تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۲۳ حمل/ باختر

اسلم فاروقی شهروند پاکستان وسردسته داعش در افغانستان عامل جنایات بی شماری درکشور ما است وباید در افغانستان و مطابق به قوانین این کشور محاکمه شود.

مفسرآژانس باختر می نگارد؛ امنیت ملی افغانستان به تاریخ شانزدهم حمل در یک عملیات پیچیده٬ اسلم فاروقی شهروند پاکستان و سردسته داعش در افغانستان را با ۱۹ تن از همکارانش که بیشتر شهروندان پاکستان اند در ولایت قندهار به دام انداخت.

اسلم فاروق٬ گروهی را رهبری می کند که عامل جنایت های بی شمار در افغانستان است و آخرین جنایت این گروه ٬حمله بر عبادت گاه هموطنان سیکهـ ما در شور

بازار کابل است که به مرگ شماری از هموطنان ما انجامید و جامعه افغانی را سوگوار کرد.

این در حالی است که افغانستان با وجود مشکلات زیاد و کشیدگی های سیاسی٬هیچگاه به سوی جنگ قومی و مذهبی و دینی نه رفته است و هیچ گروه در افغانستان جنگ و یا مبارزه خود را جنبه دین، مذهبی و قومی نداده است، مگر این پدیده زشت همیشه گریبانگیرجامعه پاکستان بوده است و اقلیت های دینی٬مذهبی و قومی همیشه با بی مهری و خشونت مواجه بوده اند و پاکستان تلاش دارد تا این پدیده زشت و نامیمون را به افغانستان انتقال دهد.

ریاست امنیت ملی در خبر دستگیری رهبر شاخه خراسان داعش، اعلام کرده بود(فاروقی روابط تنگاتنگی با لشکر طیبه و شبکه حقانی داشت که این ارتباطات اکنون در سطوح مختلف شاخه خراسان این گروه گسترش یافتهاست)

لشکر طیبه در پاکستان که خود زاده استخبارات آن کشور برای ادامه جنگ در کشمیر تحت اداره هند است عامل ترویج بدبینی و خشونت علیه اقلیت های مذهبی در آن کشور است و به این ترتیب می توان رابطه داعش ولشکر طیبه را توجیه کرد.

از دید نهاد های امنیتی افغانستان،سیاست ورزان، کارشناسان امنیتی و استراتژیستهای استخباراتی افغانستان، شاخه خراسان داعش، بدیل طالبان درافغانستان است که پس از بازگشت طالبان به صلح و سیاست، جای آن گروه را

خواهد گرفت تا همچنان اهداف اسلامآباد را در افغانستان ٬آنهم از مسیر خشونت دنبال کنند .

پاکستان از گذشته ها تا امروز با استفاده از تمام توان و امکاناتش سعی کرده است که گروه های مسلح ضد دولت افغانستان را به خاطر جنگ نیابتی خود در افغانستان و به هدف بی ثباتی و اخلال نظم عامه در این کشور تقویت کند تا افغانستان بیشتر در عمق سیاست های ماجراجویانه پاکستان غوطه ور شود.

گروهی که به نام داعش در افغانستان فعالیت دارد٬ با فعالیت داعشی ها در عراق و سوریه فرق زیاد دارد٬فعالیت داعش در افغانستان بیشتر در محور منافع پاکستان است.

از آغاز فعالیت داعش در افغانستان، گروهی که بیشتر از ناراضیان گروه طالبان شکل گرفته است٬چهار٬پنج سال می گذرد و تا کنون پنج رهبر داعش در افغانستان از صحنه زده شده اند که از میان چهار سردسته داعش در افغانستان شهروندان پاکستان بوده اند.

این نمایانگر آن است که جاسازی مهره های پاکستانی در رهبری داعش٬نمی تواندتصادفی باشد.

مگر با وجود تمام واقعیت ها که در خصوص داعش در افغانستان و رابطه استخبارت پاکستان با این کشور وجود دارد پاکستان خواستار استرداد اسلم فاروقی به آن کشور شده است.

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرده است که عاطف مشعل؛ سفیر افغانستان در اسلامآباد را فرا خوانده است و خواستار تحویل اسلم فاروقی؛ رهبر شاخه خراسان داعش به آن کشور شدهاست.

به سفیر افغانستان گفته شده است که گویا اسلم فاروقی در فعالیتهای ضد پاکستانی در افغانستان دست داشته است و او باید برای تحقیقات بیشتر به پاکستان تسلیم داده شود.

از دید مردم افغانستان٬ دستگیری فاروقی یک خبر ناگوار برای پاکستان است او حاوی اطلاعات زیادی است که می تواند برای پاکستان مشکل ساز باشد و آیاسآی در تلاش است تا از هر طریق ممکن او را از چنگ ادارات امنیتی افغانستان بیرون آورند تا از رسوایی بیشتر پاکستان جلوگیری کرده باشد.

تاکید پاکستان مبنی بر استرداد فاروقی ترفند دیگری از سوی پاکستان است که باید متوجه آن بود.

پاکستان بهتر است به جای توجیه سازی٬ در برابر شهروندانش مسوولیت پذیر باشد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا