جامعه

به شکایات شهروندان از بلند رفتن بهای میوه عیدی چه کسی پاسخ بگوید

کابل باختر/ 8/ سرطان
بانزدیک شدن عید سعید فطر شهروندان از بلند رفتن بهای میوه خشک شکایت دارند.
شماری از شهروندان درتماس باخبرنگار آژانس باختر مدعی شدند که دربهای میوه خشک به طور چشمگیری افزودی آمده است و باید مسوولان امور درزمینه توجه کنند و بامداخله به بازار از این ناهنجاری جلوگیری نمایند.
برخی از این شهروندان که کارمندان پائین رتبه دولتی و معلمان مکاتب اند ، میگویند که معاش ماهوار ثابت دارند و بلند رفتن بهای میوه خشک و سایر مواد مورد نیاز عیدی آنان را دچار مشکلات میکند.
لطیفه معلم دارالعلوم بی بی عاشه صدیقه که برای فراهم سازی میوه مورد نیاز عید به بازار عقب تیمور شاهی آمده بود ، به خبرنگارآژانس باختر گفت: یک کیلو نخود پخته را که سال قبل 100 افغانی خریداری کرده بود اکنون نرخ آن به 260 افغانی رسیده است، چهارمغزکه تا 500 افغانی بود اکنون فی کیلو 800 افغانی رسیده است به همین گونه نرخ بادام از 450 به 730 افغانی ، پسته از 450 به 700 افغانی بلند رفته است .
اوگفت، درحالیکه مقدار معاش ماهوار کارمندان پائین رتبه دولتی و معلمان به همان حالت خود باقیست اما نظربه یک سال قبل درنرخ همه مواد خوراکی دربازار افزودی بوجود آمده است.
وی از حکومت وحدت ملی خواست که یا معاشات کارمندان دولتی بخصوص معلمان را با درنظرداشت وضعیت بازار عیار کند ویا اینکه نرخ نوای بازار را در مطابق در آمد کارکنان  پایین رتبه دولتی عیار کند .
اما اینکه روی چه عواملی نرخ نوا دربازار بخصوص میوه خشک عیدی افزایش یافته ، پاچا گل دکاندار بازار تیمورشاهی گفت که به طور معمول در روز های نزدیک به عید تقاضا بیشتر می شود ومواد نیز بیشتر عرضه می شود ازینرو در نرخ مواد افزایش به عمل می آید.
وی گفت که نخود در کشور کمتر زرع شده بود ودرنرخ آن افزایش قابل ملاحظه آمده است.
وی همچنان کاهش چهارمغز ، پسته ، بادام وکشمش درکشور را نیز از عوامل  بلند رفتن بهای آنها دانست ویاد آور شد از اینکه میوه خشک محصولات داخلی اندک است ،بیشتر از محصولات خارجی در بازار های استفاده می شود .
اما اینکه  ادارات مربوط دولتی درزمینه چه برنامه برای اداره بازار درشب و روز عید دارند ، مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت وصنایع به آژانس باختر گفت  که قبل از رمضان مبارک کمیسیونی از ترکیب نماینده های ادارات ذیربط با اتاق های تجارت وصنایع ایجاد شد و نظارت از بازار آزاد و اداره نرخ نوا از وظایف اصلی آن میباشد .
او گفت که کمیسیون متذکره ازنرخ نوا در جریان رمضان ونیز روز های نزدیک به عید نظارت می کند.
قوقندی نیز بلند رفتن  سطح تقاضا را علت اصلی بلند رفتن بهای میوه خشک عنوان کرد.
به هر صورت به طور معمول کمتر اتفاق افتاده تا در برابر چنین شکایات مردم، مسوولان پاسخ قناعت بخش ارایه کنند و یا به مشکلات مردم رسیدگی به موقع نمایند اما از آنجایی که رسانیدن آواز مردم از مکلفیت های یک رسانه خبری وپیشه خبرنگاریست ، همواره تلاش صورت گرفته تا دراین امر آژانس باختر کوتاهی نکند اما به مسوولان است تا به آواز  مردم پاسخ صادقانه بگویند وبرای حل مشکلات شان کارهای عینی کنند ونیز برفروشنده هاست تا با درنظرداشت وضعیت ناگوار  اقتصادی مردم از اضافه  ستانی واحتکار بپرهیزند تا خیروبرکت شامل حال ومال شان شود زیرا حق مسکینان ومردم  نادار قابل بخشش نیست و بارسنگین چنین وضعیت را که درکشور درجریان است فقط مردم نادار بدوش می کشند و بس ، زیرا سرمایه داران، افراد متحول وکسانی که درسطوح بلند  ادارات دولتی قرار دارند هیچ گونه سختی را به بار نمی آورد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا