تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت سه شنبه 10 دلو

 

کابل باختر/ 10/ دلو

شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای درمورد رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

 روزنامه آرمان ملی سرمقاله ای شماره امروزی را زیر عنوان باید به منافع کشور اندیشه کرد نوشته و آورده است، سیاسیون افغانستان از گذشته ها تاحال برروی خطوطی  راه می روند که مسیر نامیمون آن روشن بوده ورهی به ترکستان بوده است . این کار نوعی نگرش سطحی نگری و مقطعی عمل کردن ها را برمی تابد و گواهی میدهد که هیچ کس دراین سرزمین به ژرفای مسایل و در یافت عوامل بحران توجه نمی کند.

این بی توجهی هاست که کار مملکت را زار کرده و ما را چندین بار به ورطه های سقوط و نابودی کشانیده است .

 دوروز شماری از سیاسیون کشور درشهر مزارشریف گردهم آمدند تا به زعم خود شان برای مداوای بحران پزشکان حاذق و با تجربه تریاقی تجویز کنندکه ملت را به خواب راحت ببرد و آن گاه خود بی خیال تر از هروقت دیگر به کار سیاست شوند.

به نوشته این روزنامه از گذشته ها معلوم بوده است که گونهء کنار آمدن ها نمی تواند چاره و درمان دردی باشد که مردم کشور به نام افغانستان داشته و دارد. به قول بزرگان اول باید پی به کنه بیماری و نقطه درد برد تا تدبیر درکارکرد و تجویز دوا و آغاز درمان .

 آرمان ملی همچنان درصحفه اول خبرداده که مخالفان مسلح شب گذشته بالای موتر حامل فرشته انوری نماینده مردم ولایت ننگرهار درمجلس نماینده گان حمله کردند ، اما این عضو مجلس ازاین رویداد جان سالم برد.

 آرمان ملی از قول یک مقام پولیس ولایت فراه درهمین صفحه نوشته که ایران به مخالفان مسلح ماین میدهد.

 به همینگونه روزنامه آرمان ملی دربرگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است.

 اما روزنامه هشت صبح در برگ نخست از قول رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر عنوان کرده ،مجرمان جنگی اعتراف کنند. به نوشته این روزنامه، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت، درجنگ همه طرف ها بازنده هستند و هیچ کس درچنین شرایطی برنده نیست او گفت طرف های جنگ صدمه های شدید جانی ، مالی اقتصادی و فرهنگی میبینند.

 خانم سمر تاکید کرد هرنوع تلاشی که برای صلح صورت میگیرد ، باید عدالت درآن قربانی نشود . او گفت تلاش برای آوردن صلح پایدار، حتمی نیست از راه جنگ باشد ولی صلح بی عدالتی پایدار نیست .

این روزنامه زیر عنوان " نی " خطاب به دولت ایران حق آزادی بیان را به رسمیت شناسید نوشته " نی " دراعلامیه ای میگوید " آزادی بیان و اندیشه درکشور همسایه ، ایران ، شدیداً ازسوی حکومت آن کشور متاثر بوده و این امر سبب میشود تا حقایق بسیاری در مورد افغانستان و مهاجران افغانستان مقیم آن کشور همچنان پوشیده بماند.

 هشت صبح همچنان درصفحه اول به انتخابات شورای ولایتی هرات توجه کرده و زیر عنوان ، تنش های انتخابات شورای ولایتی شدت یافته است نوشته ، سید وحید قتالی رییس جدید شورای ولایتی هرات میگوید که برخی از افرادمقام های محلی دراین ولایت تلاش میکنند که انتخابات دوروز پیش شورای ولایتی را فاقد اعتبار جلوه دهند.

 قتالی و شماری از اعضای این شورا میگویند که ازسوی رییس پیشین وبرخی از مقام های محلی درهرات تهدید به مرگ شده اند. قتالی گفت : ما از رییس جمهوری و کمیسیون مستقل انتخابات می خواهیم که این موضوع را به اساس قانون حل کنند.

هشت صبح همچنان دراین صفحه از قول وزارت داخله نوشته که از وسایط نقلیه دولتی استفاده شخصی نکنید نوشته، وزارت امور داخله با صدور ابلاغیه ای به منظور رعایت امن و نظم عامه از تمامی نیروهای امنیتی مربوط به این وزارت خواسته است که از وسایط نقلیه دولتی درکارهای شخصی استفاده نکند. این وزارت گفته است استفاده از وسایط نقلیه دولتی در کارهای شخصی زمینه های استفاده جویی را مساعد میسازد و همچنین این وسایط بی مورد استهلاک میشوند.

به همین ترتیب روزنامه هشت صبح دربرگهای دیگر شماره امروزی به دنبال سایر مطالب شده است.

 اما روزنامه سخن جدید دربرگ نخست به سفر پنج روزه وزیر دفاع ملی کشور به پاکستان توجه کرده و نوشته وزیر دفاع ملی درراس هیئت نظامی و برای یک سفر پنج روزه به اسلام آباد رفت ، گفته میشود وی قراراست دراین سفر با مقامات پاکستانی دیدار نموده و از چند مرکز آموزشی نیز بازدید کند.

 سخن جدید همچنان در صفحه اول زیر عنوان ، بازماندگان جنگ ، قربانیان فراموش شده نوشته بازمانده گان جنگ سه دهه از بی توجهی نهادهای دولتی و غیر دولتی شکایت نمودند، افزایش واردات برق از ایران درولایت های مرزی ، تصمیم نهایی برای خروج کامل نظامی گرفته شده است .

ازجمله عنوان های میباشد که این روزنامه در برگ نخست به آن توجه کرده است و در برگهای دیگر شماره ها دنبال سایر مطالب گردیده است.

 روزنامه انصاف دربرگ نخست از قول حضرت آیت الله العظمی محسنی عنوان کرده که عوامل غربی از طریق رسانه ها ، میان شیعه و سنی اخلاف می اندازند.

 جبهه ملی خواستار توزیع سراسری تذکره الکترونیکی تا انتخابات آینده شد، گشت انتخاباتی جبهه ملی کمپاین ریاست جمهوری یا طلب وزارت ، شورشیان و طرح ترور مقامات سوري  از جمله عنوان های اند که روزنامه انصاف دربرگ نخست آن را چاپ کرده اما در صفحه اخیر به هشدار روسیه به امریکا توجه کرده وزیر عنوان حق دخالت درامور سوریه و رهبری آن را ندارند به نوشته این روزنامه دیمتری مدودیف صدراعظم روسیه اعلام کرد این تنها مردم سوریه اندکه میتوانند درباره آینده این کشور تصمیم بگیرد .

روسیه و امریکا یا هیچ کشور دیگری حق تصمیم گیری دراین باره را ندارند.

 به نوشته این روزنامه مدودیف همچنین درباره بروز وضعیتی که درآن نخبگان سیاسی سوریه ترورشوند هشدار داده گفت دراین صورت جنگ داخلی میتواند درسوریه چندین دهه طول بکشد.

 به همینگونه روزنامه های وحدت ودیگران درشماره های امروزی یا دنبال نشر مطالب مشابه ای شده اند و یا به سایر مسایل پرداخته اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا