تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات چاپی دولتی مورخ 22 سرطان 1392

کابل باختر 22 سرطان

 روزنامه اصلاح درصفحه نخست خود سخنرانی رادیويی حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان را به چاپ رسانده است .

دراین سخنرانی رئیس جمهور گفته است ماه رمضان ماه خیر وبرکت ،فضایل وعبادات است  ،خیررسانی وکمک بادیگران درهروقت وزمان یک عمل نیک است اما دستگیری ودلجویی نیازمندان درماه مبارک رمضان ناشی از ارشادات دینی وعواطف انسانی بوده ازخصايص وفضایل این ماه پرميمنت میباشد .

 همچنان  رئیس جمهور از تاجران وفروشنده گان نیز خواسته است تا با گرفتن مفاد مناسب از بالارفتن نرخ هاخصوصاً دراین ماه خیروبرکت جلوگیری نمایند .

 درهمین صفحه روزنامه اصلاح همچنان خبری از صحبت تلیفونی حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان با بزرگان خانواده های شهدای حادثه اخیر تروریستی درولایت هرات به چاپ رسانیده است .

دراین صحبت تیلفونی حامدکرزی تاثرعمیق ومراتب تسلیت خودرا به آنان ابراز کرد و نیز وعده هرنوع کمک را برایشان بیان نمود.

همچنان پیام رییس جمهور که به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان ایراد نموده نیز درهمین صفحه اصلاح به چاپ رسیده است.

درپیام حامد کرزی گفته است امروز متاسفانه مردم متدین ما یکبار دیگر درآتش جنگ نامقدس و مبهم می سوزند ، فرزندان شان از تعلیم محروم میشوند ، آبادی شان به ویرانه تبدیل میشود ، علما و بزرگان شان به قتل میرسند و مساجد شان ویران میگردد بدبختانه این اعمال ضد اسلامی تحت نام اسلام از جانب کسانی صورت میگیرد که در واقعیت بد نامی اسلام را میخواهند.

دراین پیام رییس جمهور به مناسبت فرارسیدن ماه پر میمنت رمضان المبارک یکبار دیگر بالای طالبان بخصوص آنعده طالبانی که خود را فرزندان این کشور می دانند و بادرد اسلام درد مند هستند ، صدا میکنم که به احترام این ماه مبارک راه صلح ، عطوفت و احسان را درپیش گیرند.

همچنان دراین روزنامه پیام هایی به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان ازجانب رییس مشرانوجرگه  ووزارت حج و اوقاف نیز به نشر رسیده است .

سرمقاله اصلاح زیر عنوان " ماه رمضان فرصتی برای خود سازی به چشم میخورد و نویسنده به ارزش ها و فضیلت های این ماه پر میمنت پرداخته است .

روزنامه انیس مطالبی را زیر این عنوان ها به نشر رسانده است .

 روسای محاکم گزارش میدهند ، اعضای مشرانوجرگه گفته های اخیر رییس کمیسیون مستقل انتخابات رابی مورد خواند ، بحث هیئت مختلط شورای ملی روی موارد اختلافی طرح قانون انتخابات ، موافقتنامه امنیتی با امریکاباید یک افغانستان واحد و قوی را تضمین کند.

وزارت امور داخله گزارش اخیر سازمان شفافیت بین المللی را مغشوش کننده خواند، حامدکرزی ماین گذاری درولایت هرات را که باعث کشته شدن زنان و اطفال گردید شدیداً تقبیح کرد ، نماینده سرمنشی ملل متحد خواستار خاتمه بخشیدن خشونت درافغانستان شد ، مردم نگرانی ها و امیدواری شان را در مورد امنیت بیان کردند ، قاسمیار اظهارات نماینده اروپابرای افغانستان را نظر شخصی وی دانست و بنای تاریخی ملا محمد جان شخصیت عرفانی در بلخ ترمیم شد به چشم میخورند.

در صفحات وسطی انیس علاوه به مطالب دینی ، اجتماعی و معلوماتی ، اظهارات ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور جلب توجه میکند که گفته است ، طالب منحیث یک عنصر مستقل اصلاً مطرح نیست .

 ایمل فیضی که با دویچه وله گفتگو کرده گفته است پاکستان درمذاکرات صلح باطالبان در قطر کاملاً دخیل است و امریکا می داندکه رهبری طالبان درکجاست ، بنابرین میتواند با استفاده از نفوذ خود ، رهبری طالبان را به مذاکره با شورای عالی صلح بکشاند.

سرمقاله انیس تحت عنوان کلید صلح درکجاست ، به چاپ رسیده است .

 روزنامه هیواد نیز به گزارش ها و اخباری پرداخته است که در دو روزنامه قبلی به چشم می خورند .

علاوه برآن اخبار و گزارشهایی دراین روزنامه زیراین عنوان ها  به چشم می خورند ، سازمان ملل متحد انفجار در هرات را به شدت تقبیح کرد ، دوازده افغان در ایران اعدام شدند ، ایران به مدیریت افغان ها از روندصلح حمایت میکند.

دردرگیری با طالبان و افراد حزب اسلامی نه طالب مسلح کشته شدند ، جنرال مشرف طالبان افغان را نیروی حمایت کننده قوای نظامی پاکستان می داند ، اولین نشست میان افغانستان و آلمان پیرامون معادن صورت گرفت ، پنج تن در انفجاری در هلمند کشته شدند ، ازیک حمله گروهی در ولایت پکتیا جلوگیری شد.

سر مقاله هیواد زیر عنوان ، ایالات متحده امریکا چگونه متحد افغانها شده میتواند به چاپ رسیده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا