تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت شنبه 21 ثور

 

کابل باختر/ 21/ ثور

شماری از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش های رادرباره رویداد های جاری کشور و منطقه را نشر کرده اند.

آرمان ملی در برگ نخست از قول جنرال ایوب سالنگی فرمانده پولیس کابل نوشته که کار ادارات کشفی مواد مخدر کابل قابل قبول نیست.

این روزنامه همچنان درهمین صفحه از قول حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان عنوان كرده که امریکا 9 پایگاه نظامی درافغانستان می خواهد . این روز نامه در پیوند به این موضوع از قول قصر سفید عنوان کرده که درافغانستان پایگاه نظامی دایمی نمی خواهیم .

 به نوشته این روزنامه ، امریکا درواکنش به اظهارات گذشته رییس جمهور حامدکرزی اعلام نمودکه پایگاه های نظامی دایمی درافغانستان نمی خواهد.

 رییس جمهورکرزی که روز پنجشنبه درمراسم 80 مین سالگرد دانشگاه کابل صحبت میکرد گفت که با امریکا در مورد سند امنیتی گفتگو جریان دارد و این کشور 9 پایگاه نظامی در سند امنیتی از افغانستان خواسته است.

 به گفته وی این پایگاه ها را درجلال آباد ، بگرام ، مزارشریف ، کابل ، گردیز ، قندهار ، هلمند و درولسوالی شیندند هرات می خواهد، اما جی کارنی سخنگوی قصر سفید درواشنگتن می گوید که کشورش پایگاه نظامی دایمی درافغانستان نمی خواهد .

 آرمان ملی سرمقاله ای شماره امروزی را زیر عنوان ، پیشنهاد آرمان ملی به اعضای متعهد شورای ملی نوشته و نیز درهمین صفحه از قول ولسوال برگمتال آورده است : طالبان خارجی برای حمله گسترده آماده گی میگیرند.

 به همین ترتیب این روزنامه در برگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است.

اما روز نامه هشت صبح نوشته است، مادر قاسم شهادت پسرش را به رییس جمهور تبریک گفت، انگلا مرکل صدراعظم المان همراه با وزیر دفاع این کشور برای دیدار با سربازان المانی و مقامات دولت افغانستان ، بدون اعلام قبلی وارد مزارشریف شد، کار بازسازی چاه های گاز جوزجان آغاز شد و والی نام نهاد طالبان در فاریاب کشته شد، از حمله مطالبی می باشد که این روزنامه درصفحه اول به آن توجه کرده است .

به همین گونه روزنامه نسل 3 دربرگ نخست عنوان کرده که دانشگاه افغانستان نیازمند تحول ساختاری میباشد به نوشته این روز نامه رییس جمهور کرزی درمراسمی که دردانشگاه کابل برگزار شده بود از ضعف علمی و فرهنگی درافغانستان سخن به میان آورد . بدون شک افغانستان از نظر علمی و فرهنگی در سطح پائین قراردارد . اما مساله این جاست که طی یازده سال گذشته چرا به ایجاد تحول در ساختار دانشگاه های افغانستان توجه نشد.

 نویسنده، مطلب را به همینگونه ادامه داده و در صفحه دوم مطلبی را زیر عنوان ، جایگاه تعلیم و تربیت در اسلام نشر کرده است.

 این روزنامه نیز به سفر صدراعظم المان به افغانستان توجه کرده مطلبی را در صفحه سوم شماره امروزی به چاپ رسانیده است اما روزنامه ماندگار دربرگ نخست زیر عنوان ، برائت دادن خود به قیمت کتمان حقایق وزیر معارف یا رییس گشتاپو ؟ نوشته : تهدید و خشونت لفظی دربرابر دانش آموزان ، یک برخورد طالبانی است ، وردک حتماً می داند که معارف چای ترس و وحشت نیست . کودکی که مسموم شده ، درهرصورت حق به جانب است . اگر ازیک طرف ، گروه های افراطی با پاشیدن سم در هوا و یا آب آشامیدنی ، او را مسموم میکنند ، وردک از سوی دیگر با تهدید و ترساندن او را دچار سرخورده گی و اضطراب میسازد و این دقیقاً رفتار دیکتاتورانه یی است که تنها ازگشتاپو آن را میتواند انتظار داشت ، نه یک وزیر معارف .

 ماندگار درمطلب دیگر زیر عنوان ، هشدار کرزی به پاکستان: " تازه جوان " خود را اصلاح کن : نوشته رییس جمهورکرزی به حکومت و نظامیان پاکستان هشدار داده است که خود را اصلاح بسازند.

کرزی که روز پنجشنبه در هشتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه کابل صحبت کرد ، همچنان گفت که پس از این پاکستان نباید افغانستان را به عنوان یک کشور ضعیف ، بل که به حیث یک هسته قوی درمنطقه بنگرد.

رییس جمهور افغانستان یک باردیگر به تنش روابط افغانستان و پاکستان برسر مساله خط مرزی دیورند اشاره کرده و گفت افغانستان حاضر نیست خط دیورند را به رسمیت بشناسد او گفت : " در ده سال گذشته افغانستان تلاش کرده که رابطه متمدنانه با کشور پاکستان داشته باشد و اکنون نیز اعلام میکنیم که پاکستان : میخواهیم با تو دوستی کنیم و روابط متقابل داشته باشیم ."

این روزنامه همچنان از قول نخست وزیر المان درکندز عنوان کرده که پس از 2014 نیز به تعهد نظامی مان درافغانستان پایبندیم .

به همن ترتیب روزنامه های انصاف ، سخن جدید و دیگران درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا