امنیت

بلغاریا صد نظامی خود را به افغانستان میفرستد

تفسیر برخبر:
کابل باختر/ 24/ عقرب
بلغاریا با آغاز ماموریت جدید ناتو درافغانستان، یک نیروی صد نفری از نظامیان خود را به این کشور می فرستد .
نیکولای نین چییف وزیر دفاع بلغاریا دیروز اعلام کرد که بلغاریا تصمیم دارد بیش از یکصد نظامی خود را به افغانستان اعزام کند.
موصوف گفته است که بیشتر این نظامیان ، مربیون نظامی بلغاری هستندکه برای آموزش ومشوره دهی به نیروهای امنیتی افغان کمک خواهندکرد.
به گفته موصوف، شماری از این نظامیان وظیفه تامین امنیت میدان هوایی ولایت قندهار را نیزبه عهده خواهند گرفت.
نظامیان بلغاری درحالی به افغاستان اعزام میشوندکه قراراست تا پایان سال جاری میلادی ، ماموریت نیروهای بین المللی درافغانستان پایان یابد.
این درحالیست که منشی عمومی ناتو در سفری به کابل اعلام کرد که ماموریت رزمی نیروهای ناتو تا پایان سال جاری میلادی درافغانستان پایان می یابد اما بعداز سال 2014 این ماموریت با یک صفحه جدید وارد مرحله همکاری های آموزشی ، مشوره دهی و حمایوی با نیروهای امنیتی افغان خواهد شد.
ازهمین روشماری از کشورهای عضو ناتو به شمول بلغاریا نیز اعلام کرده اند که با آغاز ماموریت جدید، این سازمان درافغانستان درماموریت جدید سهم خواهندگرفت.
علاقمندی کشورهای عضو ناتو درحالی صورت میگیردکه حکومت وحدت ملی درآغازین روزهای کاری خود دو توافق نامه امنیتی را با ایالات متحده امریکا و ناتو امضا کرد که براساس آن ماموریت جدید نیروهای بین المللی که آموزش و مشوره دهی به نیروهای امنیتی افغانستان است آغاز خواهد شد.
با امضای این پیمان ها امریکا متعهد شده تا حدود ده هزار سربازخود را درافغانستان مستقر نماید و ناتو نیز گفته است که دوازده هزار نظامی آن سازمان درپهلوی نهادهای امنیتی افغانستان قرار خواهند گرفت.
حکومت وحدت ملی با امضای پیمان های متذکره توانسته است تا جلب کمک های جامعه بین المللی را درعرصه های مختلف و سرمایه گذاری درافغانستان دوباره سرو سامان دهد.
دنمارک به عنوان یکی از کشورهای کمک کننده به افغانستان نیز روز پنجشنبه وعده دادکه تا سه سال آینده نود ملیون دالر را در بخش های بازسازی اقتصادی و نظامی به افغانستان کمک میکند.
باید گفت که گرجستان نیز چندی قبل اعلام داشت که به عنوان عضو مشارکت بین المللی دربرنامۀ جدید ناتو باقی میماند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا