تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت چهارشنبه 9 جدی

کابل باختر 9 جدی
شماری محدود از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرار گفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی درکشور پرداخته اند ونیز اخبار وگزارشهای را درباره رویداد های منطقه وجهان نشر کرده اند.
روزنامه وحدت دربرگ نخست به بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی توجه کرده، و زیر عنوان باید گفتمان انسانی را درجهان احیا کنم به این موضوع پرداخته ودرصفحه دوم به تفصیل اقدام کرده است
این روز نامه  درمطلب دیگر زیرعنوان امسال 110 خبرنگار درجهان کشته شده اند  نوشته: نهادهای بین المللی مدافع حقوق خبرنگاران می گویند که امسال 110 خبرنگار در سراسر  جهان  کشته شده اند که نزدیک به هفتاد خبرنگارحین اجرای وظیفه خبرنگاری به قتل رسیده اند.
گزارشگران بدون مرز با نشر گزارشی گفته است که کشتار عمدی 67 خبرنگار به دلیل حرفه ویا برای انجام وظیفه شان اطمینان حاصل کرده است ودر این گزارش دلیل مشخص برای کشته شدن 43 خبرنگار دیگر درسال 2015 ارایه شده است.
روزنامه  به همین ترتیب ادامه داده ودرمطلب دیگر به تراژیدی هلمندتوجه کرده زیرعنوان ، هلمند، سناریوی تجربه شده نوشته : این روزها ، تکان دهنده ترین خبرها از ولایت  هلمندبه نشر می رسد ، خبر از سلاخی شدن نیروهای امنیتی وافراد ملکی به دست گروه تروریستی طالبان اگر چه که جنگ هلمند تازگی ندارد از مدت ها به این سو است که درین ولایت جنگ به صورت مداوم جریان دارد واین باعث شده است که ولایت هلمندبه بستر مناسب برای کشت وقاچاق خشخاش مبدل شود اما اتفاقات اخیر درین ولایت با توجه به وضعیت وشرایط کنونی ، دورنمای تاریکی رادرکشور به نمایش می گذارد که در صورت اقدام دیر هنگام شاهد فجایع ناگواری خواهیم بود وحدت این موضوع درصفحه سوم دنبال کرده درصفحه اول وسایر صفحه ها دنبال مطالب بیشتر شده است .
اما روزنامه جامعه باز دربرگ نخست زیرعنوان وعده برگزاری انتخابات تا پاییز دیگر : نوشته : رئیس جمهور غنی دیروز درنشستی با حضور اعضای کمیسیون ویژه اصلاحات نظام انتخاباتی ازآماده گی حکومت برای  برگزاری انتخابات پارلمانی وشوراهای ولسوالی ها خبرداده وگفته است که این انتخابات درمیان فصل های تابستان وخزان سال آینده برگزار خواهد.
جامعه  باز سرمقاله شماره امروزی را نیز به برگزاری انتخابات اختصاص داده وزیر عنوان، این باروعده انتخابات با چشم آب می خورد نوشته : انتخابات مجلس نماینده گان وشورای های ولسوالی ها در تابستان وخزان سال آینده برگزار خواهد شد این خبرالبته با تمام دشواری ها وچشم اندازهای مهم که  پیش رو داریم امید وارکننده است. برگزار نشده انتخابات مجلس نماینده گان درزمان تعیین شده بزرگ ترین بی اعتنایی به قانون اساسی کشور است .
به نوشته این روزنامه  بخشی از بحران قدرت سیاسی درجامعه ما در قانون مند بودن قدرت ریشه دارد .
بیگانگی قدرت با قوت وسیطره اراده فردی بر روابط قدرت ،پیامدی غیر از جباریت وخود کامگی سیاسی ندارد.
جامعه باز به همین ترتیب ادامه داده مطالبی چون چشم انداز جنگ اطلاعاتی درافغانستان ، کاهش 32 درصدی ابتلا به بیماری فلج کودکان درکشور، پوچ وهیچ را درکنار سایر مطالب درشماره امروزی نشر کرده است .
اما روزنامه ماندگار برگ نخست را با مطلبی زیرعنوان بدبینی آگاهان نسبت به تعهدات پاکستان : اسلام آباد با کابل بازی می کند آغاز کرده ودرمطلب عنوان کرده است : روشن شدن زمان انتخابات وآغاز کمیته گزینش به همین ترتیب این روزنامه در مطلب دیگر از قول والی بلخ درواکنش به دادگاه صحرایی ظاهر قدیر عنوان کرده از روش تروریستان استفاده نکنید .
ماندگار درصفحه اول وسایر صفحه ها دنبال مطالب بیشتر شده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا