تبصره و مرور بر مطبوعات

فراز و فرود های رسانه ها در بامیان

بامیان باختر 13 ثور
وضعیت رسانه ها در بامیان طی چهارده سال اخیر  به بررسی  گرفته ومصاحبه ای  را باسیداحمد حسین احمد پور آمر اطلاعات وفرهنگ ولایت بامیان  انجام  داده و در نخست پیرامون قدیمی ترین نشریه  چاپی، رادیو و تلویزیون در بامیان پرسان کردیم ؟
ج – بعد از شکست طالبان  وبه وجود آمدن حکومت موقت نشریه های چاپی که دربامیان  نشرات داشت نشریه سیمای بامیان که از آدرس  ریاست اطلاعات وفرهنگ  با مسوولیت  سیدعوضی رضائی است، میباشد  وبعد از آن نشریه چاپی زیادی به وجود آمده وهمچنان  رادیو بامیان به مسوولیت علی عرفانی از جمله  اولین رادیو محلی بامیان است ، فعلا سه دستگاه  رادیو خصوصی ورادیو تلویزیون ملی فعالیت در این ولایت دارد.
س- درآن زمان  وضعیت نشراتی واطلاع رسانی در بامیان  چه گونه بود ج – اطلاع رسانی وتبادل معلومات تا سالهای 1378 چندان  خوب نبود  مقامات محلی بایمان  از دادن بعضی معلومات خود داری  می کردند  وخود را پاسخ گو در مقابل  خبرنگاران احساس نمیگردند  وهمچنان بنابر مشکلات زیاد حضور نشریه هایمحلی هم کم رنگ بود ، واز  سال 1387 الی 1391 را میتوان دوران شگوفائی نشریه های محلی  بامیان عنوان نمود در این سالها هم نشریه های زیادی  به وجود آمد وهم حکومت  محلی رابطه نیک را با رسانه ها ، خبرنگاران برقرار نموده اند ، در سال های اخیر  تعداد زیادی  از نشریه  های چاپی نتوانست  که به نشرات شان ادامه  بدهد واما برخی متوقف  شده اند  . ولی  خبرنگاران  توانست  مناسبات نیک شانرا با ح کومت حفظ کنند وحکومت  درراستای  اطلاع رسانی وارائه معلومات  با خبرنگاران همکار بوده اند، وسالهای 1392 الی 1393 را میتوان  دوران افول رسانه ها  واطلاع رسانی در بامیان  عنوان نمود . دراین سالها نشریه های چاپی به صورت  چشمگیر از فعالیت  نشراتی با زمانده اند وهم حکومت محلی برخورد شان با خبرنگاران ورسانه گران خوب  نبود که طی همین دو سال  بیشترین  شکایت  خبرنگاران  از مقامات  محلی با میان ثبت شده است که این شکایت شامل برخورد های ثلیقه یی ودوگانه یی حکومت  ، تهدید خبرنگاران از طرف بعضی افراد به مقامات  دولتی وعدم  ارائه معلومات برای خبر نگاران است .
س- دلایل عمده که نشریه های چاپی متوقف شد چه است ؟
ج – دلایل  زیاد است از جمله نبود بودجه ، نبود مطبعه ، نبود برق و انترنت .
س- درطول  این سالها  از نظر کمیت وکیفیت  رسانه های محلی  بامیان چه گونه بوده است ؟
ج- رسانه های تصویری  یک تلویزیون ملی  فعال بوده چه از نظر کیفیت در طول این سالها  نشرات  معیاری  نداشته ونشرات آن نسبتاً خراب  بود  رسانه های صوتی  درمجموع چهار دستگاه  رادیو محلی در بامیان  داریم  که نشرات این رادیو ها نسبتا خوب است نشریه  های چاپی که نزدیک به بیست نشریه  چاپی در بامیان  فعالیت داشته اند ، از نظر کمیت وکیفیت  نشراتی نسبتا خوب بوده است  که متاسفانه فعلا حدود  پنج عنوان نشریه  چاپی به  صورت دو هفته نامه و یا  ماهنامه فعالیت نشراتی  دارند ، بقیه ازفعالیت بازمانده است .
کتاب محلات وجراید که از آدرس  بامیان تا اکنون نشر گردیده به صورت کل از نگاه  محتوا کمیت وکیفیت از  نگاه  ارزش واملا وانشا چه گونه بوده است ؟
ج- متاسفانه اغلاط املائی  وانشائی دامنگیر  اکثریت  نشریه  های چاپی دربامیان میباشد این موضوع دقت بیشتر  می خواهد  حداقل  مشکلات نوشتاری  را باید رفع کنیم .
حتی کتابهایی  که از آدرس  های خیلی  معتبر مثل پوهنتون بامیان  نشر شده  با این مشکلات دست و گریبان است ورفع نواقص نوشتاری ، املائی وانشائی نیازمند دقت است .
س- نشرات رسانه های بامیان سرتاسری است یا خیر ؟
ج- رادیوها  وتلویزیون ملی بامیان  فقط مرکز بامیان را تحت پوشش نشراتی دارند وبعضی  نشریه های چاپی به ولسوالی ها  نشر و توزیع میگردد . متاسفانه مردم که در قریه های دور دست زنده گی می کنند حد اکثر  شان از نشرات  رادیو ورادیو تلویزیون ملی بامیان  محروم  بوده حتی برک های نشریه  های چاپی هم به آنها نمیرسد.
س- تا به حال  ادارات  اطلاعات وفرهنگ بامیان  به خاطر  حمایت از رسانه های آزاد و خبرنگاران  چه کارهائی را انجام  داده اند ؟
ج- اداره اطلاعات وفرهنگ بامیان حمایت از خبرنگاران ورسانه ها را بخشی از مسوولیت های خود میدانند در راستای اطلاع رسانی همیشه کوشش کرده تا ا طلاعات ازطریق رسانه ها به صورت دقیق  ، سریع وبه موقع به مردم  برسد. ما جلسات منظم  خو د را با  مسوولین  رسانه ها  وخبرنگاران به صورت مداوم داریم. درقسمت بیرون رفت از مشکلات کار رسانه ئی تلاش کردیم وهمچنان  برای سهولت کار خبرنگاران جلسات متعدد با خبرنگاران  ومقامات محلی بامیان  داشتیم که طی سال های اخیر به خاطر  هماهنگی بیشتر و حمایت ازخبرنگاران آمریت اطلاعات وفرهنگ کتاب ثبت وراجستر خبرنگاران ، کتاب ثبت خشونت علیه خبرنگاران وهمچنان کارت هویت برای خبرنگاران را تهیه کرده وبه خاطر اینکه  از تمام  خبرنگاران آماردقیق داشته  باشیم و در صورت بروز مشکلات همکاری کنیم باید گفت که حد اکثر خبرنگاران نزد این ریاست  ثبت و راجستر شده و کارت شناسایی اخذکرده اند ، برعلاوه اینکه کارت مشخص رسانه ئی  مربوط خویش را دارند کارت اطلاعات وفرهنگ  نزد ایشان است به خاطر  اینکه از اهمیت بهتر بر خور دار  باشند این موضوع را با بخش  های امنیتی نیز شریک ساختیم که با خبرنگاران واهل رسانه در بامیان  همکاری  صورت گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا