تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۱۰ اسد / باختر
صلح پایدار زمانی به وجود می آید که به عوامل داخلی و بیرونی بحران جنگ و صلح افغانستان رسیدگی کامل شود.
مبصر آژانس باختر می نگارد؛ تجربه ثابت کرده است که تنها عوامل و انگیزه های داخلی و عکس آن نمی تواند ، باعث بحران و بی ثباتی در کشور شود‌، این عوامل داخلی و بیرونی است که با هم یک جا جامعه و کشور را دچار بحران می کند، در این میان نباید فراموش کرد در هر مرحله گذار از جنگ و خشونت اگر به عوامل و یا آنچه  که در بالا گفته شد درنگ نشود برآیند آن موقتی و ناپایدار خواهد بود.
بیشترین کارشناسان، تحلیلگران و سیاست ورزان روند صلح و جنگ در افغانستان را مغلق و پیچیده تر از آن عنوان می کنند که گفته می شود و دلیل آن را نیز به چند پهلو بودن بحران موجود نسبت می دهند. به پندار بسیاری اگر به هر پهلو و تکۀ آن بدون تعمق و تحلیل و برداشت ریشه یی از آن دست زده شود، فرجام آن میمون نیست.
مبرهن بر آن نظام موجود در افغانستان بیشتر با احتیاط در روند صلح و مذاکرات میان افغانان عمل می کند‌ و در کنار آن از هر حرکتی استقبال می کند که پایان منطقی داشته باشد.
تجارب کشورهایی که از مرحله بحران عبور کرده اند و شتاب زده بدون تامل به توافق خبرساز دست یافته اند نشان داده است برآیند آن پایدار نبوده است.
دلیل جنگ افغانستان را همه می دانند، عوامل بیرونی و درونی آن روشن است، بازیگران متعدد راهکارهای متفاوت در پی تامین منافع منطقه یی خود اند و هر کدام تلاش می کنند با عمق راهکار های منطقه یی که دارند از آب گل آلود ماهی مراد گیرند.
به این دلیل است که نظام سعی می کند و تلاش دارد در هر صلح و تفاهم منافع علیای مردم افغانستان مطمع نظر باشد.
نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا