اخبارجهان

نگرانی از جمع آوری کمک و سربازگیری برای طالبان در پاکستان

اسلام آباد/ دویچه وله/9جوزا/باختر

برخی از تحلیلگران هشدار می‌دهند که روند جمع آوری کمک به طالبان و تشویق جنگجویان برای پیوستن با این گروه در پاکستان جریان دارد.

تصاویری که در روز های اخیر در رسانه های اجتماعی پاکستان به نشر رسیده اند، کمپاین جمع آوری کمک به طالبان را نشان می دهند. با آغاز روند خروج نیروهای ناتو از افغانستان، برخی از روحانیون و افراط گراها در پاکستان متهم به تشدید تلاش ها برای حمایت از گروه نظامی طالبان شده اند.

شدت گرفتن نبردها در افغانستان نگرانی ها در پاکستان را هم افزایش داده است. برخی از سیاستمداران و فعالان جامعه مدنی هراس دارند که روحانیون و افراطگرایان پاکستانی، شبه نظامیان محلی را تشویق خواهند کرد تا به گروه طالبان بپیوندند.

تحلیلگران از افزایش خشونت های شبیه دهه ۱۹۹۰ در افغانستان هشدار می دهند. در آن زمان، گروه طالبان تازه ظهور کردند و هزاران شهروند پاکستانی برای جنگ با اتحاد شمال به این گروه پیوستند.

در تصاویری که در رسانه های اجتماعی شهروندان پاکستانی در روزهای اخیر دست به دست می شوند، دیده می شود که روحانیون و اسلام گرایان پاکستانی برای حمایت گروه طالبان کمپاین جمع آوری کمک های مالی را به راه انداخته اند. فعالیت طالبان در پاکستان ممنوع قرار داده شده است اما گروه های مشفق با طالبان تلاش دارند به جای آن ها جلب و جذب کنند.

یک سناتور پیشین و رهبر ملی گرای حزب پشتونخوا در ایالت بلوچستان که نخواست نامش گرفته شود، مدعی است که طالبان در حال استخدام جنگجو برای نبرد با حکومت افغانستان استند.

او به دویچه وله گفت که جلب جذب جنگجویان با خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، سرعت خواهد یافت.

محمد سرفراز خان، مدیر پیشین مرکز مطالعات دانشگاه پیشاور در گفت وگو با دویچه وله می گوید که روحانیون در شمال و شرق وزیرستان تا کرم و خیبر مردم را فریب می دهند تا به گروه طالبان بپیوندند. در همین حال مقامات دولتی در خصوص این موضوع چشم پوشی می کنند.

بر بنیاد اظهارات این کارشناس، آن ها به گونه آشکار کمک مالی برای طالبان جمع آوری می کنند. او به این باور است که خروج نیروهای خارجی ولایت های غربی و شمال غربی پاکستان را هم متاثر خواهد کرد. زیرا این ساحات پناهگاه برای ده ها هزان حمایت کننده گروه طالبان است.

در همین حال رحیم الله یوسفزی، تحلیلگر مسایل سیاسی می گوید که علاقمندی مردم پاکستان به پیوستن با گروه طالبان کاهش یافته است. تعداد زیاد مردم مانند جنگ با اتحادیه جماهیر شوروی و سال های ۱۹۷۹ و ۱۹۸۹ به این گروه نخواهند پیوست.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا