تبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت سه شنبه ۱۳ حوت

کابل/۱۳حوت/ باختر
شماری از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند. در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش های را درباره رویدادهای جاری منطقه و جهان نشرکرده اند.
گزارشگر آژانس باختر، با توجه به عنوان های درشت شماری از این روزنامه ها، گزارش حاضر را آماده کرده است.
روزنامه هشت صبح در صفحه اول عنوان کرده است صلح طالبان و امریکا ضمایم موافقتنامه از ارگ پنهان داشته شده است. این روزنامه در پیوند به عنوان فوق در صفحه سوم نوشته کرده است.
موافقتنامه صلح که سه روز پیش توسط نمایندگان ایالات متحده امریکا و گروه طالبان در قطر امضا شد٬ شامل ضمیمه های نهانی است که چگونگی تطبیق توافقات دوطرف در آن تشریح شده است.
یک منبع حکومتی به روز نامه هشت صبح می گوید؛ با آن که حکومت افغانستان خواستار جزئیات این موافقتنامه از سوی ایالات متحده امریکا شده است٬ اما ضمایم این موافقتنامه تاکنون با حکومت در میان گذاشته نشده است. یک منبع معتبر و آگاه در حکومت به شرط فاش نشدن نامش به روزنامه هشت صبح گفت: ازآن جایی که ساحه تطبیق محتوای موافقتنامه امریکا با طالبان، جغرافیای افغانستان است، نیاز بود جزئیات کامل این موافقتنامه با مقام های ارشد حکومتی افغانستان درمیان گذاشته می شد.
این منبع افزود: «ضمایم موافقتنامه صلح میان ایالات متحده امریکا و گروه طالبان از حکومت افغانستان پنهان نگه داشته شده و جزئیات آن نیز با حکومت افغانستان شریک نشده است. »
روزنامه موضوع را دنبال کرده است و در همین صفحه زیرعنوان کاهش یک هفته یی خشونت، مسافران از وضعیت شاهراه ها روایت های متفاوتی دارند٬ نوشته کرده است: با اجرای طرح کاهش چشم گیر خشونت ها از سوی گروه طالبان، مسافران می گویند که امنیت شاهراه ها درمقایسه با هفته های گذشته بهتر شده و آنان در جریان روزهای اخیر با خیال راحت تر رفت و آمد می کنند. با این حال شماری دیگر از این مسافران تایید می کنند که گروه طالبان حتا در جریان هفته کاهش خشونت نیز شماری از مسافران را از موترها پیاده کرده و مورد باز پرس قرارداده است٬ وزارت امور داخله هرچند کاهش حملات طالبان بر شاهراه ها را تایید می کند٬ اما می گوید که این حملات هم چنان ادامه یافته و شماری از غیر نظامیان درنتیجه آن «کشته و زخمی» شده اند.
روزنامه موضوع را ادامه داده است٬ اما در صفحه دوم از قول مشاور امنیت ملی کشور عنوان کرده است، طالبان برای تکمیل فهرست یک هزار زندانی دست به آدم ربایی می زنند.
به نوشته این روزنامه در متن موافقتنامه صلح امریکا با گروه طالبان که دو روز پیش امضا شد٬ بخثی به تبادله «اسرای جنگی» اختصاص یافته است که پنج هزار زندانی عضو گروه طالبان با یک هزار نفر وابسته به حکومت که دربند گروه طالبان هستند٬ تبادله می شوند٬ حمدالله محب مشاور امنیت ملی می گوید؛ شمار کسانی که نزد گروه طالبان زندانی اند به یک هزار نفر نمی رسد.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است و در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه آرمان ملی درصفحه اول از قول فعالان مدنی آورده است٬ امریکا صلاحیت رهایی قاتلان شهروندان افغانستان را ندارد.
به نوشته این روزنامه شماری از فعالان مدنی کشور در واکنش به امضای توافقنامه صلح امریکا و طالبان و موضوع رهایی پنج هزار زندانی طالبان از زندان های افغانستان تاکید می کنند که امریکا صلاحیت رهایی قاتلان شهروندان افغانستان را ندارد.
به نوشته آرمان ملی شماری از سیاسیون فعالان مدنی و شهروندان کابل روز دوشنبه ۱۲حوت دریک تجمع اعتراضی در کابل٬ امضای توافق نامه صلح میان امریکا و طالبان را ننگین خوانده می گویند؛ گروه طالبان یک گروه جنایت کار است و پیش از توافق باید مردم از مردم افغانستان عذر بخواهد.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است و در همین صفحه از قول ستره محکمه عنوان کرده است ۱۰۶هزار پرونده در دیوان های دادگاه عالی٬ حل و فصل شده است.
این روزنامه همچنان در صفحه اول خبرداده است که داکتران شفاخانه استقلال کابل اعتصاب کاری کردند.
آرمان ملی سرمقاله شماره امروزی را درصفحه دوم زیرعنوان اگر زور نگوید؛ امریکا صلاحیت رهایی زندانیان طالب را ندارد٬ نوشته کرده است و در همین صفحه مطلب را زیرعنوان برنده گان جنگ و بازندگان صلح نشر کرده است٬ این روزنامه درصفحه سوم بخش دوم مقاله عبور از «هفتاد خوان رستم» تا رسیدن به صلح را نشر کرده است.
روزنامه آرمان در صفحه ششم مطلب را زیرعنوان خاطرات اندوه بار قربانیان جنگ افغانستان، آیا عدالت بار دیگر قربانی خواهد شد؟ نشر کرده است٬ آرمان ملی در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است٬ به همین ترتیب روزنامه ویسا در شماره امروزی یا به نشر مطالب مشابه پرداخته است و یا دنبال سایر مطالب شده است٬ از دیگر روزنامه ها نمی دانیم زیرا در دسترس قرار نداشتند. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا