تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت

کابل باختر/7/ قوس

شمارمحدودازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند ونیز اخبار وگزارش های را درباره رویدادهای جاری منطقه وجهان نشرکرده اند.
روزنامه ویسا دربرگ نخست عنوان کرده که درخوگیانی ننگرهار دراثر جنگ میان طالبان و داعش صدها خانواده بی جاشده اند.
این روزنامه درمطلب دیگر زیر عنوان سازمان ملل 69 هزار تن ازاثر ادامه جنگ درافغانستان امسال زخمی شده اند.
به نوشته این روزنامه دفتر هماهنگی اموربشر دوستانه سازمان ملل یا " اوچا " گزارش داده است که در سال جاری میلادی شصت و نه هزار تن ازاثر ادامه منازعات درافغانستان زخم برداشته اند.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده و درمطلب دیگر از قول تیفا عنوان کرده است که رهبران حکومت وحدت ملی از برگزاری انتخابات می ترسند.
به نوشته این روزنامه بنیاد انتخابات شفاف افغانستان "تیفا "فرمان رییس جمهورمبنی برآغاز به کار کمیته گزینش را خلاف قانون انتخابات خوانده میگوید که رییس جمهور غنی می خواهد شخص دلخواه در راس کمیسیون انتخابات قراردهد.
روزنامه ویسا ادامه این مطلب را درصفحه پنجم نوشته کرده است و درصفحه اول از قول حامدکرزی عنوان کرده است که جنگ جاری درافغانستان جنگ مانیست ما قربانی منفعت امریکا شده ایم به نوشته این روزنامه حامدکرزی رییس جمهور سابق کشور مصاحبه با آژانس سپوتینگ گفته است که افغانها قربانی اهداف و منفعت امریکا شده اند.
روزنامه ویسا ادامه این مطلب را درصفحه پنجم نوشته کرده است درصفحه اول ازقول اعضای شورای ولایتی لوگر آورده است ازاحتمال حضور تروریستان داعشی درلوگر نگران هستیم .
روزنامه ویسا درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است اما روزنامه افغانستان ما ، درصفحه اول زیرعنوان جاپان برای توسعه مناطق مرزی افغانستان و تاجکستان 1/9 میلیون دالر کمک کرد نوشته کرده است سفارت جاپان اعلام کرده است که برای توسعه زندگی و محو بیماری فلج کودکان درمناطق مشترک مرزی افغانستان تاجکستان 1/9 میلیون دالر کمک میکند به نوشته این روزنامه توافق نامه های اهدای این کمک درسفارت جاپان درکابل روز دوشنبه 6 قوس میان متسومی سوزوکا سفیر جاپان تاکاشی و اتانابی نماینده ارشد اداره همکاری های جاپان با نوادل خدر ، نماینده اداره یونیسف و جوسیلن میس رییس عمومی برنامه انکشافی ملل متحد درافغانستان با حضور فیروز الدین فیروز ، وزیر صحت عامه ، مختار غفارزوی نماینده وزارت احیا وانکشاف دهات و شرف الدین امام ، سفیر تاجکستان امضا شد.
به نوشته این روزنامه جاپان گفته امیدوار است که این کمک ها زندگی 8/1 میلیون روستایی راکه درمناطق مرزی دوکشور هستند رونق ببخشد و آنان را خودکفاسازند.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده و درهمین صفحه ازقول اداره لوی څارنوالی عنوان کرده است به بیش از 1700 پرونده خشونت علیه زنان درکشور رسیدگی شده است.
به نوشته این روزنامه لوی څارنوالی کشور اعلام کرده است که درجریان هشت ماه سال جاری خورشیدی به بیشتر از 1700 پرونده خشونت علیه زنان درکشور رسیدگی شده است.
به نوشته این روزنامه سینا منصور معین لوی څارنوالی درامور منع خشونت علیه زنان روز دوشنبه 6 قوس دریک نشست خبری درکابل گفت که درمجموع درڅارنوالی های مرکز ولایات به 1726 قضیه خشونت علیه زنان رسیدگی شده است.
اوافزود ازاین میان 995 مورد آن پرونده لت وکوب زنان بوده است که درمرکز وولایت های کشور ازسوی څارنوالی ها مورد بررسی قرار گرفته است.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
به همین ترتیب روزنامه های آرمان ملی و ماندگار درشماره های امروزی یابه نشر مطالب مشابه پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.
ختم/ نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا