تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت چهارشنبه 7 حمل

 

کابل باختر/ 7/ حمل

شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را در مورد رویدادهای جاری کشور و منطقه نشرکرده اند.

روزنامه آرمان ملی برگ نخست با مطلبی از یک کارشناس آلمانی آغازکرده وزیر عنوان ، امریکایی ها کرزی را دست کم می گیرند نوشته : دوره دوم کار کرزی درسال آینده به پایان میرسد ، اما او تلاش دارد تا تصویر یک رهبر مستقل را از خود ارایه نماید.

 حامدکرزی رییس جمهوری افغانستان اعلام کرد که می خواسته با اظهاراتش در روز یکشنبه " به بهبود روابط با امریکا کمک کند ، نه این که آن را تخریب کند " دربیانیه کاخ ریاست جمهوری به نقل از کرزی گفته میشود " ماخواهان روابط خوب و دوستی با امریکا هستیم . اما این روابط باید میان دوکشور مسقل باشد ."

به نوشته این روزنامه : کرزی روز یکشنبه دریک سخنرانی تلویزیونی به شدت از امریکا انتقاد کرده و آن ها را متهم کرده بود که با طالبان هم د ست میباشند . سخنان او سرزنش و انتقاد سیاستمداران امریکایی و مخالفانش در کابل را به دنبال داشت ، با توجه به این که دوره دوم ریاست جمهوری کرزی درسال آینده به پایان می رسد، چرا او تا این حد تلاش میکند که تصویر یک سیاستمدار مستقل را از خود ارائه نماید ؟ دویچه ویلی مصاحبه یی با پروفیسور کهرادشتر ، کارشناس آلمانی امور افغانستان از شهربن آلمان انجام داده . آرمان مصاحبه را نشرکرده است.

 آرمان ملی درمطلب دیگر ازقول جامعه مدنی عنوان کرده که یک معاون ریاست جمهوری باید خانم باشد.

 به نوشته این روزنامه : شماری از اعضای جامعه مدنی دیروز دردیدار با اعضای مجلس نماینده گان از آنها خواستند تادر قانون انتخابات تعدیلات وارد گردد. جامعه مدنی از نماینده گان مجلس خواسته اند که بخش خانم ها درقانون انتخابات برجسته گردد و یک معاون ریاست جمهوری باید خانم باشد.

 آرمان ملی سرمقاله ای شماره امروزی را زیر عنوان دولت معضله بیکاری را پایان دهد نوشته و چنین آغازکرده است . درحالی که یک سال ازعمر حکومت آقای کرزی درافغانستان باقی مانده است ، افغانستان هنوز پر ازلشکر بیکارانی است که همه روزه یا ناگزیر اند ترک وطن کنند و یاهم به جمع مخالفین دولت بپیوندند.

یازده سال از دوره نوین پس از طالبان درافغانستان میگذرد و به این مساله بسیار حیاتی و سرنوشت ساز هیچ گونه توجهی نشده است درحالیکه اکثریت بیکاران کشور را جوانان و نوجوانان تشکیل میدهند سرمقاله به همین گونه ادامه یافته و در اخیر به این پرگراف پایان یافته است . دولت باید به این پدیده توجه کند این پدیده می تواند امنیت سراسری جامعه را خدشه دار ساخته و ثبات را دربدنه نظام مواجه باخطرات جدی بسازد.

آرمان ملی همچنان درهمین صفحه خبر داده که پروسه ثبت نام رای دهنده گان به تعویق افتاد.

 اما روزنامه ماندگار برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان ، استفاده از مترادف های پوهنتون ، ستره محکمه و …غیر قانونی نیست و این موضوع را از قول کمیسیون مستقل نظارت برتطبیق قانون اساسی درصفحه ششم دنبال کرده است اما درصفحه اول به حملات موشکی پاکستان برکنر توجه کرده از قول والی کنر آورده است . پاکستان نگران ساخت بند برق کنر است .

 به نوشته این روزنامه : والی کنر میگوید که حملات موشکی پاکستان براین ولایت ، از روز دوشنبه بدین سو دوباره آغازشده است  ماندگار نوشته : سید فضل الله واحدی والی کنر شب گذشته به روز نامه ماندگار گفت : روز دوشنبه 27 فروند موشک به ولسوالی دانگام ازسوی خاک پاکستان شلیک شده است و روز سه شنبه نیز ولسوالی سرکانو آماج حملات موشکی از آن سوی مرز قرارگرفت . اما این حملات تلفاتی در پی نداشته است آقای واحدی باور دارد هنگامی که پروسه صلح درافغانستان رنگ میگیرد . این حملات آغاز میشود . او درعین حال گفت که شاید یکی از عوامل دیگر از سرگیری این حملات هراس پاکستان ازساخت و ساز و بند آب و برق کنر است که کارش از چندسال بدین سو آغازشده و پاکستان نگران است که با ساخته شدن این بند ، آب براین کشور قطع شود.

ماندگار از قول محمد یونس قانونی دردیدار با جان کری نوشته: انتخابات شفاف یگانه راه نجات افغانستان است . این روزنامه همچنان درصفحه اول از قول وزیر دفاع استرالیا نوشته : پایگاه های مان را تعطیل میکنیم .

به نوشته این روزنامه وزیر دفاع استرالیا روز سه شنبه اعلام کرداین کشور اغلب سربازان خود را درپایان سال جاری از جنوب افغانستان خارج کرده و یکی از پایگاه های اصلی نیروهای تحت رهبری ناتو را تعطیل و مسوولیت های امنیتی را به پولیس و سربازان افغان واگذار خواهدکرد این روزنامه همچنان درصفحه اول از قول جان کری نوشته که کرزی در برابر دو آزمون بزرگ قراردارد . این روزنامه دربرگ های دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است اما روزنامه چراغ در برگ نخست زیر عنوان ، هزینه شش ملیارد دالری برای خروج تجهیزات نظامی امریکا ازافغانستان نوشته : شبکه سی ان ان به استقرار بیش از 28 هزار موتر نظامی و 20 هزار کانتینر ازتجهیزات مربوط به اردوی امریکا اشاره کرد و هزینه خروج تجهیزات لوژستیکی نظامی امریکا درافغانستان را بالغ برشش ملیارد دالر اعلام کرد.

 این روزنامه همچنان درصفحه اول از قول رییس جمهور کرزی نوشته از کلمه "تبانی " استفاده نکرده ام .

به نوشته این روزنامه : رییس جمهور افغانستان که با وزیر خارجه امریکا دریک کنفرانس خبری مشترک در کابل شرکت کرده بود به خبرنگاران گفت هرگز از کلمه "تبانی " استفاده نکرده است . حامدکرزی گفت من هرگز نگفتم که طالبان و امریکا با یکدیگر " تبانی " کرده اند این سخنان را رسانه ها از خود ساخته اند . به نوشته این روزنامه جان کری وزیر خارجه امریکا نیز دربخشی ازاین کنفرانس خبری مشترک گفت : مطمینم که رییس جمهور افغانستان قطعاً براین باور است که امریکا هدفی جز به پای میز مذاکره کشاندن طالبان برای برقراری صلح نداشته و همواره همکاری خود را با دولت افغانستان برمبنای احترام به منافع دولت و مردم افغانستان ادامه خواهد داد.

 دومین جلسه کمیته عالی هماهنگی کلستر برگزار شد ، خروج نظامیان غربی ازافغانستان ، محور مذاکرات آستانه ، از جمله عنوان های اندکه این روزنامه در صفحه اول نشرکرده است.

 به همین ترتیب روزنامه های انصاف ، خدمتگار و هشت صبح درشماره های امروزی یابه نشرمطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا