گزارش ها

منابع در روسیه : افغانستان شامل سه قطب تولیدی تریاک در جهان است: نیروی غربی در قاچاق مواد مخدر درافغانستان نقش دارند

کابل باختر ۲۵ میزان
یک آژانس خبری روسیه میگوید، افغانستان شامل سه قطب تولیدی در جهان است ضمنا ادعا کرده که نيروهاى نظامى امريكا و بريتانيا افرادى هستند كه از مواد مخدر در این کشور پول بدست مياورند
گزارشگر آژانس باختر مینگارد: آژانس خبری اسپوتنیک روسیه ادعا دارد که افغانستان از سال ۱۹۹۲ به عنوان بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان شناخته می‌شود. این کشور شامل سه قطب تولیدی تریاک در جهان می باشد.
به گفته این آژانس ٬تولید تریاک در افغانستان از سال ۲۰۰۱ پس از ورود نظامیان ایالات متحده امریکا و ناتو به این کشور رشد بیشتری یافته است وکارشناسان مواد مخدردر روسیه به این باور اند که افراد نظامی انگلیس و امریکا  زیادتر به مافیا و قاچاقچیان بین المللی در ارتباط اند و ساحه وسیع از امریکا و اروپا گرفته تا کشورهای مختلف دیگر، یک پروژه پیچیده را در برمیگیرد و امروز افغانستان نه تنها از افزایش کشت و قاچاق موارد مخدر، بل از افزایش روز افزون اعتیاد به مواد مخدر نیز رنج می برد.
این آژانس به قول از مقامات وزارت مبارزه با مواد مخدر گفته است، طبق آمار سال ۲۰۱۵، حدود ۲.۹ الی ۳.۶ میلیون معتاد در افغانستان وجود دارد که از این جمله ۱.۴ میلیون به شکل متداوم از مواد مخدر استفاده می کنند.
در میان این ۱.۴ میلیون ۸۵۰ هزار آن را خانم ها تشکیل میدهند، ۱.۲ میلیون آنرا اطفال که سن شان پاین تر از ۱۸ سال است و متباقی معتادین از سن ۱۸ الی ۴۵ سال قرار دارند.
به گفته این مقامات یکی از دلایل عمده افزایش تعداد معتادین در کشور را دسترسی آسان به مواد مخدر است بخصوص در نقاط که کشت بیشتر صورت می گیرد شاهد روز افزون معتادین هستیم.
فقر، بیکاری و جنگ های متداوم در کشور و همچنین مهاجرت های اجباری خصوصآ به کشور های همسایه ایران و پاکستان نیز باعث ازدیاد اعتیاد در این کشورشده است،این مقامات در پاسخ به پرسش اسپوتنیک در مورد چگونگی همکاری کشور های دیگر در امر مبارزه با مواد مخدر گفته اند که عمده ترین همکار افغانستان در این قسمت ایالات متحده امریکا می باشد. آن ها ما را در قسمت تداوی معتادین و نشر پیام ها کمک و همکاری مالی می نمایند، تا بتوانیم مراکز تداوی معتادین را ایجاد کنیم.
اما این که با وجود همکاری های کشور های خارجی چرا تا هنوز افغانستان موفق به کاهش تعداد معتادین و در کل تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان نشده، «سالانه مافیا از درک قاچاق مواد مخدر که در افغانستان کشت و تولید می شود بین ۶۵ الی ۷۰ میلیارد دالر بدست میآورند».
این منابع  گفته اندحدود یک و نیم میلیارد دالر این پول به طالبان، ۴۵۰ الی یک میلیارد آن به دهاقین و مطباقی به مافیای که در بیرون از افغانستان مصروف این کار هستند می رسد.
این پول بسیار گزاف است و به همین دلیل مبارزه با این چالش مشکل می باشدوافغانستان به تنهای و بدون کمک کشور های همسایه و منطقه نمیتواند با این پدیده زشت مبارزه نماید. تا زمانی که تعهد جدی در منطقه به میان نیاید مشکل است که دولت افغانستان در این راستا دست آورد های مثبت داشته باشد.
طبق گفته های مقامات وزارت مبارزه با مواد مخدر، در ساحات که کشت خشخاش  افزایش یافته در آنجا حضور مخالفین می باشد. به طور مثال طی ۱۶ سال گذشته ما حتی نتوانستیم ولایت کابل را عاری از کشت کوکنار داشته باشیم. در نقاط صعب العبور که مخالفین در آنجا حضور دارند ما شاهد افزایش کشت کوکنار هستیم. در تگاب ولایت کاپیسا بدلیل حضور مخالفین دولت ما شاهد افزایش کشت کوکنار هستیم.
همچنین در ولایات جنوب غربی ارزگان، هلمند، فراه و قندهار نیز از جمله ولایاتی اند که در آن کشت و قاجاق مواد مخدر افزایش یافته است.
این مقامات پذیرفته اندکه کشور روسیه از قاچاق و استفاده مواد مخدر سخت متضرر است در حالیکه این کشور در قسمت سطح ارتقای ظرفیت پولیس مبارزه علیه مواد مخدر، تمویل بعضی برنامه های معیشت بدیل و همچنین عملی نمودن برنامه «فود زون» در ولایت بدخشان با افغانستان همکاری نمایند.
قابل یاد آوریست که چندی قبل رئیس کمیته تحصیلات و علوم پارلمان روسیه گینادی انیشنکا معاون اول اظهار داشته است که وضع قاچاق مواد مخدر در روسیه بسیار وخیم است و شهرهای چون مسکو و سن پترزبورگ در سطح بالا و وضع سایر مناطق روسیه نیز خطرناک ارزیابی میگردد.
او گفت که مواد مخدر از طریق افغانستان به کشور های آسیای میانه و بعداً به روسیه انتقال می شود و معمولاً به شهر های پیشرفته مناطق اروپائی بیشتر قاچاق میگردد.
به گفته انیشنکا قاچاق مواد مخدر به دست باندهای مختلف قرار دارد که متاسفانه نمی توانیم به موفقیت خود در مبارزه با قاچاق مواد مخدر افتخار نمایم. امریکا در قاچاق مواد مخدر دست دارد، و به همین سبب از توسعه قاچاق مواد مخدر جلوگیری نمی کند.
قابل یاد آوریست که از سال ۲۰۰۶ به این سو در اکادمی ارتقای سطح دانش مسلکی کارمندان وزارت امور داخله روسیه در چارچوب پروژه روسیه و ناتو بیش از صد ها تن از کارمندان پولیس ارگان های امنیتی وزارت امور داخله افغانستان آموزش دیده اند و از سال ۲۰۱۲ به این سو در چارچوب پروژه روسیه و جاپان تحت رهبری ملل متحد  که تمام مصارف آنرا کشور روسیه می پردازد، همچنین بیش از صد ها تن از کارمندان امنیتی افغان تعلیم دیده اند.
طبق گزارش اکادمی ارتقای سطح دانش مسلکی کارمندان وزارت امورد داخله روسیه این پروژه همچنین ادامه دارد.
باید گفت که نیروهای  بین المللی قبلا این ادعا را بار بار رد کرده اند که گویا افراد آنها در قاچاق مواد مخدر در افغانستان دست دارند در کنار این ٬ دولت افغانستان  میگوید مشکل مواد مخدر در این کشور یک مشکل منطقه یی بوده وبرای اثبات این گفته های شان دلایل هم دارند وتاکید می نمایند تا برای حل این معضل یک اجماع منطقه یی و فراتر آن شکل گیرد.#  عبدالخالق  شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا