تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۲۷ سرطان/ باختر
با آن که سرپرست وزارت خارجه گفته است ، مرحله اول گفت وگو های صلح میان افغانان در دوحه برگزار می شود مگر طالبان می گویند تا زمانی که تمامی پنج هزار زندانی آنان آزاد نشوند حاضر به شرکت دراین گفت وگو ها نیستند.
مفسرآژانس باختر می نگارد؛ روز گذشته حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه در یک نشست خبری ازآزادی چهار هزار و چهار صد زندانی طالبان سخن گفت و آن را اقدام حسن نیت دولت برای آغاز گفت وگو های صلح میان افغانان خواند مگر تاکید کرد که حدود ششصد زندانی طالبان که مشکلات جدی خود را دارند، آزاد نخواهند شد زیرا نه تنها دولت و مردم افغانستان مخالف رهایی این شمار زندانیان طالبان هستند، بل جامعه جهانی نیز به رهایی آنان نظر خوش ندارد. اتمر همچنان گفته است که مرحله اول مذاکرات میان افغانان در دوحه بر گزار خواهد شد و طالبان موافقه کرده اند که دور های بعدی این مذاکرات به گونه دوره یی در کشور های دیگر برگزار شود. گفته شده است که به شمول ده کشور آسیایی دو کشور اروپایی آماده میزبانی از گفت وگو ها میان افغانان اند مگر واکنش طالبان به گفته های اخیر این مقام حکومتی چه بوده است؟ طالبان اعلام کرده اندکه برای آغاز مذاکرات میان افغانان، خواستار آزادی همه ۵ هزار زندانی این گروه و نیز خروج نام سران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل هستند. طالبان تاکید دارندکه تاخیر در تکمیل روند آزادی زندانیان طالب منجر به تاخیر در آغاز مذاکرات میان افغانان و صلح جامع شده است.
این در حالی است که دولت افغانستان بار ها طالبان را به بهانه تراشی وایجاد مشکلات متهم کرده است.
اتمر روز گذشته این اتهام را تکرار کرد و گفت که طالبان نباید بهانه جویی کنند وبهتر است برای انجام گفت وگو های جامع برای حل مسایل حاد تر آماده شوند. سرپرست وزارت خارجه می گوید که طالبان می توانند به جای اصرار بر رهایی ۶۰۰ نفر که هم دولت افغانستان و هم جامعه جهانی دربرابر آنان ملاحظات جدی دارند یک فهرست بدیل ارائه کنند. پیچیدن طالبان بر یک مساله و پافشاری بر رهایی پنج هزار زندانی شان جز وقت کشی برای امتیاز گیری، سبوتاژ روند صلح و تشدید جنگ و افزایش خشونت تعریف دیگری ندارد.
ازچنین موضع گیری طالبان، نه تنها مردم افغانستان وحکومت این کشور، بل آن افراد و رهبران طالبان که برای صلح خوشبین اند وهمچنان جامعه جهانی که بدتر شدن اوضاع امنیتی افغانستان را عامل بی ثباتی بسیاری کشور افغانستان را عامل بی ثباتی بسیاری کشور ها می دانند نیز خسته شده اند.
سفیر فرانسه در کابل باصراحت گفته است که طالبان با ادامه چنین یک موضع، سود و منفعت خود را فراموش کرده اند. سفرای بریتانیا و آسترالیا هم از طالبان خواسته اند که انعطاف پذیر باشند، روسیه که متهم است با طالبان رابطه و همکاری تسلیحاتی دارد هم تاکید داشته است که طالبان تنها می تواننند یک بخشي از نظام افغانستان در آینده باشند وبازگشت امارت اسلامی این گروه پذیرفتی نیست. جنرال کنیت مکینزی قومندان نیروهای مرکزی امریکا گفته است که«اگر طالبان خواستار خروج کلی نیروهای خارجی از افغانستان اند باید به توافق نامه دوحه پابند باشند و وارد گفت وگوهای صلح میان افغانان شوند» همه این ها نشان دهنده آن است که هر گپ و هر عمل طالبان نمی تواند به کرسی نیشيند و هر گپ و برنامه طالبان نمی تواند توجیه پذیر باشد. در حقیقت طالبان خلاف خواست افغانان و جامعه جهانی در حرکت اند و چپزی را که انجام می دهند فکر می کنند برای همه قابل قبول است در حالی که مردم افغانستان جمع جامعه جهانی از کوتاه نظری و کوتاه اندیشی طالبان خسته شده اند و از این گروه می خواهند با افکار قرون وسطا وداع گویند و وارد زندگی متمدن امروزی شوند که در آن عملکرد ،کار و زندگی با عقل سلیم و منطق ارزیابی می شود. مردم افغانستان برای اعاده صلح در کشور شان تلاش می کنند و طالبان نباید بیشتر از این،صلح و آرامش را که حق مردم ما است ازآنان بگیرند. گفت وگو ها میان آفغانان یک ایده نیک و یک آغاز خوب برای حل معضل کشور آست که طالبان باید برای انجام آن آماده شوند، بهانه جویی و مشکل تراشی فقط وضعیت را پیچیده می کند و بس . تحلیل سیاسی  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا