تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت

کابل باختر/ 30/ حمل
شمار محدود از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار وگزارشهای را درباره رویداد های جاری منطقه وجهان نشر کرده اند.
روزنامه آرمان ملی در برگ نخست از قول یک استاد پوهنتون کابل عنوان کرده که اعضای مجلس نماینده گان برنامه مشخص ندارند.
آرمان ملی در مطلب دیگر ازقول دولت افغانستان عنوان کرده قتل ستایش پی گیری شود.
به نوشته این روزنامه حادثه تجاوز، قتل و سوزاندن جسد ستایش دختر افغانستانی که در 22 حمل از سوی یک نو جوان ایرانی صورت گرفته است واکنش و خشم بسیاری را برانگیخته است.
به نوشته این روزنامه برخی از رسانه ها و کاربرآن شبکه های اجتماعی درواکنش به این رخداد غم انگیز، رسانه های ایران را ملامت کرده اند که درنشر این خبر از خود تعلل نشان داده اند و نخواستند این جنایت را بازتاب لازم بدهند.
بنابر این گزارشها، ستایش قریشی دختر بچه ای 6 ساله و افغان بود که به دست نوجوان 17 ساله ایرانی ربوده شد و به قتل رسید. روزنامه به همین ترتیب ادامه داده و در مطلب دیگر زیر عنوان شهروندان پاکستانی از بورسیه های افغان ها استفاده میکنند.
نوشته اخباری وجود دارد که شماری از شهروندان پاکستانی به بورسیه های تحصیلی وزارت عالی دست یافته و با استفاده از پاسپورت افغانستان بنام افغان به خارج ازکشور فرستاده میشوند، گفته میشود که روزانه شماری از شهروندان پاکستانی که به بورسیه های تحصیلی دست یافته اند درجمع مستحقین افغانی غرض معاینات لابراتواری و مشخصاً غرض معاینه اچ ای وی یا ایدز به لابراتوار ها مرکز غرض معاینات پولیو به پولی کلینیک مرکزی وزارت صحت عامه مراجعه میکند همه این ها خود را شهروندان افغان معرفی داشته درحالی که از لهجه، گفتار، اسناد تحصیلی و صحبت های که با آنها میشود واضح میگردد که آنها شهروند افغانستان نیستند.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده و از قول وزارت تحصیلات عالی آورده است نباید باشند گان و ولایت های مشرقی را با پاکستانی ها مقایسه کنم.
آرمان ملی درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است. اما روزنامه هشت صبح صفحه اول با مطلبی زیر عنوان کشته شدن شش صد غیر نظامی درسه ماه گذشته آغاز کرده و درمطلب دیگر به نا آرامی ها در ولایت کندز توجه کرده خبر داده است که بیش از چهل شورشی در کندز به قتل رسیدند.
به نوشته این روزنامه وزارت داخله اعلام کرده که درعملیات نیروهای امنیتی کشور در ولایت کندز چهل و چهار تن از اعضای گروه تروریستی طالبان به شمول قاری حبیب از فرماندهان برجسته این گروه به قتل رسیده اند.
این وزارت می افزاید: این عملیات که شب شنبه به منظور بهبود وضعیت امنیتی در ولایت کندز راه اندازی شده بود درآن طالبان دچار تلفات سنگین شده اند.
به گفته وزارت داخله، با اجرای این عملیات نظامی اوضاع امنیتی در ولایت کندز بهبود یافته است .
این روزنامه درمطلب دیگر از قول سازمان ملل عنوان کرده جامعه جهانی توانایی حل بحران مهاجران افغان را دارد.
هشت صبح در صفحه اول و سایر صفحه ها مطالب بیشتر را نشر کرده است.
اما روزنامه ماندگار درصفحه دوم زیر عنوان نا امنی های روز افزون و رسالت نخبه گان نوشته این روزها جنگ های سختی درشمال کشور به ویژه در ولایت های کندز، بغلان و جوزجان جریان دارد، در دند غوری و شهاب الدین بغلان درگیری ها میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح ادامه دارد و منابع حکومتی ازکشته شدن ده ها نفر طالب و تروریست دراین درگیری ها خبر داده اند، درولایت کندز نیز حملات ودرگیری های سنگین درولسوالی های دشت ارچی، خان آباد و امام صاحب رخ داده و منابع دولتی میگویند که این حملات دفع شده و دشمن عقب رانده شده است روزنامه به همین ترتیب ادامه داده در مطلب دیگر در همین صفحه عنوان کرده چرا داکتر عبدالله خواهان خاموشی دیگران است.
ماجرای شهرک هوشمند عنوان مطلب دیگری است که این روزنامه در صفحه سوم نشر کرده است.
ماندگار در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
از روزنامه های دیگر چیزی نمی دانیم زیرا بدسترس قرار ندارند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا