اقتصاد

معاون اتاق های تجارت و صنایع افغانستان : افغانستان از نگاه مواد غذایی ، آرد و روغن مشکل ندارد

کابل/باختر/26 سرطان
خان جان الکوزی معاون اتاق های تجارت و صنایع افغانستان میگوید که افغانستان از نگاiی مواد غذایی ، آرد و روغن نزدیک به خود کفایی  است .
به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، وی که در کنفرانس تواصل تجارتی افغانستان – قزاقستان صحبت میکرد گفت در سال 1396 افغانستان به ارزش 13.8 میلیون دالر صادرات به آنکشور داشت .
وی افزود "ما خواهان بیشتر صادرات هستیم ".
به گفته وی افغانستان سالانه به ارزش 866 میلیون دالراز قزاقستان  واردات دارد که شامل مواد ساختمانی و خوراک میباشد.
به گفته وی در افغانستان فرصت ها زیاد سرمایه گزاری در بخش معادن ، زراعت و برق وجود دارد .
معاون اتاق های تجارت و صنایع قزاقستان به رشد معاملات تجارتی میان افغاستان وقزاقستان اشاره کرد و گفت معاملات تجارتی بین دو کشوردر حال افزایش است.
انجنیر محمد گل ، معین وزارت انرژی و آب در این کنفرانس افزود انرژی بنیاد اقتصادی یک کشور را تشکیل میدهد %80 برق افغانستان وارداتی است و %40 مردم افغانستان به برق دسترسی دارند او گفت اداره تنظیم خدمات برق ایجاد میگردد .
وی خاطر نشان ساخت که چند بند آبی هم آماده سرمایه گذاری است و ساحه برای سولر در پغمان نیز مد نظر است .
او گفت : مشارکت بخش خصوصی فرصت های خودکفایی را فراهم میکند .
به این ترتیب علیم خان یاسین گلدیف سفیر قزاقستان گفت : افغانستان بزرگترین مصرف کننده گندم قزاقستان است که با استفاده از آرد قزاقستان باید فابریکه ماکارونی در شمال افغانستان ایجاد شود و ما حمایت خود را  اعلام میکنیم " .
وی گفت به تاریخ 23 و 24 اگست دهمین اجلاس مشترک اقتصادی افغانستان و قزاقستان در کابل برگزار خواهد شد که این یک فرصت مفید برای روابط مستقیم تجار افغان و قزاقستان میباشد .نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا