سیاست

محمد اشرف غنی: کلید صلح در افغانستان است، چون طرح، برنامه و نقشۀ راه برای صلح داریم

کابل باختر 10 دلو
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان امروز در کنفرانس ملی جوانان و صلح که در تالار لویه جرگه برگزار شد، اشتراک و سخنرانی کرد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، رئیس جمهور در این کنفرانس با بیان خوش آمدید به جوانان، گفت: امروز شروع تحرک برای یک گفتمان ملی است و باعث تغییر در روایات اساسی به خاطر رسیدن به هدف والای صلح می شود.
وی با بیان اینکه جوانان درک خوب از مشکلات ۴۰ سال گذشته دارند، گفت که امروز نسل جوان افغانستان از شعار به عمل روی آورده است. ارادۀ جوانان مستحکم، نقشه راه شان روشن و امروز و فردا از نسل جوان می باشد.
محمد اشرف غنی رئیس جمهورکشور گفت که چهار نکتۀ امیدوار کننده را در دیدگاه های تان متوجه شدم که یکی آن جوان‌محور ساختن روایت و دیدگاه صلح است که شما خواهان نمایندگی از نسل جوان هستید.
محمد اشرف غنی افزود که گفتمان شما زن محور است و هر کسی فکر می کند که زن افغانستان به عقب بر می گردد، دوباره فکرکنید. همچنان گفتمان شما کشور محور می باشد و امروز تجمع تان از ۳۴ ولایت کشور، نمایندگی از ملت متحد و با عظمت می کند.
رئیس جمهور در خصوص صلح گفت: هیچ فرد مسئول حق ندارد که بالای انتحار جمعی افغانستان صحه بگذارد. گردهمایی و دیدگاه های شما ارادۀ مرا در راستای برقراری صلح در کشور چند برابر قوی تر می سازد. وی افزود که در این مرحله حساس نمایندگی کردن از منافع ملی، تدبیر و حوصله می خواهد.
رئیس جمهور کشور تصریح کرد که هدف ملی ما صلح پایدار است، اما حقیقت تلخ این است که تجارب بین المللی نشان داده است که پنجاه در صد پیمان های صلح به جنگ شدیدتر مبدل شده و دلیل آن عجله در صلح بوده است.
رئیس جمهور گفت: نهاد های بین المللی در خصوص صلح تجارب موفق ندارند، بناً ضرورت واضح است که هدف صلح پایدار مورد تایید ملت قرار گیرد و صلح باید در روز روشن و به ارادۀ ملت انجام شود.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد که صلح گذرا، صلح اقلیت محور است و اکثریت بزرگ را نادیده می گیرد، همچنان در صلح گذرا نهادهای ملی تقسیم می شوند و باعث بروز ملوک الطوایفی می شود.
وی افزود: اقتصاد جرمی در صلح گذرا تقویت شده و به جای حاکمیت قانون، افراد حاکم می شوند و همچنان صلح گذرا باعث تضعیف اقتدار ملی می شود.
رئیس جمهور گفت: ضرورت است که میان صلح گذارا و پایدار تفکیک صورت گیرد، زیرا در صلح پایدار اقتدار ملی تقویت می شود و تصمیم گیرنده، نظام دموکراسی و مردم می باشند.
رئیس جمهور خطاب به طالبان گفت: اگر حکومت مشروع نیست، پس طالبان مشروعیت شان را از کجا به دست آورده اند و درحالیکه علمای جید اسلام در مکه و اندونیزیا گفتند که انتحار و کشتار افراد ملکی مشروعیت ندارد، پس منبع مشروعیت طالبان کجاست؟
محمد اشرف غنی تصریح کرد: صلاحیت و مسئولیت رئیس جمهور به دست مردم افغانستان می باشد و آنرا قانون اساسی مشخص کرده است.
وی افزود: من از طالبان می پرسم که آیا نقشۀ مذاکرات را خود شما آماده ساخته اید و یا دیگران و آیا اختیار تان به دست خود تان است و یا بیگانگان؟
وی گفت : ما با هم افغانستان را ساخته می توانیم، مذاکرات ما با طالبان بدون قید و شرط است، اما صلح ما شرایط دارد. صلح آمدنی است و در ارادۀ ما باید شک وجود نداشته باشد.
رئیس جمهور به طالبان گفت که ما به دیدۀ احترام به شما می نگریم، شما هم به ارادۀ مردم افغانستان احترام کنید، مسئولیت من نگهداری از عزت مردم افغانستان است.
رئیس جمهور گفت که کلید صلح در افغانستان است، چون طرح، برنامه و نقشۀ راه برای صلح داریم، اما کلید جنگ در اسلام آباد، کویته و راولپندی می باشد.
محمد اشرف غنی گفت که کمیسیون های انتخابات اعتماد خود را از دست داده اند، اصلاحات گسترده در کمیسیون های انتخاباتی به میان می آید و قوانین تعدیل می شود. وی افزود که می خواهم نتایج انتخابات ریاست جمهوری به گونۀ شفاف طی دو روز با مردم افغانستان شریک ساخته شود.
رئیس جمهور در اخیر سخنانش گفت که بالای ملت افغانستان صدا می زنم که در یک گفتمان سرتاسری و ملی اشتراک کنند و تمام حدود مذاکرات، شرایط و انعطاف ها را مشخص کنند.
در این کنفرانس، سهراب احمد دستیار خاص رئیس جمهور نیز صحبت کرد و گفت که در این کنفرانس ۲۵۰۰ جوان از ۳۰۰ ولسوالی افغانستان اشتراک داشتند و طی دو روز گذشته در رابطه به صلح و نقش جوانان تبادل دیدگاه کردند و نتایج و خواست های خود را در یک قطعنامه واحد مطرح کردند و در آن تاکید شده است که به نقش جوانان در تمام مراحل صلح توجه صورت گیرد.
وی افزود که من در کنار رئیس جمهور، درس های زیادی آموختم، از جمله برای رسیدن به صلح پایدار، باید از خود و خانواده آغاز کنیم و تا زمانی به صلح نمی رسیم که جامعه مردسالار باشد. احمد ضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا