تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۱۸ثور/ باختر
برای تامین امنیت کابل باید جدی ترشد
مفسر آژانس باختر می نگارد؛ روزگذشته نیروهای امنیت ملی یک هسته تروریستی را در حومه کابل (کجکین شکردره) متلاشی کردند.
این شبکه تروریستی که از سوی داعش و شبکه حقانی رهبری میشد عامل چند واقعه اسفبار هراس افگنانه در پایتخت منجمله حمله بر درمسال هموطنان سیک ما در شوربازار٫ حمله بر مراسم تحلیف ریاست جمهوری و حمله بر شرکت کنندگان مراسم یادبود از کشته شدن عبدالعلی مزاری بوده است و در حالی شناسایی و متلاشی می شود که کابل در روزهای گذشته شاهد وقایع اسفباری جرمی و فعالیت های تخریبی و هراس افگنانه بوده است.
در کنار ترور و کشته شدن شماری از نظامیان در داخل شهر٬ در حومه کابل هم فعالیت ضد دولتی و تخریبی وجود داشته است که بارزترین آن تخریب منظم و پلان شده پایه های برق در مسیر کابل است که با ماین گذاری و حمله مستقیم بر کارکنان شرکت برق همراه بوده است.
در بگرام که بخشی از شاهراه کابل پروان است٬ در قره باغ و جاهای دیگر اخباری از فعالیت های هراس افگنانه به گوش می رسد٬ شماری از باشندگان شمالی گفته اند که شاهد فعالیت های مشکوک به نفع طالبان و داعش در مناطق شان اند.
آنچه دیروز در کجکین شکردره رخ داد و آنچه در روزهای اخیر در برابر پایه های برق در چمتله و گلغندی رخ داده است ثابت می کند که دستان پنهانی برای بدتر شدن اوضاع امنیتی در کابل فعالیت دارند .
کابل مرکز تمثیل قدرت دولت و بازتاب دهنده هویت کشور است.
هر نوع تحرک خلاف امنیت و سبوتاژ نظم در این شهر٬ هویت و اعتبار دولت را صدمه می زند و زمینه تبلیغات سو را برای مخالفان مسلح نظام فراهم خواهد کرد به گونه که دولت در تامین امنیت پایتخت نا توان است چگونه خواهد توانست برای تامین نظم در کشوردست به کار شود
دولت افغانستان در ماه جدی سال گذشته و بعد از آن کابل شاهد ازدیاد وقایع جرمی و جنایی شد اعلام کرد که طرح جدیدی امنیتی را برای کابل آماده کرد. هر چند گفته شده است که این طرح مرحله وار تطبیق می شود٬ مگر برای بهبود وضعیت اثر چندانی نداشته است.
ما در این مدت شاهد تغییرات کادری در رهبری پولیس کابل٬ حوزه های امنیتی و نهاد دیگر بوده ایم٬ مگر این اصلاحات نیز نتوانسته دردی را مداوا کند.
این می رساند که باید برای تامین امنیت در پایتخت کاری بیشتری صورت گیرد و برنامه ریزی متنوع تری انجام شود.
تامین امنیت در کابل٬ برای تمثیل اقتدار دولت یک نیاز است در حالی که نبود امنیت در پایتخت٬ دستاویز تبلیغاتی برای گروه های مسلح مخالف و عامل بی اعتمادی مردم نسبت به نظام خواهد بود.
لازمی است برای بهبود امنیت در کابل دقیق تر و مسوولانه تر برخورد کرد.
در کنار اصلاحات در نیروی فزیکی و کادر رهبری باید به تقویت نهادهای استخبارتی هم اندیشد و به فکر تجهیز این نهادها با تکنالوژی معاصر هم بود.
کابل افغانستان کوچک است امنیت پایتخت تاثیرمستقیم بر امنیت تمامی کشور خواهد داشت٬ اصل مسوولان باید آن را جدی بگیرند. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا