تبصره و مرور بر مطبوعات

نشست کابل فرصتی برای اجماع درامرمبارزه با هراس افگنی

کابل باختر/16/ جوزا
نشست پروسه کابل یک فرصت برای ایجاد یک اجماع منطقه و فراترمنطقه بوده که اگر در آن تعهدات عملی به میان آید می تواند کار زار مبارزه علیه هراس افگنی و افر اط گرایی را سهل تر سازد.
مفسر آژانس باخترمینگارد: امروز کابل شاهد برگزاری نشست بین المللی زیر نام نشست پروسه کابل است که درآن نمایندگان 25 کشور جهان وشماری از سازمان های جهانی شرکت دارند . هدف از برگزاری این نشست، ایجاد یک اجماع درامر مبارزه با هراس افگنی و تحکیم صلح درافغانستان گفته شده است.
برگزاری چنین یک نشست و ایجاد یک اجماع برای برقراری صلح درافغانستان و مبارزه با هراس افگنی نشان میدهدکه دیدجهانی نسبت به معضل موجود درافغانستان یک دید وسیع است و حالا جهان درک کرده که این معضل درجغرافیای افغانستان محصور نیست بل یک پدیدیه فرا منطقه یی و حتا جهانی است.
مگر این سوال مطرح است که آیا نشست کابل میتواند گره گشایی مشکلات باشد که دامنگیر مردم افغانستان ،منطقه و جهان است ؟ درحالیکه در گذشته ها ما شاهد برگزاری نشست های مشابه درافغانستان و کشورهای دیگر بوده ایم مگر کمتر نتیجه گرفته ایم .
مشکل دراین است که هراس افگنی و افراط گرایی پدیده های ناهنجاری که دست بر حلقوم مردم افغانستان و بشریت گرفته به گونه یی یکسان وواضح تعریف نمیشود.
بل هرکی مطابق به منافع ، دیدگاه و دورنمای راهبردی شان آن را تعریف میکنند. درحالیکه این پدیده ها ، زشت ، ناگوار و نامیمون اند که فراتر از مرزها عبور کرده اند امروز همانگونه که کابل آرامش ندارد پاریس و لندن نیزدرامن نیستند چراکه واکنش ها در برابر هراس افگنی و افراط گرایی جدی نبوده ، علیه آنها مقطع یی برخورد شده است .
درنشست کابل، نمایندگان آن کشور های نیز حضور دارند که درانکشافات افغانستان به گونه گسترده دخیل اند حتا متهم به سازماندهی جنگ های نیابتی علیه یکدیگر اند وگروه های مسلح تروریستی طالب و داعش را برای رسیدن به مقاصد شان و زمینگیر ساختن یکدیگر به کار میگیرند درحالیکه قطعنامه های سازمان ملل متحد درخصوص مبارزه با هراس صراحت دارد که کشورهای عضو نباید در تمویل و تجهیز ، پناه دادن ، حمایت از گروه های تروریستی دخیل باشند برعکس به گونه یی متداوم ، واضح و قوی ، هراس افگنی را محکوم و مهار نمایند.
شرکت کنندگان پروسه کابل همه اعضای همین سازمان اند مگر شماری از آنها در تمویل و تجهیز گروه های هراس افگن و استفاده افزاری از آنها نقش دارند پس چگونه میتوان آنها را به یک اجماع در امر مبارزه با هراس افگنی فراخوانده ؟
دراینجا ضرور است که برنامه ها و مقاصد گروه های تروریستی مد نظر باشد زیرا این گروه ها به هیچ ، دین ، مذهب ، آئین ، قاموس و ضابطه های زندگی بشری پابند نیستند و رشد افراط گرایی و تروریزم درپاکستان نشان دادکه این گروه ها میتوانند از اختیار و کنترول خارج شوند و بلای جان گردند تجارب درپاکستان باید کشورهای دیگر را که درفکر افزار ساختن گروه های تروریستی وجریان های افراطی اند بیدار ساخته باشد.
امروز تروریزم هیچ مرز را نمی شناسد حوادث اخیر تروریستی درکابل ، لندن و درگذشته در روسیه امریکا ، فرانسه ، عربستان ، ثابت ساخت که تروریزم هر مرز را عبور میکند و میتواند برای هرکی آسیب رساند.
صلح و ثبات همگرایی و همکاری ، تحمل و درک امروز مقوله های پر مفهوم اند که باید آن را درک کرد بخصوص انانیکه یکدیگر را در میدان افغانستان به جنگ نیابتی کشانیده اند . این جنگ پیروز میدان ندارد مگر آنکه روحیه و اقتصاد را درکشور ها منطقه ازمیان بردارد و اجتماع ها را تضعیف نماید.
هدف از نشست جاری درکابل شامل ساختن کشورهای منطقه وجهان که هرکدام منافع متضاد را در افغانستان دنبال میکند به یک اجماع سالم و فراگیر است تا همه درک کنندکه تروریزم و افراط گرایی دشمن بشریت است نه دشمن کدام کشور خاص و مردم خاص . درک این مساله راه مبارزه با هراس افگنی را کوتاهتر میسازد و منطقه را به اهداف انسانی که زدودن فقر ،رشد همکاری های اقتصادی … بیشتر نزدیک خواهد ساخت و این زمانی امکان پذیربوده میتواند که همه کشورها اهداف عملی را برای مهار تروریزم ایجاد نمایند.
ختم/ تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا