سیاست

پاکستانی ها : صلاحیت نداریم تائید امریکا را بگیرید

کابل باختر/ 11/ جدی
با آنکه از اعلام خبررهایی ملا عبدالغنی برادر فرد شماره دو در گروه طالبان افغان چند ماه میگذرد مگر او تاکنون نتوانسته آزادی های مدنی خود را دریابد حتا اجازه دیدار با اعضای خانواده و یا همفکران خود را ندارد.
عبدالغنی برادر درسال 2010 میلادی زمانیکه از شهر کراچی پاکستان خارج میشد، ازسوی افراد کوماندوی امریکا و پاکستان گرفتارشد و دریک زندان خاص نظامی نگهداری میشد .
اخباری وجود دارد که ملا برادریکی از چهره های طرفدار صلح درمیان رهبری طالبان بوده ودرست زمانی گرفتار شد که میخواست با مقامات دولت افغانستان وارد تماس و گفتگو شود.
آگاهان امور درافغانستان گرفتاری ملا عبدالغنی برادر را یک حرکت سبوتاژگرانه علیۀ پروسۀ صلح درافغانستان دانستند، او قبل ازاینکه گرفتارشود فرد شماره دو طالبان و از جمله چهارنفر بود که این گروه را درسال 1994 تاسیس کردند.
با آنکه مقام های دولت افغانستان تاکنون هیچگاهی ازروابط و تماس های شان با ملا عمر چیزی نگفته اند مگر دولت افغانستان در هر نشست با مقام های پاکستانی بررهایی این عضو ارشد گروه طالبان پافشاری نموده ووی را یک چهرۀ تاثیر پذیر برپروسه صلح خوانده اند.
سرانجام تلاش های دولت افغانستان نتیجه داد و دولت پاکستان دراواخر ماه سنبله سالجاری آزادی ملا عبدالغنی را اعلام داشت.
نواز شریف صدراعظم پاکستان رهایی او را یک حرکت حُسن نیت از سوی حکومت آنکشور غرض کمک با روند صلح درافغانستان دانست.
با آنکه از آزادی ملا عبدالغنی برادرنزدیک به چهار ماه میگذرد او در محضر عام ظاهر نشده با خانواده و همفکران خود تماس نداشته و تنها یک بارهیئت از شورای عالی صلح که به پاکستان سفر نموده توانسته با وی دیدار کند مگر بیماری که عاید حال ملا عبدالغنی بود باعث شد تا این ملاقات طویل و فراگیر نباشد .
ازطرف دیگر برخی منابع خارجی و رسانه های بیرونی منجمله بی بی سی گفته بود که ملا عبدالغنی هنگام که درزندان بود دچار ناراحتی عصبی ، فشار خون بلند و مرض شکر شده است . این منابع ملا عبدالغنی را شخص علیل و ناتوان معرفی داشته اند.
با این همه دولت افغانستان تاکید دارد که ملا عبدالغنی به مفهوم حقیقی آن آزاد گردد تا بتوان از امکانات او درآوردن صلح و تسریع روند گفتگو با طالبان استفاده کرد برخی منابع گفته اند که آزادی ملا برادر یک حرف ظاهری است و هنوزهم از سوی استخبارات پاکستان تحت نظر است و بدون موافقه و نظر استخبارات پاکستان ملا عبدالغنی نمیتواند برنامه ریزی کند و یا باکسی ملاقات نماید.
چنانچه سخنگوی رییس جمهوری در تازه ترین اظهاراتش در رابطه به ملا عبدالغنی گفته " ما موضوع رهایی ملا برادر را با مقام های پاکستانی مطرح ساختیم و پاسخ آنها این بودکه ملا برادر دریک عملیات مشترک با امریکا توقیف شده و برای رهایی کامل او تائید امریکا حتمی است ."
ازاین گفته ها چنین برمیاید که پاکستان و امریکا درقبال افغانستان دریک خط فکری قراردارند و آن دو بدون مشوره هم ، هیچ کاری را انجام نمیدهند پس این حرف دقیق است که کلید صلح افغانستان دردست امریکا و پاکستان است  و این دوکشور در رابطه به افغانستان دیدگاۀ مشترک دارند و در وجود نا امنی و بی ثباتی افغانستان منافع خود را تعقیب میکنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا