امنیت

سازمان عفو بین الملل: طالبان مرتکب جنایت جنگی شده اند

آگاهان: تنها محکوم نمودن کافی نیست باید این جنایتکاران در محکمه لاهه جوابگو باشد
کابل باختر/ 11/ میزان
سازمان عفو بین الملل طالبان را متهم ساخته که در ولایت کندز مرتکب جنایات جنگی شده است.
این سازمان که مقر آن در لندن است در اعلامیه گفته که طالبان حین تسلط کوتاه مدت شان برشهر کندز جنایاتی زیادی را مرتکب شدند از قساوت گرفته تا اعدام های صحرایی، آدم ربایی، قتل افراد ملکی، تجاوز گروهی، تاراج دارایی های عامه و دارایی های مردم، جنایات بوده که طالبان مرتکب آن شدند.
سازمان عفو بین الملل همچنان یاد آور شده که طالبان لست از افراد بخصوص خانم ها را با خود داشتند که خانه به خانه گشتند و بعضی از افراد مورد نظر را پیدا کردند یا به قتل رسانیدند یا تجاوز کردند و یا هم ربودند .
دراین اعلامیه تذکر رفته که طالبان شماری از وابستگان مامورین دولتی و یا نظامی را یا به قتل رسانیده و یا آنها را شدیداً اذیت کرده اند.
طالبان با رسیدن به شهر زندانیان را آزاد ساختند و برای آنان اسلحه دادند تا با آنها یکجا شوند. شماری زیادی از این زندانیان که خود گذشته زشت داشتند با طالبان یکجا شدند درقتل، تجاوز و ربودن افراد این گروه را کمک کردند آنها یک کارکن صحی را مورد تجاوز قراردادند و بعداً اورا با یک همکارش کشتند.
طالبان به هیچ گروه و فرد رحم نکردند حتا اطفال و زنان را از تیغ کشیدند .
سازمان عفو بین الملل همچنان یاد آور شده که تاکنون ارقام دقیق از قتل و کشتار مردم از سوی طالبان ارقام در دست نیست اما تاکنون 29 جسد 37 فرد زخمی به شفاخانه های شهر کندز انتقال یافته اند.
سازمان داکتران بدون مرز گفته که در جمع زخمی شده گان 64 کودک و طفل شامل است و مرکز رسیدگی به امراض روانی طی روزهای اخیر بالاتر از ظرفیت خود مصروف کاراست .
سازمان عفو بین المللی تاکید دارد که گزارش های متعدد و موثق از کشتار، تجاوز جنسی و انواع دیگر جنایت در کندز دارد از دولت افغانستان خواسته که برای حفاظت از مردم ملکی تلاش بیشتر به خرچ دهند.
آگاهان سیاسی افغان میگویند: با آنکه درگزارش سازمان عفو بین المللی به موارد از جنایات طالبان اشاره شده مگر این گزارش بازتاب دهنده بخش از جنایات است که طالبان درکندز مرتکب شده اند. جنایات طالبان آنچنان گسترده و جدی است که نمیتوان با الفاظ آن را بیان داشت و با یک جمله محکوم کرد.
این آگاهان مشوره میدهند که دولت افغانستان یافته های سازمان عفو بین المللی را تقویت نموده و با ترتیب لست از جنایات طالبان آن را به عنوان جنایت علیه بشریت ثبت سازمان های معتبر بین المللی نماید.
تومار ثبت جنایات طالبان باید به نشانی حامیان این گروه همراه باشد. این حرکت باید با یک دیپلوماسی قوی انجام شود و کشورهای دیگر منطقه که از تروریزم صادراتی آی آس آی دچار مشکل اند باید به این روند یکجا ساخته شوند، تا طالبان و حمایت کنندگان بیرونی شان به جرم جنایت علیه انسانیت درسطح بین المللی مورد قضاوت قرارگیرند و مجازات شوند.
محکمه جرایم جنگی لاهه بهترین محل برای محاکمه طالبان و حمایت کننده گان خارجی آنها است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا