تبصره و مرور بر مطبوعات

افغانستان و ایران دو کشور که باید از فرصت ها برای همکاری های منطقه یی سود ببرند

کابل باختر/23/ ثور
ایران و  افغانستان فرصت های زیادی برای همکاری های منطقه یی داشته که باید از این فرصت ها به عنوان یک غنیمت برای تقویت ٬فضای باور و اعتماد میان دو کشور استفاده شود.
مفسر آژانس باختر مینگارد: طارق شاه بهرامی وزیر دفاع افغانستان در یک سفر رسمی به ایران رفته است، آنچنان که مقامات در وزارت دفاع افغانستان میگویند که مذاکرات هیات بلند پایه نظامی افغانستان با مقامات ایرانی روی سه اصل متمرکز خواهد بود، مبارزه با تروریزم، قاچاق مواد مخدر و تهدیدهای که ثبات و امنیت در مناطق سرحدی دو کشور را به چالش کشانیده است.
مگر آگاهان سیاسی افغان میگویند که حرف های فراتر از این موارد وجود دارد که باید مقامات افغانی و ایرانی آن را مدنظر داشته باشند و به آن رسیدگی کنند.
امروز هراس افگنی و افراط گرایی یکی تهدید بالقوه علیه امنیت منطقه است که ایران و افغانستان را نیز در بر میگیرد، ضمناً تحولات و انکشافات جهانی نیز بر امنیت و ثبات منطقه اثر گذار است که ایجاب میکند دولتمردان افغانستان و ایران آن را با هشیاری تمام مد نظر داشته باشند و در چوکات آن روابط و همکاری های شان را ارزیابی نمایند.
این سفر درست زمانی صورت میگیرد که ایران در قسمت افغانستان و افغانستان هم به نوبه خود در قسمت ایران نگرانی های داشته که رفع آن به درک و همکاری متقابل نیاز دارد.
ایران ادعا دارد که گویا حضور امریکا در افغانستان پیامدهای خوبی برای ثبات، امنیت و اقتصاد ایران ندارد، ضمناً ایران کشورهای مشخص به شمول امریکا را متهم میسازد که در انتقال داعشی ها از سوریه و عراق به افغانستان، نقش محوری داشته و عملاً برای بی ثباتی ایران فعالیت میکنند و نظیر آن اتهامات دیگر.
به همین ترتیب افغانها نیز به آدرس ایران حرف های دارند، مقامات محلی در ولایت های همجوار با ایران بارها گفته اند که طالبان دراین ولایت ها از سوی ایران تمویل می شوند و ایران آنها را افزاری برای سبوتاژ پروژه های اقتصادی در افغانستان به کار میبرد.
ایران از سوی حلقات معین در افغانستان متهم است که خلاف تمامی موازین اخلاقی جنگ نبابتی با دشمنان سنتی خود امریکا و سعودی را در میدان افغانستان دنبال میکند، و در تلاش است تا به بهانه حضور نیروهای امریکایی افغانستان، مشکلات ترانزیتی را برای افغانستان ایجاد کند. ضمنا به مشکل آب در افغانستان جنبه سیاسی میدهد.
امروز افغانستان از جنگ نیابتی کشورهای بیرونی که با تاسف ایران نیز در آن دخیل دانسته می شود، سخت دچار مشکل است.
آنچه واقعیت است این ست که افغانستان و ایران در یک جغرافیایی مشترک و درکنار هم زندگی میکنند زبان مشترک، فرهنگ مشترک، گذشته و تمدن مشترک آنها را به هم پیوند میدهد که از آن فرار وجود ندارد و هر دو کشور اگر خوب اند یابد، محکوم به زندگی مشترک در کنار هم اند، پس ایجاد مشکلات چه مفهومی خواهد داشت؟
روابط میان افغانستان و ایران فراتر از آنچه است که رسانه ها میگویند این دو کشور همسایه و همکاران استراتیژیک و راهبردی یکدیگر اند.
برای افغانستان لازم است که برای ایران  ثابت سازد که حضور نیروهای امریکایی در افغانستان هیچگاه مشکل ساز برای ایران نخواهد بود، همچنان به ایران لازم است که وضعیت حساس و نازک افغانستان و مردم آن را در نظر داشته باشد و نباید کشور همسایه را یک قربانی در سیاست های منطقه یی خود تلقی کند، در روابط میان افغانستان و ایران به عنوان دو همسایه که جدایی میان شان اصلاً ناممکن است باید یک تعریف جامع از همکاری و همگرایی موثر و مناسب به میان آید ایران کشور که  از اقتصاد بلند برخودار است  واز نفوذ موثر و مناسب در روابط منطقه یی سود میبرد  میتواند برای ثبات افغانستان جنگ زده ٬رشد اقتصادی و تحکیم وضعیت سیاسی و امنیتی این کشور کارهای زیادی نمایند و به انتظار و امید افغانها پاسخ مثبت دهد.# تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا