تبصره و مرور بر مطبوعات

تغییرات اقلیمی درافغانستان معضل که باید کنترول شود

کابل باختر/ 19/ میزان
افغانستان از لحاظ تغییرات اقلیمی و آلودگی محیط زیست یکی از آسیب ترین کشورهای جهان است و اگر برای بهبود وضعیت چاره سنجی نشود تغییرات اقلیمی برای این کشور فاجعه بارخواهد بود.
مفسر آژانس باختر مینگارد : بررسی های تازه حکومت افغانستان نشان میدهد که این کشور با تغییرات جدی اقلیم و آلودگی هوا مواجه بوده  و این نگرانی تا حدی است که معاون رییس جمهور تغییرات اقلیمی درکشور را خطر ناکتراز فعالیت های هراس افگنان میداند.
اگر به وضعیت اقلیمی درافغانستان توجه کنیم طی سالهای اخیر این کشور شاهد تغییرات جدی اقلیم و محیط زیست است و درکنار برخی موضوعات طبیعی ، باشنده گان این کشور نیزدر گسترش این معضل نقش داشته اند.
چهل سال جنگ و بی قانونی در کشور، حکومت منطق و قانون دربسیاری از محلات جایش را به زورگویی ها تبدیل نموده است و  دراثر چنین زورگوی ها منابع طبیعی نیز آسیب می بینند .
قطع ظلمانه جنگل ها درکشور ، نابودی اراضی زراعتی و توسعه غیر معیاری شهر ها ، عوامل عمده در امر فرسایش خاک و صحرا گرایی درافغانستان است . درکنار این مسایل خشکسالی های مداوم وگرمایش زمین که زاده تولید گاز های گلخانه یی بوده نیز برمتاثر ساختن افغانستان نقش داشته است با آنکه افغانستان درتولید چنین گاز ها نقش چندانی ندارد مگر از گسترش تولید این گاز ها درسطح جهان متضرر شده است.
دانشگاه نوتردام امریکا درتازه ترین تحقیقات خود دررابطه به گرمایش زمین درجهان افغانستان را آسیب پذیر ترین کشور آسیایی و درسطح جهان چهاردهمین کشور آسیب پذیر معرفی داشته است.
  آب شدن یخچال ها درکشور که درگام اول باعث سرازیرشدن سیلاب و دردراز مدت باعث خشکسالی میشود خطر فرسایش زمین و صحرا گرایی را درافغانستان بیشتر ساخته است، وزراعت و دام داری را صدمه رسانیده است .
درحالیکه افغانستان کشوریست که شدیداً به زراعت وابسته بوده و کشاورزی مستقل 70 درصد جمیعت این کشور را تشکیل میدهد پس در چنین یک وضعیت که حرف  از گرمایش زمین است و افغانستان هم در زمره آسیب پذیرترین کشور ها معرفی میشود وضعیت چگونه تعریف خواهد شد.؟
وضعیت ناهنجار کنونی افغانستان از لحاظ اقلیم ،آب و هوا ، همگام با هراس افگنی ، ظرفیت ها و فرصت ها رادرافغانستان نابود میکند مگر آنکه حکومت و نهادهای مسوول در هماهنگی با مردم پیامدهای زشت و ناگوار تغییرات اقلیمی را درک کنند و دربرابر آن ایستادگی نمایند.
ختم/ تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا