فرهنگ

جلسه کمیته علمی و فرهنگی شورای عالی علمی، فرهنگی و سرمایه بشری برگزار شد

کابل باختر 30 حمل
نخستین جلسه کمیته علمی و فرهنگی  شورای عالی علمی، فرهنگی و سرمایه بشری، دیروز به ریاست استاد سروردانش معاون دوم رئیس جمهور و رئیس آن کمیته برگزار شد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، کمیته علمی و فرهنگی بر اساس فرمان شماره 48 مورخ 16/11/ 1396 مقام ریاست جمهوری در راستای فعالیت شورای عالی علمی، فرهنگی و سرمایه ی بشری ایجاد شده است. که براساس آن فرمان شورای عالی دارای دو کمیته است که کمیته فرعی علمی و فرهنگی آن به ریاست معاون دوم ریاست جمهوری فعالیت می کند.
شورای عالی علمی و فرهنگی و منابع بشری به منظور بهبود و برنامه ریزی ملی در عرصه علمی و فرهنگی، تقویت گفتمان سازنده فرهنگی، توسعه نقش ادارات مسؤل در این زمینه ها، تأمین هماهنگی و اتخاذ تصمیم های علمی در راستای طرح و تطبیق پالیسی های انکشاف سرمایه بشری ایجاد شده و کمیته علمی و فرهنگی نیز در این زمینه ها توسط معاون رئیس جمهور رهبری می شود.
استاد دانش در جلسه مقدماتی این کمیته ضمن تشریح ضرورت ایجاد شورای متذکره و کمیته های فرعی آن، حوزه کاری کمیته علمی و فرهنگی و نحوۀ کار کرد آن را توضیح داده و ایجاد این شورا و کمیته های فرعی آن را یک حرکت سازنده و در عین حال مهم، عملی وفرهنگی در عرصه تعلیم و تربیه، تحصیلات عالی فرهنگ دینی و تقویت سکتور خصوصی فعال در راستای علمی و فرهنگی و همچنین امور تحقیقی و پژوهشی عنوان کرد.
رئیس کمیته علمی و فرهنگی گفت که زمینه بسیاری مرتبط با حوزه امور علمی، فرهنگی، دینی و تحقیقی موجود است هیچگاه به آنها توجه نشده است و حکومت وحدت ملی با ایجاد شورای عالی علمی و فرهنگی و سرما یه بشری، عزم قاطع دارد که در این عرصه تحول به وجود آورد.
همچنین فیض محمد عثمانی وزیر ارشاد، حج واوقاف نیز شروع به کار کمیته علمی و فرهنگی و تأسیس شورای عالی علمی و فرهنگی و سرمایه بشری را یک اقدام به موقع در شرایط کنونی خوانده و ابراز امید واری کرد که این شورا و کمیته های فرعی آن بتواند از آشفتگی های موجود در زمینه های عملی، فرهنگی وامور دینی جلو گیری کرد.
میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف نیز ضمن تأکید براهمیت کارکرد و نقش شورای مذکور به خصوص کمیته علمی وفرهنگی آن شورا، تهیه و تدوین یک استراتیژی جامع ملی در زمینه های علمی و فرهنگی را برای سامان دادن به امور مرتبط حیاتی خواند.
فاضل سانچارکی معین امورنشرات وزارت اطلاعت و فرهنگ نیز ضمن انتقاد از نحوۀ برخورد دولت نسبت به امورعلمی و فرهنگی در گذشته ایجاد شورای عالی علمی، فرهنگی و سرمایه بشری یک فرصت طلایی عنوان کرده گفت بخش اعظم مشکلات در کشور چون دامن زدن به اختلافات، بدبینی ها و واگرایی ها ناشی از عدم توجه به امور علمی و فرهنگی است.
پس از مباحث مطرح شده، اعضای جلسه مسوده طرزالعمل فعالیت کمیته علمی و فرهنگی را در موارد چون اهداف، وظایف و صلاحیت ها، تشکیل، سکرتریت کمیته، نحوۀ تدویر جلسات و انفاذ طرزالعمل مورد بررسی قرار داده و پس از طرح پیشنهاد ها و دیدگاه ها اعضای کمیته آن را تصویب کرد. احمد ضیا احمدی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا