جهان

سازمان ملل درباره آلودگی بیش از حد هوا هشدار داد

تهران – ایرنا – 19 سنبله – باختر
اداره هواشناسی سازمان ملل متحد  دیروز هشدار داد که آلودگی کاربن دای اکساید کربن و انباشتگی گازمتان در جو زمین به بالاترین حد خود رسیده است.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، بر اساس نتیجه آخرین پژوهش اداره جهانی هواشناسی حد اوسط انباشتگی  کاربن دای اکساید در جو زمین در سال 2013 به 396 ذره در میلیون رسیده است.
این میزان تراکم، 2.9 ذره در میلیون بیشتر از سال 2012 و 42 درصد بیشتر از آغاز عصر صنعتی شدن است.
سال 2012 نیز انباشتگی کاربن دای اکساید 2.2 ذره در میلیون بیشتر از سال 2011 بود.
در بخشی از گزارش اداره متذکره آمده است که میزان اسیدی بودن بحرها نیز به دلیل افزودن آلودگی های کاربنی به آب بحر، به بالاترین حد خود در  کم از کم 300 میلیون سال اخیر رسیده است.
گازهای کاربن دای اکساید و متان، به ترتیب، بیشتر تاثیر را بر دگرگونی های جوی و گرمایش زمین دارند. میزان انباشتگی گاز متان در سال 2013 به یکهزار و 842 ذره در میلیون رسید که 153 درصد بیشتر از زمان آغاز عصر صنعتی شدن است.
پیش از عصر صنعتی شدن، انباشتگی گاز متان تنها 700 ذره در میلیون بود.
تنها 40 درصد از گاز متان منشا طبیعی (موریانه، مرداب ها،…) دارد و بقیه از طریق پرورش حیوانات، کشت برنج، سوزاندن سوخت های فسیلی، دفن زباله ها و سوزاندن زباله ها به وجود می آید.
چین ، ایالات متحده  امریکا و کشور های عضو اتحادیه اروپا پنجاه و پنج فیصد مجموع گاز های گلخانه ئی را تولید میکنند و دانشمندان پیش بینی کرده اند که دمای کره زمین در قرن حاضر چهار اعشاریه هشت درجه افزایش خواهد یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا