تبصره و مرور بر مطبوعات

سیاسیون باید مسوولانه حرف بزنند

کابل  باختر  ۱۹ جدی
موجودیت رهبران گروه های هراس افگن به شمول (طالب وداعش) در پاکستان یک حرف تثبیت شده ویک واقعیت است که به هیچ عنوان از آن نمیتوان انکار ویا آن را کتمان نمود.
مفسرآژانس باختر مینگارد: موجودیت رهبران گروه های هراس افگن در پاکستان یک امر تثبیت شده است واقعیت است که همه برآن پی برده اند مگر با تاسف در روز های اخیر برخی چهره های روحانی وبا نفوذ مذهبی گفته اند که گویا رهبری گروه طالبان در پاکستان نه بل در افغانستان بسر مبیرند که این گونه گفته ها قلوب مردم رنجدیده افغان را که سالها از فعالیت های هراس افگنان طالبان که از آنها در پاکستان  خوب میزبانی شده است رنج وآلام بی شماری را متحمل شده اند، جریحه دار ساخته است.
اگر امروز کدام بزرگ مذهبی ویا رهبر سیاسی ادعا میکند که رهبران طالبان در افغانستان است پس شورای کویته ویا شورای پشاور طالبان کدام آدرس ها اند که طالبان را رهبری میکند وبرای آنها برنامه میدهند. ایا کویته وپشاور در جغرافیایی فعلی افغانستان است یا پاکستان؟.
اگر این ادعا وجود دارد که رهبری طالبان در افغانستان است ملا عمر در کجا کشته شد، ملا اختر منصور با پاسپورت کدام کشور از پاکستان به ایران رفته بودو هنگام باز گشت در کجا کشته شد.؟
از طرف دیگر این تنها دولت ،فعالان سیاسی ومردم افغانستان نیستند که با اسنادواستدلال از موجودیت رهبران طالبان در پاکستان سخن میگویند.
دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا چرا کمک های امریکا را با پاکستان قطع کرد. دلیل عمده آن  موجودیت لانه های گروه های ترورستی در پاکستان بود.
به تازگی استخبارت کشورهای سعودی وقطر اعلام داشتند که آنها به در خواست مقامات ونظامیان پاکستان از طالبان در آنکشور حمایت کردند وبرای این گروه امکانات مالی ولوژستکی مساعد ساختنداگر حرف از موجودیت رهبری طالبان در افغانستان است، آنانیکه چنین ادعا میکند پس چرا آدرس ومحل زندگی ملاهبت الله را واضح نمی سازند. حرف درست و واقعیت این است که ملا هبت الله در پاکستان زندگی میکند و آی اس آی محل زندگی او وخانواده اش را تغییر میدهد. این حرف یک افغان نیست بل مقامات استخباراتی پاکستان خود به آن اعتراف کرده اند.
اگرحرف ازموجودیت رهبران طالبان درافغانستان است چرا یک عضو استخبارات پاکستان با عارض شدن در یک محکمه شهر لاهور صریحا مطرح نمود که استخبارت نظامی کشورش ازفعالیت های ترورستان در افغانستان، هندوازبکستان حمایت میکنند.
اگر حرف از موجودیت رهبران طالبان در افغانستان است چرا زندگی وفعالیت سراج الدین حقانی سردسته شبکه حقانی برای پاکستان درد سر ساز شده است زیرا افغانستان، امریکا و غرب با اسنادو شواهد حضور او را در پاکستان تثبیت کرده اند.
دلایل زیادی وجود دارد که نشان میدهد رهبران طالبان در پاکستان است پس نباید غلط گفت وبه بیراهه رفت و با این گونه گفته ها دشمنان افغانستان را برائت داد وقلوب مردم داغدیده افغانستان را متاثر ساخت.
باید هر حرف حرکت وعمل یک رهبر سیاسی که ادعا بلندی مردم دوستی، وطن دوستی را مطرح میکند باید دقیق  و مسولانه باشد نه انکه حرف های خلاف منافع ملی گفت وبا این گونه گفته ها تعبیر های زیادی را متوجه خود ساخت. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا