تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری براخبار ، گزارشها ومطالب نشر شده در روزنامه های دولتی 23 سرطان

درروزنامه ملی انیس خبری از حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان به نشر رسیده که درآن شانزدهمین سالگرد تولد ملاله یوسفزی فعال  معارف را برای وی و خانواده اش تبریک گفته است.

ملاله یوسفزی سال گذشته در منطقه مینگوره سوات، هنگامیکه از مکتب به سوی خانه اش درحرکت بود، مورد حمله تروریستی طالبان قرار گرفت وشدیدآ زخم برداشت.

ملاله یوسفزی اخیرآ هنگام تجلیل از شانزد ه سالگی اش در مقر سازمان ملل متحد به ایراد بیانیه پرداخته گفت که تروریزم و جنگ، اطفال افغانستان و پاکستان را از مکتب رفتن مانع میشوند.

وی همچنان گفت که اطفال افغانستان از سالها بدینسو قربانی افراطیت اند.

همچنان انيس درهمین صفحه اش ، گزارشی از دیدار شماری از بزرگان، متنفذین و فرهنگیان ولسوالی گیتی ولایت دایکندی با محمد کریم خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری به چاپ رسیده است.

دیدارکننده گان درمورد  یک سلسله مشکلات محیطی خود به معاون دوم رییس جمهور معلومات دادند.

آنان از دولت تقاضا نمودند تا دولت تدابیر جدی را درجهت تامین امنیت  ولایت دایکندی و مسیر راه  ولسوالیهای کجران وگیتی روی دست گرفته  شود.

در روزنامه انیس درکنار  سایر گزارشها ومطالب جالب خواندنی این عنوانها جلب توجه میکنند، ضمیمه شماره چهارم  قانون محصول خدمات شهری تصویب شد.

گزارش سازمان شفافیت  رد گرديد، مشرانو جرگه شماری از خبرنگاران پارلما نی را مورد  تقدیر قرارداد و یک هیئت مختلط غرض آماده گی سازمان سند همکاریهای ستراتیژیک میان افغانستان، آذربائیجان تشکیل میشود، کمیسیون های مشرانوجرگه روی مسایل مختلف بحث کردند، قرارداد خرید و فروش گازترکمنستان و افغانستان به امضارسید، قانون انتخابات نهایی شد و تونل سالنگ درهفته برای دو روز به روی ترافیک مسدود میگردد.

سرمقاله انیس زیرعنوان رمضان ولشکر روز افزون گداها تحریر یافته و نویسنده آن از ازدیاد گداها درماه مبارک رمضان یاد آور شده و نوشته است شهرکابل رنگ دیگری بخود گرفته است و درهر گوشه و کنار شهر  لشکر انبوه گدا یان به چشم میخورند و درد آور تر اینکه با اغلب این  گداها کودکانی به چشم میخورند که بجای آغوش پر مهر خانواده، در آفتاب سوزان خوابیده و خاک میخورند.

نویسندهء مقابله خواسته است تابرای جمع آوری این  گداها تدا بیر همه جانبه اتخاذ گردد.

در روزنامه هیواد علاوه بر مطالبی که درانیس به چاپ رسیده این عناوین به چشم  میخورند، ماین کارگذاری شده توسط طالبان دست ها و پاهای دوطفل را قطع کرد، تقاضا برای جلوگیری از حمایت استخبارات پاکستان از شبکه حقانی صورت گرفت.

طالبان درسیاه گرد یک نمازگزار را شهید کردند، هشت زن و طفل درهرات از اثر انفجارماین شهید شدند، روند گفتگو های صلح در افغانستان از توطیه های شوم بیگانگان متاثر شده است و نیز گزارشی از اظهارات ملاله یوسفری که در دفتر مرکزی ملل متحد ابراز نموده جلب توجه میکند.

ملاله یوسفزی گفته است یک کتاب، قلم و یک معلم  جهان را تغییر داده میتواند، طالبان ازنام اسلام و پشتون ها بخاطر منفعت شخصی شان استفاده میکند. وی از حکومت های جهان تقاضاکرد تا برای هر طفل زمینه آموزش رایگان را مساعد سازند.

همچنان در صفحه دوم هیواد سرمقاله یی تحت عنوان جامعه جهانی باید نیروهای امنیتی افغانستان را از هر نقطه نظر به توانمندی شان باورمند سازد تحریر يافته است.

اصلاح روزنامه دیگری است که درکنار آنکه نشر اخبار و گزارش هایی که در دو روزنامه یاد شده به چاپ ر سیده، پرداخته ، مطالب جالب معلوماتی را در صفحات  وسطی خود گنجانیده است.

سرمقاله اصلاح تحت عنوان اعدام افغانها را بس کنید به چشم میخورد نویسنده مقاله  درعکس العمل به اعدام افغانها در ایران پرداخته و گفته است  ادامه چنین اعدامها و اکنش های تندی را درمیان شهرو ندان افغانستان بر می انگیزد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا