تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره / واکسین پولیو ، برنامه که باید با دید عاطفی و ملی دنبال گردد

کابل باختر/ 4/ اسد
درحالیکه صحت ، سلامتی و ایجاد یک جامعه صحتمند جز تعهدات اخلاقی هرافغان است . پس باید همه برای نجات برنامه واکسین پولیو از سیاسی شدن بسیج شده و به این ترتیب آینده وسلامتی ذهنی وروانی اطفال و کودکان خود را تضمین کنیم .
مفسر آژانس باختر مینگارد : حفظ سلامتی و ایجاد یک آینده زیبا برای اطفال و کودکان کشور یک بحث اساسی و یک تعهد بلند اخلاقی برای هر افغان است و این مکلفیت اخلاقی و دینی ما است که برای رسیدن به چنین یک ایده و آرمان با هم بسیج شویم .
دراین میان چگونگی تطبیق برنامه های واکسین پولیو یک بحث محوری است ، پولیو مرض که ویروس آن  تنها در افغانستان و دوکشور دیگر جهان درحال گردش است ، صحت وسلامتی اطفال وکودکان این سه کشور وسلامتی روانی آنها را به چالش کشیده است . افغانستان درکنار همسایه جنوبی خود پاکستان و کشور افریقایی نایجریا ، شاهد موجودیت ویروس وحشی پولیو اند.
این که درنایجریا به چه دلیلی این ویروس ریشه کن نگردیده یک بحث جداگانه است مگر درافغانستان و پاکستان دوکشور هم مرز ، دلایل موجودیت این ویروس مشابهت های زیادی با هم دارد . درگام نخست ادامه نا امنی و در ساحات جنوبی افغانستان وساحات شمالی پاکستان است گروه طالبان و داعشی ها که در هر دو طرف خط مرزی فعال اند نسبت به واکسین پولیو دید سیاسی و در حالات هم یک دید امتیاز طلبانه دارند.
درافغانستان طی سال گذشته عیسوی چندین واقعه مثبت پولیو ثبت گردیده و ولایات های شرقی ، جنوبی کشور شاهد وقایع مثبت پولیو بوده اند طالبان و داعشی ها در برخی از مناطق کشور چون کندهار ، ننگرهار ، کندز … مانع تطبیق این برنامه شده اند آنها برای این کار شان دلایل متعددی میاورند . دردور اخیر برنامه واکسین پولیو آنها از واکسین شدن اضافه از پنجهزار طفل در سه ولسوالی ولایت ننگرهار جلوگیری کردند قبلاً این گروه درساحات مربوط به ولسوالی بولدک کندهار ، چهار ولسوالی درکندز ، بخش های از کنر ، هلمند مانع تطبیق این برنامه شدند داعش هم در ولایت غور مانع عملی شدن واکسین پولیو شد ، و باری هم طالبان درغوروکندز دربدل تطبیق برنامه پولیو از دولت خواستار دریافت پول شده بودند.
طالبان بعد از آن نسبت به پولیو دیددشمنانه پیداکردند که محل زندگی اسامه رهبر القاعده در ایبت آباد پاکستان دریک برنامه ساختگی پولیو تثبیت شد و بالاخره اسامه ازسوی کوماندو های امریکایی کشته شد.
این که نظامیان امریکایی با اسامه چه کردند نباید تاوان و خساره  آنرا اطفال افغان بپردازند و نباید زندگی و حیات میلیون ها طفل در کشور ما که از اسامه و امریکا هیچ چیزی نمیدانند دچار دیدگاه سیاسی شده و با خطر مواجه گردد .
دراین جا بحث از سلامتی صحت و روان اطفال کشور است مسله که میتواند کاملاً عاطفی باشد. پس لازم است تا نسبت به این مساله با یک بینش افغانی ، اسلامی و انسانی نگاه کرد و بیشتر از این جان وسلامتی فرزندان خود را با خطر مواجه نسازیم . گروه های مخالف مسلح هم باید دراین خصوص مسوولیت پذیرباشند و به این معضل به عنوان یک معضل ملی و یک برنامه عاطفی نگاه کنند.
حالاکه دور دیگر از واکسین پولیو دربخش های از کشور آغازشده  نقش مردم به خصوص بزرگان قومی و روحانیون دربسیج افکار عامه ورفع چاش های موجود دربرابر برنامه واکسین پولیو ارزنده و قابل دقت است و به این ترتیب میتوان فرصت های تازه را برای تحقق این برنامه ملی ایجاد کرد و صحت اطفال و آینده سازمان کشور را تضمین نمود.
ختم/ تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا