نامه سخن جديد درصفحه اول شماره امروزي به نشر آنها اقدام كرده است.

اما روز نامه سرنوشت درصفحه اول شماره امروزي از قول نظري آورده است كه تابعيت دوگانه عامل اصلي فساد دركشورمي باشد.

اين روزنامه نيز به كنفرانس خبري روزگذشته حامدكرزي رييس جمهوري اسلامي افغانستان توجه كرده و از قول رييس جمهور عنوان كرده است كه به جاي مخالفت بامنافع ملي با حكومت مخالفت سياسي صورت گيرد ، ونيز از قول محمود كرزي  نوشته كه ازخانواده ما قيوم كرزي درانتخابات رياست جمهوري نامزد است به نوشته سرنوشت محمودكرزي همچنان گفته است كه درصورت موفقيت وي درانتخابات اوبراي كشور يك رييس جمهور خوب خواهد بود.

سرنوشت در برگهاي ديگري شماره امروزي به نشر ساير مسايل پرداخته اما روزنامه محور درصفحه اول شماره امروزي نوشته كه از جانب پاكستان در خوست حملات شديد ادامه دارد ، ايا افغانستان به عنوان قلب آسيا وظايف اش را انجام ميدهد عنوان ديگري است كه روزنامه محور در صفحه اول به نشر آن اقدام كرده است.

به همين ترتيب روزنامه محور و ديگران درشماره هاي امروزي يا به نشر مطالب مشابه اي پرداخته اند و يا دنبال ساير مطالب شده اند.

نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا