تبصره و مرور بر مطبوعات

پیامد سفر مشاور امنیت ملی پاکستان به افغانستان !

تبصره
کابل باختر ۲۷ خود
حل مشکلات جاری منطقه یی تنها وتنها د رهمکاری وهمگرایی  نهفته است ونبایدفرصت  های جاری  را دراین خصوص از دست داد .
مفسر آژانس باختر  مینگارد :‌ روابط میان  کابل واسلام آباد  به دلیل  حمایت  و میزبانی  پاکستان از گروه های هراس  افگن ٬ یک رابطه پرتنش ودچار مشکل است مگر دولت افغانستان همچنان بر حل این مشکلات از مجرای سیاسی  وتن دادن به واقعیت  های موجود تاکید  داشته  رفاه و آسایش منطقه یی  را وابسته  به همکاری وهمگرایی  میداند واز هر اقدام  ٬حرکت وبرنامه  که بتواند گره یی از مشکلات موجود  را باز نماید  استقبال می نماید .
دروجود  چنین نیت ٬دیدگاه واندیشه  است که کابل  روز  گذشته  از مشاور امنیت  ملی پاکستان  میزبانی کرد.
ناصرجنجوعه مشاور امنیت ملی پاکستان روز گذشته  به کابل آمد  و با رهبران حکومت وحدت ملی  ملاقات  و گفتگوهای را انجام داد .
پیشنهاد صلح  دولت  افغانستان  به طالبان ٬چگونگی مذاکره همه جانبه  افغانستان  با دولت  پاکستان ٬همکاری های منطقه یی ْ ٬جلو گیری  از فعالیت  های تروریستی  واقتصاد جرمی مسایل مورد بحث دوطرف را تشکیل میداد .
دراین  ملاقات  مشاور امنیت  ملی پاکستان حمایت  کشوراش را از پروسه صلح  در افغانستان تکرار کرد  بازهم وعده های را در خصوص همکاری  با دولت  افغانستان سپرد .
به باور آگاهان سیاسی  افغان ٬اکثری مسایل  که روزگذشته  درگفتگو های این مقام پاکستانی  با مقامات  افغان مطرح شد  مسایل تکراری بوده است  یعنی  همکاری پاکستان با پروسه  صلح افغانستان ، همکاری پاکستان با دولت  افغانستان ٬تشویق گروه طالبان به مذاکرات صلح … مسایل بوده که  پاکستانی ها همیشه  آن را مطرح  کرده اند  مگر خود کمتر به آن عمل نمود ه اند 
سفر مشاور امنیت ملی  پاکستان به افغانستان  و آماده گی  این کشور  برای همکاری  بادولت  افغانستان  درعرصه های گونا گون درست زمانی  صورت میگیرد  که پاکستان همچنان بر بخش های شرقی افغانستان راکت پراگنی می نماید ٬ عملاً در  کار تجارت و ترانزیت ٬بارزگان افغان مشکلات ایجاد مینماید  ٬حصارکشی  و ایجاد تاسیسات در نوار مرزغیر رسمی دو کشور را ادامه  میدهد  ٬ همچنان میزبان رهبران طالبان است  و دیپلومات  های این کشور همچنان  لفاظی وبازی های چندگانه سیاسی شان را ادامه  میدهند .
این آگاهان میگویند با بی باوری  و بی اعتمادی  که در روابط کابل با اسلام آباد وجود دارد و با درنظر داشت این که ٬ پاکستان همیشه  حرف داشته  و هیچگاهی  عمل نکرد ه مشکل است  سفر اخیر مشاورامنیت ملی پاکستان را اززاویه  مثبت نگاه کرد.
امروز پاکستان از هرفرصت وامکانی برای مقاصد خود استفاده میکند اگرطالب داعش است ویا گروه های  دیگر را افزار ساخته و برای منافع خودکار میکند  روی این دلیل  است  که افغانها ٬ طالبان را تا آنکه  یک گروه  افغان محاسبه نماید  ٬ اعمال بیگانه میداند  و تاکید بر مذاکره  مستقیم  با دولت پاکستان دارند یعنی  مذاکره  دولت با دولت .
دولتمردان افغان با مقامات  پاکستانی حرف صریح داشته ودارند  اگردرجریان ملاقات رئیس جمهور غنی  با مشاور امنیت  ملی پاکستان ٬مساله دعوت از نخست  وزیر پاکستان مطرح میگردد این هم میتواند بخشی از برنامه  دولت  افغانستان درمنطق مذاکره  دولت  با دولت باشد . آنچه مهم است  این است  که دولتمردان پاکستان ٬سیاسیون وبه خصوص افراد ماجراجو درارتش ٬ استخبارات آنکشور باید بدانند  که زمان در تغییر است  دیگرالفاظ شیرین  دیپلوما تیک نمیتواند برای  مردم  جنگ زده افغانستان و جامعه جهانی مصونیت و امید بخشد عمل وتن دادن به وضعیت موجود است  که میتواند پاکستان را از انزوا نجات دهد  نه بازی های سیاسی  و چند گانه .
تحلیل سیاسی .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا