تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره // ازدیادتلفات ملکی از دید یونیما ! راه بیرون رفت چه است ؟

کابل باختر/ 27/ سرطان
گزارش تازه سازمان ملل متحد حکایه از ازدیاد پانزده درصدی تلفات ملکی درافغانستان دارد، گزارش که رنج های مردم افغانستان را بیان میکند مگر برای بیرون رفت ازاین درد و رنج چیزی گفته نشده است.
مفسر آژانس باختر مینگارد : یونیما یا دفتر سیاسی ملل متحد درافغانستان دریک گزارش تازه از ازدیاد تلفات ملکی در منازعات جنگی ووقایع تروریستی دراین کشور سخن گفته است.
دراین گزارش گفته شده که از اول جنوری سالجاری عیسوی تا 30 جون، 1662 نفر درافغانستان حین منازعات جنگی ووقایع تروریستی جان باخته اند تلفات زنان و اطفال ارقام درشت دراین گزارش دارد.
درگزارش از رفتار خشن وغیرانسانی طالبان وگروه های تروریستی دیگر سخن گفته شده که آمار تلفات ملکی را دراین کشور بیشتر ساخته است.
طالبان با انجام حملات پیچیده تروریستی ، ماین گذاری ها ، حمله بر مناطق مسکونی و سپرساختن مردم، عامل عمده در بروز تلفات ملکی معرفی شده اند نیروهای افغان نیز دریک حدی عامل بروز تلفات ملکی دانسته شده اند.
مردم افغانستان از گزارش تازه سازمان ملل متحد و این که تلفات ملکی در افغانستان در شش ماه اول سالجاری عیسوی پانزده درصد اضافه از سال گذشته است آگاه شدند آنچه را یونیما بیان داشته یک واقعیت تلخ درجامعه افغانی است مگر نمیتواند ازدرد و رنج مردم بکاهد چنانچه یونیما خود میگوید ( این گزارش هرگز نمیتواند رنج های انسانی مردم افغانستان را بیان کند.)
اگربه انکشافات امنیتی و نظامی درافغانستان نگاه کنیم و نسبت به آن برخورد منصفانه داشته باشیم تلفات افرادملکی یک معضل کلان برای دولتمردان افغان است آنها به این عقیده اند که اگر یک فرد افغان چه دراین طرف وچه درصف مخالفان مسلح کشته میشود افغان است که رنج و پیامد آن برای جامعه افغانی باقی میماند روی همین دلیل نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان در هرعمل و حرکت نظامی با حوصله مندی کار مینمایند تا از بروز تلفات بر افراد ملکی جلوگیری شود حتا با تاخیر انداختن و انصراف از برخی عملیات ها درصدد آن برمیاید تا از متضررشدن مردم جلوگیری کند.
مگر آنچه در این گزارش قابل بحث است و یونیما خود به آن اعتراف میکند حملات پیچیده ، رفتار خشن و غیر انسانی گروه های تروریستی است که کور کورانه مردم را میکشند و باعث ازدیاد آمار تلفات ملکی میشوند این گروه از پیشرفته ترین تکنالوژی ، تکتیک و مواد انفجاری درحملات تروریستی شان استفاده میکنند.
مواد که در همچو حملات به کار برده میشود ازنوع پیشرفته ان است که تنها دولت ها آن را دراختیار دارند .
ملل متحد تنها گزارش میدهد درحالیکه انتظار وتوقع مردم افغانستان از این سازمان به عنوان یک سازمان معتبر و با اعتبار جهانی این است که در برابر گروه های تروریستی وکشورهای حامی آنان نیز دست به اقدام بزند . فراموش نشود که این سازمان بسا از میثاق ها وکنوانسیون های تصویب شده را دراختیار داردکه مجازات و تنبه سازمان های تروریستی وکشورهای حامی آن را بیان میدارد چرا سازمان ملل متحد ازاین امکانات استفاده نمیکند ، گزارش چه دردی را دوا میکند درحالیکه رنج و درد مردم افغانستان همچنان پا برجاست.
مردم افغانستان به این باور اندکه مشکلات درکشور شان سخت، مگر گپ ها آسان و زود گذراست باید دراین گونه گزارش ها ، راه های بیرون رفت وحل مشکلات نیز نشانی گردد .ختم/ تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا